Jump to content
Annons

Funderingar kring två ackord


King Crimson

Recommended Posts

Snabb fråga..

Sitter och spelar en låt som heter Crystal silence på piano.

I tredje takten dyker ackordet Fmaj7#11 upp.

Är detta ett vanligt Fmaj7 med adderad höjd 11:a eller är det underförstått att även 9:an är med?

Och i takt 30 dyker B7(b13)upp. Är detta ett vanligt B7 ackord med adderad sänkt 13 eller är även 9:an och 11:an med?

Alltså, ska jag tänka "add" i dessa ackorden eller sex och sjuklanger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snabb fråga..

Sitter och spelar en låt som heter Crystal silence på piano.

I tredje takten dyker ackordet Fmaj7#11 upp.

Är detta ett vanligt Fmaj7 med adderad höjd 11:a eller är det underförstått att även 9:an är med?

Och i takt 30 dyker B7(b13)upp. Är detta ett vanligt B7 ackord med adderad sänkt 13 eller är även 9:an och 11:an med?

Alltså, ska jag tänka "add" i dessa ackorden eller sex och sjuklanger?

Klurigt. Är det non-ackord (ex: C9) är det ju underförstått att septiman ska vara med, annars hade det ju hetat Cadd9. Men i det där fallet vette sjutton. Men spontant skulle jag tro att det ska tolkas som Fmaj7(add 11), annars verkar det ju konstigt att det skulle kallas Fmaj7. (Då skulle det nog kallats F(#7)add11 istället, tror jag.)

B7(b13) lär ju vara ett vanligt B7 med adderad 13, annars hade det nog hetat något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är varför parentesen bara används i ena fallet?

Jag ser att parentes kring vissa ackord (eller kring vissa höjda och sänkta toner) återkommer här och där i boken. Men det finns ingen förklaring till det.

...ska man tolka det...spela det om du känner för det :-)

B7(b13) ...typ spela B7, men kläm in ett b13 om det känns bra i stunden....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det har löst sig!

Jag hittade den på nätet

http://www.cifraclub.com.br/contrib/partituras/chick-corea-crystal-silence.pdf

Och här var det betydligt bättre skrivna ackord än i The Real Jazz Fake Book, som har förenklat många av ackorden, tråkigt nog. Den här versionen var betydligt roligare att sätta händerna i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e lite klurigt med dessa ackord...

Jag skulle nog skriva B9b13 om nian skulle vara med, men jag gissar att en pianist skulle lägga till 9 i ett 7b13 ändå...

I ett 13-ack så e det vanligast att man hoppar över 11 eftersom den lätt bildar ett inte så kul intervall med tersen...

#11 och b13 e lite kluriga av samma anledning... Är man inte noga med läggning så kan det bli det ett minus9 intervall som klingar tämligen tjärvt... (mot kvinten)

Varför parantes används? Det e i vissa fall nödvändigt av samma anledning som att man använder det i matten.... a+b*c är inte lika med (a+b )*c

Nu har jag visserligen inte råkat ut för den nomeklaturen nån gång men

B(b13) och (Bb)13 är inte samma ack....

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är klart... frågan återstår ju, så man inte får problem nästa gång.

Varför B7b13 istället för B7#5 ???

Nu e jag visserligen inte pianist men jag sulle inte spela kvint i nåndera fallen i jazzsammanhang... Kvint å grundton ryker först till förmån för andra färgtoner....

använder pianot mest som arrangeringshjälpmedel då jag skriver mkt för storband...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e lite klurigt med dessa ackord...

Jag skulle nog skriva B9b13 om nian skulle vara med, men jag gissar att en pianist skulle lägga till 9 i ett 7b13 ändå...

I ett 13-ack så e det vanligast att man hoppar över 11 eftersom den lätt bildar ett inte så kul intervall med tersen...

#11 och b13 e lite kluriga av samma anledning... Är man inte noga med läggning så kan det bli det ett minus9 intervall som klingar tämligen tjärvt... (mot kvinten)

Varför parantes används? Det e i vissa fall nödvändigt av samma anledning som att man använder det i matten.... a+b*c är inte lika med (a+😎*c

Nu har jag visserligen inte råkat ut för den nomeklaturen nån gång men

B(b13) och (Bb)13 är inte samma ack....

Hej mattias

11:an ska vara med i ett 13 ackord rent teoretiskt. Men som du säger så hoppas man ju ibland över vissa toner för att det dels ska bli lättare och spela och dels för att "lätta upp" ljudbilden... fast jag brukar dela upp större ackord som sex och sjuklanger i två snabba ackord (pinaokomp) så att alla toner ändå prickas in eller så spelar jag de tonerna som övergångstoner till nästa ackord ...typ. Som jag ser det så ska de klinga lite tjärvt för att senare lösas upp. Ingen njutning utan lidelse ;-)

Det här med parentes :-) Nu pratar du med en gymnasielärare i matematik, så jag blir ju lite extra glad . Jag har koll på vad du menar och brukar tänka så. Men i detta fall stod det B7(b13), så det var ju underförstått att det handlar om ett b och inte bess, eftersom man har tryckt dit 7:an, B7b13 måste ju vara samma sak som B7(b13) ....eller?

Nu blev detta mer en nomenklaturfråga :-)

De ställena jag brukar stöta på parenteser är vid längre tonartsutvikningar, men mer när man analyserar ackordens funktioner. I min bok här, finns ibland parenteser kring flera ackord i följd och det måste väl betyda att "spela dem om du vill, men ej nödvändigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mattias

11:an ska vara med i ett 13 ackord rent teoretiskt. Men som du säger så hoppas man ju ibland över vissa toner för att det dels ska bli lättare och spela och dels för att "lätta upp" ljudbilden... fast jag brukar dela upp större ackord som sex och sjuklanger i två snabba ackord (pinaokomp) så att alla toner ändå prickas in eller så spelar jag de tonerna som övergångstoner till nästa ackord ...typ. Som jag ser det så ska de klinga lite tjärvt för att senare lösas upp. Ingen njutning utan lidelse ;-)

i praktiken spelar man dock som pianist ett 13 nästan alltid med: ters sju nia tretton i lämplig ordning... Å förslagsvis med vänster hand så att man ger fan i att hamra baston med vänster...

Det krockar bara med basisten iaf...

Det här med parentes :-) Nu pratar du med en gymnasielärare i matematik, så jag blir ju lite extra glad . Jag har koll på vad du menar och brukar tänka så. Men i detta fall stod det B7(b13), så det var ju underförstått att det handlar om ett b och inte bess, eftersom man har tryckt dit 7:an, B7b13 måste ju vara samma sak som B7(b13) ....eller?

..

De ställena jag brukar stöta på parenteser är vid längre tonartsutvikningar, men mer när man analyserar ackordens funktioner. I min bok här, finns ibland parenteser kring flera ackord i följd och det måste väl betyda att "spela dem om du vill, men ej nödvändigt".

7b13 betyder 7(b13) ja

Om hela ack eller tom följder e inom paranteser så handlar det om alternativa harmonier... eller omharmoniseringar...

paraleller, inskjutna dominanter, hela ii-v-i-or... Byta till tritonussubstitut... osv...

Snarare än om du vill...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...