Jump to content
Annons

Sequencer tjafs


Coffeemidget

Recommended Posts

Såg en tråd på Helgon.net om Cubase SX vs FL.

Trots att jag sitter med "Paint" så får jag ändå till det. det verkar inte finnas någon som kan peka ut någon egentlig skillnad, men varför e alla så inställda på att hata FL om de inte ens vet hur det fungerar? Jag ska fan ta en Cubase kurs å ta reda på det.

" diskodik K31 från Malmö i Skåne län, 2/2 kl 10:09

Cubase är en sequencer/ljudinspelare medans Fruityloops bara (?) är loopar staplade på varandra? Jag har ärligt talat aldrig ens tittat på FL, däremot använder jag Cubase dagligen... "

" filthyfist K55 från Norberg i Västmanlands län, 2/2 kl 16:09

Cubase är ett advancerat ljud redigerings program. Medans Fruity loops är för nybörjar producenter. "

" mistressmajik K22 från Karlskoga i Örebro län, 5/2 kl 19:22

att jämföra fruity loops och cubase är som att jämföra paint och photoshop tycker jag, men det kanske bara är jag som tycker.... kan man använda VST-instrument i fruity loops? har fruity loops MIDI (för externt bruk)..? om svaret är nej på dom två frågorna så låter cubase 100 ggr bättre än fruity loops, till att börja med.... "

" Walka K23 från Borås i Västra Götalands län, Igår kl 19:06

SX är en komplett DAW (digital audio workstation) avsedd för musikproduktion från början till slut, kanske lite svag på masteringsfronten och saknar stöd för att bränna skivor, men i övrigt ganska komplett...

vad FL är kontra SX vill jag inte ens sätta i ord...är du seriös torde valet inte vara så svårt...FL är nog ett väldigt bra första steg in i den digitala musikvärlden, men knappast något bra program för musikproduktion i stort.... "

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

haha.. kompetenta svar 😎...

Paint for life.. jag är nojd med det jag gör..

Maximili.... kan du inte lägga upp en sampel av din arabvikinglåt ( om den är gjord i FL ). Be någon annan lägga upp en låt från cubase.. ( säg inte att du gjort den i FL ).. be sedan folk poäng sätta låtarna... o se om de gillar din låt med ljudbild osv.

Efter du fått kritiken kan du avslöja att den är gjord i FL.. så kan folk bli lite ägda.

( Vet ju inte om du gjort den i FL men du värkar vara en trogen "paintare" 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

haha.. kompetenta svar 😎...

Paint for life.. jag är nojd med det jag gör..

Maximili.... kan du inte lägga upp en sampel av din arabvikinglåt ( om den är gjord i FL ). Be någon annan lägga upp en låt från cubase.. ( säg inte att du gjort den i FL ).. be sedan folk poäng sätta låtarna... o se om de gillar din låt med ljudbild osv.

Efter du fått kritiken kan du avslöja att den är gjord i FL.. så kan folk bli lite ägda.

( Vet ju inte om du gjort den i FL men du värkar vara en trogen "paintare" 😉 )

Först spelar jag in i Audition, Donar lite nödvändigheter om så krävs. Slänger in och sekvenslägger i FL, bretar på de små kuliga effekter jag vill ha, till viss del också mixning. Gillar att ha icke destruktiv editing så att de bara e å stänga av alla effekter å skit för att kalibrera örat. Sen export och till audition igen. och efter det så ser jag om det krävs något mer och isåfall då Izotope Ozone3 som DirectXplugg i Audition.

så jo. Huvuddelen av arbetet gör jag i FL. Däremot så gillar jag itne å diva mig, för jag vet ju faktiskt inte om FL är sämmre än cubase eller bättre, för ingen verkar ju kunne peka ut vad skillnaden är så jag får helt enkelt lära mig cubase.

Men det dom skriver är ju bara banalt. dom vet ju itne ens vad programet klarar av, och då ska de inte uttala sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är en sequencer/ljudinspelare medans Fruityloops bara (?) är loopar staplade på varandra? Jag har ärligt talat aldrig ens tittat på FL, däremot använder jag Cubase dagligen... "

Det här måste vara det mest kompetenta svaret av dem alla... kan ingen fråga honom varför han ens skrev nånting om FL överhuvudtaget.

Bara är loopar staplade på varandra 😠

a: " Hej vad brukar du syssla med eftersom du kallar dig musiker?"

b: " Nä, jag brukar pyssla med sånt hära loopstaplande, duvet."

Redigerat av Barden
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, snälla nån va ska man säga. Ger mig fan på att det finns massor av folk som skulle vara jäkligt nöjda med FL men som köper Cubase bara för att såna här "förståsigpåare" talar om för dem att "va fan du har väl inte bara tänkt sitta och stapla loopar på varann? Nä du vet, du ska ha riktiga proffsgrejer vet du". Och så går de hem med Cubase SX eller vad fan det heter den här månaden under armen och läser manualen och fattar ingenting.

Skulle gissa att 95% av alla Cubase-användare, liksom 95% av alla PhotoShop-användare bara utnyttjar typ 5% av programmets fulla potential. Därmed inte sagt att alla FL-användare kan alla FL-funktioner. Det krävs en aning mer än de stackars Cubase-fundamentalisterna tror. Poor sods.

Link to comment
Dela på andra sajter

"novelty K20 från Gävle i Gävleborgs län, Igår kl 16:20

Men varför får man vibbarna av att man blir dissad om man pratar med en ”seriös” hemmastudiomusikproducent när man säger att man använder fl? Okunskap "

Jag får fan dom vibbarna ibland, blir ganska sur när jag får höra om att jag använder en leksak när jag ofta producerar bättre än de jag pratar med.

Elitistiska producentfascistern med analt beteende. De e ju hur de låter, inte vad man använt som räknas. Finns säkert någon som sitter med nå obskyr tracker och gör saker jag inte ens kan föreställa mig nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem med sär skrivningar där inte. 😳

Åh ja, "advancerat" var ett snyggt ord också 😉

Jag undviker Fruity Loops av moraliska skäl. Som program verkar det dock mycket kompetent, påminner om Orion och Project 5 i upplägget.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när är FL inte ett program för amatörer och nybörjare??

Jovisst är det så - men det ena utesluter väl inte det andra?

Özgür Can jobbar helt i FL, Mike Oldfield skissar sitt nästa album i programmet, hiphopfolket älskar FLs trumprogrammering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ändå rätt självklart varför ja frågade eller?

Med tanke på vad som skrivits i tråden.

Det är säkert ett bra program nu för tiden...och man

ska jobba med det man trivs med.

eh. Förstår inte riktigt vad du ville ha svar på nu.

Du frågade ju "Sen när är FL inte ett program för nybörjare och amatörer"

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, det där får du nog ta och förklara! "It is against my religion", eller vad?

Nejdå, inte alls. Det är en lång historia men detta är en av orsakerna:

http://www.jeskola.com/

Fruity Loops köpte stöd för att ladda Buzz maskiner av Oskari Temmelin som utvecklat programmet. Vissa utvecklare som gjort pluggar till Buzz gillade dock inte att ett företag tjänade pengar på saker de gjort gratis. Detta ledde till att flera kodade in skydd för att pluggarna inte skulle gå ladda i Fruity. Detta ledde till något av ett krig mellan Buzz och Fruity där Oskari struntade i släppa uppdateringar till wrappern vilket han ursprungligen lovat.

Det hela slutade med att Fruity köpte domänen som Buzz låg på "jeskola.com" efter att den köpts av imillionares. Detta i ett försök att tvinga Oskari till att fortsätta jobba på wrappern vilket han dock vägrade. Detta ledde till att Fruity länkade om den till sin egen sida. Sedan satte de igång med att smutskasta de utvecklare som jobbat på gratispluggar till Buzz och de musiker som använde programmet.

Även om Fruity haft problem med Oskari så känns det onödigt och oproffsigt av ett kommersiellt företag att öppet kritisera gratisprodukter och utvecklarna som ligger bakom dem.

Grov förkortning och förenkling. Men som sagt, Fruity verkar vara ett bra program men jag känner personligen inte för att stödja utvecklarna.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske borde skrivit "FL har alltid vart ett rätt kasst program...när slutade det suga så för förbannat?" ......men men...skitsamma.

Man ska givetvis använda det som funkar för en och gör det som man vill uppnå. Och sen om programmet heter reason eller FL eller Cubase så spelar det ingen större roll.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske borde skrivit "FL har alltid vart ett rätt kasst program...när slutade det suga så för förbannat?" ......men men...skitsamma.

Man ska givetvis använda det som funkar för en och gör det som man vill uppnå. Och sen om programmet heter reason eller FL eller Cubase så spelar det ingen större roll.

😳

Jag vet inte om jag borde känna dedär vibbarna nu.. semantik är så elakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske borde skrivit "FL har alltid vart ett rätt kasst program...när slutade det suga så för förbannat?" ......men men...skitsamma.

Man ska givetvis använda det som funkar för en och gör det som man vill uppnå. Och sen om programmet heter reason eller FL eller Cubase så spelar det ingen större roll.

😉

Alltså... jag har en polare som har gjort skit snygga låtar i FL 3.0.. så det var nog etet tag sen det tappade sugstämpeln skullle jag gissa.... bara för att många nybörjare kan använda FL Studio betyder inte det att det skulle suga.

Jag började med FL Studio... Fortsatte att lära mig det, efter ett tag lärde jag mig det rätt bra.. och nu ser jag ingen direkt anledning till att byta till något bättre efter som att jag anser mig kunna göra allting jag stävar efter att göra i FL...

Jag vet inte direkt nånting som inte skulle gå att göra i FL. ( Ljudmässigt =] )

Link to comment
Dela på andra sajter

FL suger fett i min värld... 😉

I alla fall minne och processorkraft...

De går åt som en karamell i grabbens mun...

Ofta så sväljer han dom hela...

Skämt å sido.. Som andra sagt innan så kwettar det

vad man använder. Det är slutprodukten som räknas..

Amatörer och proffesionella, dumt

EDIT: Skriver med tårna

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...