Jump to content
Annons

Hantera varierande ljudnivåer


Borghild

Recommended Posts

Hej på er! Vet inte om detta är rätt avdelning, så mod får gärna flytta det om det skulle vara fel.

I bandet jag sjunger i använder jag både sång och growl, och byter ibland snabbt mellan dessa. Mitt problem är att det är så stor skillnad i ljudvolym mellan sången och growlen. Vid inspelning är detta förstås lätt avhjälpt, men jag skulle gärna vilja ha tips på hur man kan lösa det i livesammanhang!

Jag gjorde just ett test med hjälp av Cubase som gav resultatet att jag, om jag håller mig några cm från micken (en SM58) när jag sjunger, måste backa drygt 30 cm för att hålla samma volym när jag growlar. Det känns ju rätt tråkigt om jag ska behöva ha det så, då våra låtar i snitt består av kanske 70-80 procent growl och 20-30 procent sång.

Jag väntar hoppfullt på era visa råd. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sadomachine (oregistrerad)

Ja, använd en kompressor live så är det inga problem...

Jag har av någon anledning inte alls så stor skillnad mellan min cleansång och min growlsång så jag klarar det bra, men försöker ändå ha med mej en kompressor live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Jag hade fått för mig att kompressor inte skulle göra tillräckligt stor skillnad, men jag får testa med det då. Jag har i repan men den har hittills bara orsakat jordbrum, så den står oinkopplad nu. Ska försöka lösa det nästa gång jag är där dock. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

svårt att säga vad som är rätt och rätt, beror på hur du sjunger 😛

Svårt att hjälpa med sånt över nätet men läs den här Kontrollrummet så får du grundläggande

begrepp om du inte redan har det sen är det bara att testa sig fram tills det låter bra för dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...