Jump to content
Annons

*LÖST* Overload på hårddisken när jag laddar projekt


JJRockford

Recommended Posts

Har uppgraderat min supergamla studiodator (P4 3.0 Ghz, 1 GB minne) till en inte riktigt lika gammal dator (Athlon X2 dual core 4200+ 2.2 Ghz, 3 GB minne). Tanken var att hålla kvar vid XP och de program jag är van vid. Det har dock inte gått så smärtfritt som jag hoppats. Har precis installerat program, pluggar och drivrutiner för ljudkort (EMU 1212M). Provade att ladda in ett projekt som den gamla datorn nätt jämt orkade med (man fick dra skruva upp latecyn till max och frysa alla kanalar man kan! 🙂). Inget jättestort, 4 kanaler gitarr med NI GuitarCombos, åtta kanaler sång, resten midikanaler (B4, Hypersonic, M1 och Ezdrummer).

Blev negativt överraskad när den där mätaren näst längst till vänster på transportpanel visar full belasting på hårddisken, med en röd markering på toppen. Går visserligen att spela allt, men det hackar till då och då.

På min gamla dator hade jag en 7200 rpm SATA hd (160 GB) där jag körde allting på. På den nyare datorn sitter där två hårddiskar, en 60 GB med OS och program, och en 120 GB med resten (projekt och sånt). Både 7200 rpm, dock inkopplade via IDE. Har provat att lägga projektet på båda diskar, med lika dåligt resultat.

Skulle det kunna hjälpa om man bytade till SATA-diskar, eller finns det något annat jag borde kolla först??

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Diskarna borde definitivt inte ha något som helst problem med detta, utan det låter definitivt driverrelaterat som du ej installerat Chipsetdrivers o.s.v.!

VIAs Chispet driver?

http://www.viaarena.com/displaydrivers.aspx?PageID=1&OSID=1&CatID=1070

Står diskarna i DMA läge eller PIO läge?

http://www.onthegosoft.com/dma_setting_nt.htm

Annars är det tyvärr inte mycket till uppgradering är jag rädd, då Intel 3GHz var riktigt snabb på många saker, och framförallt med ett bra fungerande chipset för sin tid, något som ju AMD hittils ej haft till dags datum!

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick samma problem när jag fick byta diskar en gång och lösningen då var att i cubase spara projekten i en ny mapp.

Låter som fregmenteringsproblem! Och i ditt fall löstes det när du kopierar till ny plats på disken då de nya filerna hamnar sekventiellt, om nu disken generellt inte varit nästan fullt eller otroligt fragmenterad!

Kör defrag med jämna mellanrum på era projekt diskar!

Kan rekommendera Contig (http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897428) som även tar större filer, och är bra mycket bättre samt snabbare än den inbyggda defragen!

GUI finns med och hittas här!

http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/Power-Defragmenter.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskarna borde definitivt inte ha något som helst problem med detta, utan det låter definitivt driverrelaterat som du ej installerat Chipsetdrivers o.s.v.!

VIAs Chispet driver?

http://www.viaarena.com/displaydrivers.aspx?PageID=1&OSID=1&CatID=1070

Står diskarna i DMA läge eller PIO läge?

http://www.onthegosoft.com/dma_setting_nt.htm

Annars är det tyvärr inte mycket till uppgradering är jag rädd, då Intel 3GHz var riktigt snabb på många saker, och framförallt med ett bra fungerande chipset för sin tid, något som ju AMD hittils ej haft till dags datum!

Provade att installera både den övre drivrutinen på första länken (där fanns två, en som var väldigt mycket äldre), samt ytterligare en som verkade vara för VT8237: VIA IDE Falcon Storage Device driver Dated: 25-Feb-2010 Download version 2.90A Kan dock hända att denna bara gör nytta om man vill köra RAID.

Har även kollat så att diskarna står i DMA-läge, både via enhetshanteraren och i BIOS. Är dock många auto-inställningar, blir något bättre om man sätter dem "hårt"?

Andra idéer (ingen bättring än...)?

Antar att jag kanske borde uppgradera mera, men jag trivs bra med SX3:an, frågan är hur ny dator man kan köpa och ändå köra XP och SX3? Eller så är det bara att böja sig för den moderna världen och uppdatera både OS och Cubase 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att köra att benchmark-program för hårddiskarna, "CrystalDiskMark 2.2".

"Sequantial read/write" (ett block på 100 MB data) till C: snittade på runt 35 MB/s.

Samma sak till D: blev runt 54 MB/s.

Säger dessa resultat något om prestandan, bra, dåligt eller mittemellan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som mer eller mindre helt normala värden, även om de ligger mer åt mitten till underkantshållet till.

En splirrans ny SATA-disk på en ny burk ligger runt 75-90MB/sec,

men detta är ju en singel läsning sekventiellt, och är ju egentligen inte det man är ute efter.

Det du vill ha är ju att kunna läsa/skriva flera spår samtidigt, och då blir det inte sekventiell läsning då den måste flytta diskhuvet mellan din respektive spårmed den läser/skriver. Men en bra defraggad disk gör ju detta betydligt lättare då den behöver flytta diskhuvet betydligt färre gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis fragmenterat diskarna, räcker ändå att bara ladda in ett projekt för att få disk overload 🙁

Och det är ju som sagt inte sådär vansinnigt många kanaler audio den ska läsa, tolv stycken vanliga wave 44.1 khz/24 bit. Sen är det ju då EZDrummer, den läser väl också lite audio-spår. Resten är VST-instrument. Det hjälper dessutom inte någonting att frysa spåren/vst-instrument. Det enda man ser är att processor-belastningen går ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara lägga till ytterligare observationer:

Om jag väljer att ladda projektet från C-disken, så laddar EZDrummer in filerna med vad som för mig är ganska normal hastighet.

Väljer man däremot att kopiera projektet till D-disken (där jag ju egentligen tänkt ha projekten), så tar det en evig tid att ladda EZDrummer, säkert över 1 sekund/MB.

Har för mig att jag haft detta fenomen när jag installerat EZDrummer på en laptop där ljudkortet bara klarade av 48 khz, men så är ju inte fallet nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis fragmenterat diskarna, räcker ändå att bara ladda in ett projekt för att få disk overload 🙁

Och det är ju som sagt inte sådär vansinnigt många kanaler audio den ska läsa, tolv stycken vanliga wave 44.1 khz/24 bit. Sen är det ju då EZDrummer, den läser väl också lite audio-spår. Resten är VST-instrument. Det hjälper dessutom inte någonting att frysa spåren/vst-instrument. Det enda man ser är att processor-belastningen går ner.

Det låter som om det är något fel - kanske kassa drivrutiner för chipsetet, IRQ-krock eller annat okul som en hårddisk som är på väg att rasa, hårddiskcontroller som börjar ge upp eller liknande...? 😱

Redan på äldre bronsåldern någon gång (när datorn var en P3 på 450MHz), så kunde jag utan problem köra 50 samtidiga audiospår från en 5400RPM EIDE-disk, 44.1kHz/32-bit FP...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, en fråga. Vet du om diskarna är inkopplade på VIA portarna, eller på PromiseTech portarna som enligt specen borde finnas på detta moderkort?

Har du några utropstecken i DeviceManagern?

Vilken BIOS version kör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem solved.

Det var inte svårare än att ladda ur alla vst-instrument och ladda in dem igen. Sen blev det ingen disk overload. Tack för det anonyma email-tipset!

Eller ja, bara och bara... Först får man ju spara alla kanal-och instrument-inställningar, sen ladda ur vst-pluggarna, sen ladda in dom, och sen ladda alla kanal-och instrument-inställningar.

Självklart stort tack till övriga som engagerat sig också!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det löste sig.

Inget fel jag har hört talas om tidigare, men det ska omgående sparas i bakhuvudet till nästa gång något liknande dyker upp... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...