Jump to content
Annons

Samarbete med producent. Gratis?


rubytuesday

Recommended Posts

Efter att ha spelat in i egen studio med hyffsat resultat vill jag nu spela in mina låtar tillsammans med professionell producent med fantastiskt resultat. Men det är något som jag definitivt inte har råd med. Råkade se den här artikeln och undrar om det kan finnas någon sanning i att producenter samarbetar med artister för ingen penning alls. Enbart vissa rättigheter. Om det stämmer vore det ju fantastiskt och då skulle nästa fråga vara vart man får tag på sagda producenter.

Någon som sitter på kunskap om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog ovanligt att någon ger bort någonting gratis. Är du talangfull finns det säkert duktiga producenter som vill jobba med dig, och som inte vill ha någonting inledningsvis. Men om det blir ett lyckat projekt så är det nog också den producenten som tjänar absolut mest på det.

Posta lite av vad du har gjort här, och sök sen samarbete på forumet, det kanske räcker? Finns många duktiga här som väl inte har kommersiella intressen i allra första hand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig innebär just ordet - professionell - att man kan ta betalt för sin tjänst då den håller så hög nivå. Så lite motsägelsefullt alltså.

Lite önsketänkande är det så klart. Du förstår nog att producenter inte sitter timtals med dina prylar bara för att vara snälla.

Som andra sagt tidigare. Så skulle du kanske kunna hitta någon genom att lägga ut låtar och på den vägen finna någon som gillar det den hör och tror på materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är det önsketänkande att inte behöva spendera pengar på något som är värt mycket.

Att samarbeta med någon som skulle vara intresserad av min musik vore ju trevligt men var ska jag "lägga ut låtar" för att få dom hörda av eventuellt intresserad (hobby)-producent? Det här forumet är ju ett alternativ men det lät på vissa som att det finns flera. Jag skulle vilja optimera möjligheterna och jag har inget nätverk bland musiker så lite idéer skulle vara önskvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ruby: Det funkar inte riktigt så. Jag tror resan snarare kommer se ut så här: Du skriver/spelar in/sjunger låtar. När du känner att du har nåt speciellt på gång så är det dags att börja höra av sig till branschen. Fundera på vem som kan din musik och hör av dig till den producent som passar bäst. Var trevlig och säg att du skulle vilja spela upp lite låtar för att få feedback. Använd gärna kontakter som ger dig en direkt ingång till producenten. Ett anonymt mail är inte det bästa sättet att göra ett gott första intryck. Var beredd på att maila över en låt och oroa dig inte för att de kommer sno den: Är låten så bra att den är värd att sno så inser producenten att du är nånting att satsa på och komer hellre värdera ett samarbete. Det är vad vi måste intala oss i alla fall... 🙂 Hör av dig en eller max två gånger om du inte har fått ett svar. Antingen har producenten inte tid att lyssna men vill vara artig, eller så tycker han att det inte är bra nog men vill vara artig.

Har du tur kommer du i kontakt med nån som gillar vad du gör och har varit med förr. Det är nu du kan börja få bra feedback på ditt material. Skriv mer låtar, spela upp för producenten som kommer ta en del av sin tid att lyssna och kommentera. När du börjar närma dig nånting som är riktigt, riktigt bra så kommer producenten att känna att tiden är mogen för att jobba tillsammans. Och det är väl här det där "gratis" kommer in: Producentens tid kostar ingenting eftersom ni gör det tillsammans. Jag hoppas det framkommer att vägen hit kan vara väldigt lång och bestå av mycket mycket låtskrivande på vägen. Men det kan absolut vara värt det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mängder av sidor att lägga upp sina alster på. Myspace, reverbnation, snowfish, thisplays, ubetoo, songbox, soundcloud, opening act o s v. Tänk dock igenom hur du ska strukturera sig, det är tidskrävande som det är att hålla igång många sådana konton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar alla! 🙂

Kontakter i branschen har jag inte, än så länge iaf...Jag funderar på att spara ihop en hel del pengar och sen köpa till mig en inspelning som jag själv tycker om och sedan ge ut på egen hand. Bara en tanke som jag måste sortera ut innan den tas i verket.

Jag funderar också på att åka till danmark ett tag och undrar då om det är någon som vet nåt om den danska branschen. Om det är någon som har koll på bra folk/studios i övriga skandinavien/europa skulle det också vara intressant. De studios jag har tittat på för uthyrning kommer med enbart en tekniker. Eftersom jag är solo måste jag ta hjälp av musiker. Är det dags att skrapa ihop ett gäng sådana som inte har något bättre för sig eller finns det att hyra. Låter som jag pratar om skidor eller nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annan väg att gå som i ditt fall verkar mer givande är att du spelar in en demo med tex tre låtar , helst själv eller i någon demo studio.

Dessa presenterar du sedan för skivbolag alt. förlag alt. managment.Om någon av dessa gillar det du gjort och tror på dig kommer dom i sin tur

fixa ihop dig med bra producenter samt bra musiker ifall det behövs.

Att köpa en inspelning om du inte har ett ihoprepat band kommer nog inte bli så givande om du nu inte kan spela alla instrument själv.

Ju bättre folk du vill ha desto mer kommer det att kosta om du nu inte har en produkt (låtarna & Du som artist ) som är något utöver det vanliga och

alla inblandade tror på till 110% och ser möjligheterna och vinsterna i att ställa upp gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...