Jump to content
Annons

Nybörjare - Pro Tools 8 LE.. Hjälp Tack..!


Orra

Recommended Posts

Hej Hej!

Jag är ny här på forumet så om denna tråd ligger fel så är det bara att flytta den..!

Det är såhär att jag nyligen har blivit med studio, en Mbox Mini 3rd generation med Pro Tools 8 LE.. Och jag har stora problem att få något bra gitarr ljud överhuvudtaget..!

Jag har gitarren kopplad in till "Line/DI på baksidan.. Jag skapar ett Audio track - Mono som jag sedan tar "In 1 (Mono)" på och ut "Out 1-2 (Stereo). Jag använder hörlurar..

Jag tar sedan Eleven Free Pluggen på den och det bara knastrar och har sig hur jag än vrider på Gain-ratten och Mix ratten på Mboxen.. Vad är det för fel ? Ska man inte kunna sitta och spela in med sjysst ljud på Pro Tools eller ? haha :-)

Sen så har jag bara en snabb fråga vad ett Aux Track gör ? Och Är Master Fader det tracket som styr allting ?

Hoppas ni förstår mig.. 🙂

Tack på förhand!

// Orra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Kan det vara så att du har för låg buffersize som gör att det knastrar. Testa att höjda denna via playback engine.

KAn det vara gainen i mboxen som distar? Har du aktiva mickar så kanske signalen blir för stark. Kolla om det finns PAD i så fall.

I eleven så styr du gainen både via inputratten i pluggen och gain. Kolla så den inte slår över i input.

Aux fungerar som en kanal som du tar emot ljud som du antingen skickar intern eller externt. Kan dock inte spela in ljud på AUX. Används exempelvis om du skickar en kanal till ett AUX-track via Bus/send och lägger en effekt på AUX. Då får du ljudet med effekt på AUX och det torra spåret kvar på ditt audio track. Dessa kan du sedan blanda efter behag. På Bus/send har du knappen pre som skikcar ljudet före regel, och knappen FMP som ställer in pan lika som audiokanalens panorering. Bus fungerar som AUX sends och master fader är en master regel helt enkelt. Vanligtvis styr den huvudvolymen för allt, men du kan använda den mer avancerat när du lärt dig pro tools lite bättre.

Rekommenderar att du kolla på DVD-filmen som medföljde ditt pro tools. Mycket matnyttig information för den som är helt ny i programmet.

Lycka till!!!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Förlåt om jag är lite efter.. Men vad är "Buffersize" ? Den är på 512, ska jag höja den till 2048 ?

Jag kör denna studio på min iMac 24" Intel Core 2 Duo med 4 GB ram.. Om det nu kan hjälpa haha.. :-)

Jag har lyckats få lite mer ordning på detta nu, Jag har fått igång Eleven Free pluggen hyffsat, Gain-ratten på Mboxen står på kl. 11 typ.. Men endå tycker jag att Eleven Free pluggen låter så "Transistor" aktigt.. Det följde med Färdiga Demo Sessioner med Pro Tools och i dom är gitarr ljudet och allt sånt hur bra som helst !!! Men när jag ska köra el-gitarr så låter det hur dåligt som helst jämfört med det..

Aktiva mickar har jag inte..

Och nu var vi där igen.. Vad är "Pad" :-)

Tackar sålänge!

// Orra

Link to comment
Dela på andra sajter

512 är rätt hög buffersize för inspelning. JAg skulle nog ha som högst 128. Ju lägre buffersize desto mindre latency, men desto mer kraft krävs av datorn. Så en bra riktlinje är låg bufersize vid inspelning och högre vid mixning för att ge mer kraft till pluggarna.

Pad använder man om signalen är för stark i preampen och distar fast gainen är nere på noll.

Kan du inte lägga upp ett ljudexempel så man kan få höra, kanske blir lättare att lokalisera felet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja okej då förstår jag..! Jag ändrade till 128 nyss, Ska man ha Cache Size på något speciellt ? Nu står den på Normal, men det finns Large som "Improves Performance" står det.. Vilken ska man ha den på ?

Jag ska försöka skapa något dugligt smakprov på det härliga transistor ljudet.. Haha :-)

// Orra

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja okej då förstår jag..! Jag ändrade till 128 nyss, Ska man ha Cache Size på något speciellt ? Nu står den på Normal, men det finns Large som "Improves Performance" står det.. Vilken ska man ha den på ?

Jag ska försöka skapa något dugligt smakprov på det härliga transistor ljudet.. Haha :-)

// Orra

Nu när jag skulle spela in en ljudprov så kom detta upp!

A CPU overload error occurred. If this happens often, try increasing the "H/W Buffer Size" in the playback engine Dialog, or removing some plug-ins. (-6101)

Så jag kan alltså inte spela in i 128 i Buffer Size ?

// Orra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte skapa ett ljudprov som jag kunde ladda upp här, men det går inte för när jag vill spara en 10 sekunder lång gitarr inspelning så blir filen över 3-4 mb fast jag har på lägsta möjliga inställningar.. Vad ska jag göra ?

Sen när jag ville spara den som en mp3 fil så stod det såhär:

The mp3 option cannot be enabled because: Module initialization failed for mp3 bundle. The mp3 demo period may have expired.

Vad menas med det ?

// Orra

Link to comment
Dela på andra sajter

i PT LE ingår inte mp3-konvertering så du får antingen ladda upp wav eller konvertera i något annat program, sen innan man slänger sig in i ett ny DAW skulle jag föreslå att man kollar instruktionsvideos om man inte orkar läsa manualen för det mesta är förklarat där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så ? Där ser man..! Jag lyckades konvertera en Wav fil i iTunes till en m4a fil.. Men det visade sig inte funka ladda upp så jag laddade ned Max och konverterade till mp3..! Jo jag har läst manualen och kollat på instruktions videon många gånger..!! Haha 🙂 Men här kommer iallafall ett ljudprov på Eleven Free pluggen i Pro Tools 8 LE.. Hur ska jag få det att låta mycket bättre ? Går det få det att likna Amplitube eller Guitar Rig på något sätt alls ?

Tackar sålänge! 🙂

// Orra

00 guitar test 4.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg gärna upp den lajnade signalen också..alltså den rena innan du lägger på pluggen. Lyssnade bara genom min iphone och det låter som signalen är för het eller för mycket gain på pluggen. Lägg gärna upp den rena signalen som sagt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Naymari: Jag lirar på en Jackson från 89 med 1 humbucker och 2 single coils.. Jag har provat ändra inställningarna på mickarna och sånt där men ingen skillnad.. Kabeln har jag inte provat bytt än, men jag kan ju prova det! Och när jag skruvar på Gate;en på Eleven så måste den stå på typ kl 11.. Är inte det ganska mycket ? Den klipper ju mycket ljud då + att bruset fortfarande hörs i bakgrunden när man spelar..

Gizmozis: Jag laddar upp ett rent gitarr klipp där gainen står på kl 10-11 på Mboxen så den inte slå över på rött..! Det ligger fortfarande brus i bakgrunden.. 🙁

00 gitarr utan plugg.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter verkligen inte OK om signalen, och vi kan ju utesluta gitarren och kabeln nu då eftersom du bytt där. Vet inte om det gör någon skillnad, men testa en annan USB-ingång med ljudkortet kanske. Samt, har du dubbelkollat så du aktiverat DI?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt..! haha :')

Jag har bytt usb ingång nu och så har jag gitarren inkopplad på DI och "DI" knappen är intryckt..!

Gitarren ska inte vara inkopplad i "Line" va ?

Här kommer ytterligare ett smakprov, först cleant utan plugg och sedan en sansamp plugg + delay plugg på.. Det låter som en instängd transistor-burks stärkare..!

Gainen står på kl 9 på Mboxen och det är inte mycket gain på i sansampen heller..

Några mer idéer på vad man kan göra ? haha 🙂

dåligt ljud.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja! Nu lät det som det bör om signalen, dock lite väl stark insignal, men nu va det en helt annan nivå på det. Sansamp i sig låter väldigt illa om du vill ha den som ren förstärkare. Använd då hellre eleven free som medföljer. För att höja pluggen ännu ett steg så ta och skaffa fullversionen, eller annan plugg så du kan stänga av kabinetten och använd sedan impulser av kabinetter. Finns bland annat recabinet, samt gratis varianter om du har plugg som kan läsa impulsfilerna.

Länk till recabinet där du kan testa demo också http://www.recabi.net/

EDIT: Vad va det du ändrade för att få bort brus osv från gitarrsignalen?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Lät det bättre nu Gizmozis ? Så trevligt..! Jag hade gitarren in på Line/DI men nu så bytte jag till bara "DI".. Så insignalen är för stark fast jag knappt har någon Gain på Mboxen ? Jag håller på att ladda ner recabinet nu så ska testa lite mera 🙂

Tackar än sålänge! Kommer säkert återkomma med mer strul som ni kan lösa åt mig haha 🙂

// Orra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen !!!

Nu börjar det rulla på för mig med Plug-ins och sådant..! Men ibland dyker detta upp och stannar allting..

"A CPU overload error occurred. If this happens often, try increasing the "H/W Buffer Size" in the playback engine Dialog, or removing some plug-ins. (-6101)"

Då kan jag trycka ner den och fortsätta, men den dyker upp ibland..

Jag har 256 i Buffer size.. Jag kan ju tydligen inte ha lägre ? Och ska jag vänta med att mixa allting för att sedan kunna höja upp Buffer Size;n till 2048 ?

Blir ljudet bättre på sådant sätt eller hur fungerar det ?

Tackar på förhand..! 🙂

// Orra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...