Jump to content
Annons

förbättra akustiken i repa


mopedhead

Recommended Posts

Nu har jag fått tag i en repa. Den är kanske 3,5*5,5 m^2 stor och 2,4m i takhöjd. Betong i vägg, tak och golv (med heltäckningsmatta). Jag har massa akustikplattor (kanske 5cm tjocka) som jag undrar hur man placerar bäst för att blir av med eko och rumsresonans? Det räcker inte till att täcka både väggar och tak, så man måste vara lite klurig. Musiken som ska spelas är rock på hög volym, trumsetet kommer stå i ena kortväggen på rummet.

Tipsa supergärna om hur akustikplattorna ska placeras, vägg, tak hörn osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ha som utgångspunkt att placera absorbenter på alla ställen längs väggar/tak, där du skulle se monitorerna från lyssningspositionen om det satt en spegel där. Då är du nära sanningen... 😆

Placera gärna absorbenter på väggen bakom monitorerna också, eftersom låga frekvenser i princip är rundstrålande och därför kan skapa en del problem även om du inte har ett bakåtriktat basreflexrör.

Glöm inte att placera någon form av absorbent mellan monitor och underlag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårast är att dämpa basfrekvenserna.

Diskant är enkelt att dämpa, bara häng upp textilier tills det blir "matt" nog. Basen däremot kräver andra saker.

Det brukar löna sig att spika upp dämpplattorna ett par centimeter ut från väggen. På reglar eller liknande. Brutalt förenklat så dämpas annars frekvenser motsvarande tjockleken på materialet. Sätter man dem en bit ut så dämpas motsvarande lägre frekvenser en del.

Annars kan man göra en basfälla genom att lägga en tunnare skiva, till exempel masonit, ovanpå dämpmaterialet. Skivan svänger med basen, och sen dämpas det.

En ordentlig soffa brukar vara en bra basfälla också.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller en välfylld bokhylla. 😛

Bortse förresten från mycket av mitt första svar, eftersom jag inte tänkte på att det skulle vara en replokal, utan svarade som om det skulle vara till en studio... 😆

För att dämpa stående vågor, så se till att det inte finns parallella ytor som är odämpade. Om du sätter absorbenter på hela ena väggen, så kan du troligen skippa sådana på motstående vägg - men ofta är det bättre att varva dem i stället för att dämpa en hel vägg...

Som Trombonisten skriver, är draperier också ett bra komplement - liksom uppreglade plattor en bit från väggen (om utrymmer tillåter det...).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter vettigt det ni skriver. På väggarna sätter jag skivorna om vart annat så att på väggen mittimot en skiva sitter det ingen skiva. Tror jag väntar med regeltricket och ser hur bra dämpat det blir ändå, kommer ha en stor soffa i rummet också.

Hur ska man göra i taket, sätta upp så mycket dämpplatta som man kan, eftersom det studsar rätt bra i golvet trots mattan där?

Är det bra/viktigt att trolla bort hörnen i rummet genom att sätta en dämpskiva rätt över där också?

...eller en välfylld bokhylla
Man spelar väll rock för att det är tufft, och hur tufft vore det med en bokhylla i repan:)

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...