Jump to content
Annons

Skivlagret i konkurs


spaceman

Recommended Posts

Då har ytterligare en skivaffär gått i konken i Malmö.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/skivlagret-i-konkurs

Orsaken ? Jo fler och fler lyssnar på musik digitalt.

Känner igen mig själv i det hela, med Spotify till exempel.

Tom mp3 börjar kännas förlegat 2011. Varför fylla min iPhone

med en massa mp3 när jag kan lyssna med Spotify i min iPhone,

som jag i sin tur även kan köra på mina burkar hemma eller på

jobbet.

Fler och fler när man av någon anledning verkligen ha tag i en

platta så köps den genom nätet istället för i skivaffären. Lite

tråkig utveckling att skivaffärerna är på dekis. Undrar vilken

som kommer härnäst i Stockholm eller i övriga städer runt om i landet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte sett skivbutiker på hur många år som helst. (I Kista centrum fanns det en för flera år sedan.)

ICA Maxi i Sollentuna har en skivavdelning dock.

Man undrar nästan vad folk menar när de säger att de vill/ska "släppa en platta". Var då? ICA?

Med Spotify ser jag ingen anledning till CD-inköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ens om du upptäcker en riktigt grym "platta" på Spotify?

Då köper jag den på nätet om det är en must have och hämtar den på ICA

när jag ska handla mat. Det man saknar i den digitala värden är själva

konvolutet man kan sitta och bläddra i medans man lyssnar. Men det kan

man väl sitta peka runt i på en iPad ganska snart.

Det lär nog bli extra press på artister och band framöver (även etablerade sådana)

att försöka få in stålar på annat sätt en royaltes på skivförsäljning.

Det blir ut och gigga ännu mer om man kan det.

Och ersättningsnivåerna för band/artister som dom får av Spotify är ju

rena skämtet (det har ju diskuterats mycket om tidigare).

Man får väl då trösta sig med ev STIM ersättningar som knappast motsvarar

en normal årsinkomst om man inte är upphovsman av Gessle typen.

Är man förlagd så kan man "kanske" få in lite stålar den vägen.

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Det lär nog bli extra press på artister och band framöver (även etablerade sådana)

att försöka få in stålar på annat sätt en royaltes på skivförsäljning.

Det blir ut och gigga ännu mer om man kan det.

Så har det ju varit länge.

Lite tråkigt att skivaffärerna läggs ned, men många som lagts ned har kanske mest sig själva att skylla eftersom de varit lite för generella halvtråkiga och dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt ja, många har nog många minnen med dessa musikaffärer som försvinner.

Men det är utvecklingen, modellen fungerar inte, det gäller att följa med och anpassa sig. Skivbolag måste också börja anpassa sig, det går inte att leva kvar i allt som det var förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Tråkigt ja, många har nog många minnen med dessa musikaffärer som försvinner.

Men det är utvecklingen, modellen fungerar inte, det gäller att följa med och anpassa sig. Skivbolag måste också börja anpassa sig, det går inte att leva kvar i allt som det var förr.

Skivbolagen har ju anpassat sig ganska mycket, men måste kännas lite kymigt för dom att anpassningen har skett på grund av att det blivit så lätt att knycka deras produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Då har ytterligare en skivaffär gått i konken i Malmö.

Såg att det var hela kedjan som konkade inte bara en butik. 44 personer blir av med sina jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivbolagen har ju anpassat sig ganska mycket, men måste kännas lite kymigt för dom att anpassningen har skett på grund av att det blivit så lätt att knycka deras produktioner.

Har dom?

Likt vad VD:n till skivlagret säger så anpassas inte priserna. Skivförsäljningen har varit nedgående en längre tid nu, men priserna har varit intakta, snudd på blivit dyrare. Deras produktioner blev "knyckta" för att dom inte anpassade sig i tid, dom ville så klart tjäna samma slant som dom alltid gjort, allt skulle förbli detsamma. Skivbolagen har nog mjölkat nog, dom blev omkörda utan att märka det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Har dom?

Likt vad VD:n till skivlagret säger så anpassas inte priserna. Skivförsäljningen har varit nedgående en längre tid nu, men priserna har varit intakta, snudd på blivit dyrare. Deras produktioner blev "knyckta" för att dom inte anpassade sig i tid, dom ville så klart tjäna samma slant som dom alltid gjort, allt skulle förbli detsamma. Skivbolagen har nog mjölkat nog, dom blev omkörda utan att märka det.

Håller inte riktigt med CD priserna i dag är ofta lägre än vad de kostade för 10 år sedan trots att det mesta i samhället blivit dyrare och lönerna har ökat. CD-skivor har dessutom sålts till lägre pris i Sverige än i de flesta EU länder men Svenskarna har trots det piratkopierat mer än invånarna i många dyrare EU-länder. Att Skivlagret inte fick bättre priser berodde nog mest på att de sålt rätt lite skivor de senaste åren. Precis som i alla andra branscher så får man bättre inköpspriser och bonusar ju mer man säljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Railind

Inte ens om du upptäcker en riktigt grym "platta" på Spotify?

Jag har hundratals CD-skivor hemma, men idag känns det smidigare att skriva in låten/artisten i sökfältet i Spotify än att leta bland skivhögarna. Jag tror inte ett dugg på att bara för att man hör bra musik på Spotify, så skulle man "samla" på CD:n. Samlarfolk kanske gör det. (Dessutom lyssnar jag mest på min egen musik efterssom jag hela tiden skriver nya låtar - eller på P1.)

Skivbolagen har ju anpassat sig ganska mycket, men måste kännas lite kymigt för dom att anpassningen har skett på grund av att det blivit så lätt att knycka deras produktioner.

Nu pratar du om piratmarknaden, va? Det finns ett talesätt: "Det är svårt att sälja sand i Sahara." Oavsett vad man tycker om detta så är det den verklighet vi lever i. Lika lite som vi kan ta för givet att vi kommer att kunna leva på vår framtida pension, så kan vi som ängnar sig åt musikskapande inte ta för givet att vi kan leva på musik. Riktig utbildning är nog ingen dålig idé att ha.

I andra länder funkar skivor enbart som reklam för liveuppträndanden.

Om det är Spotify du menar, så antar jag att skivolagen och de stora artisterna har specialavtal med mer pengar per lyssning. Småartister anpassar sig då dom accepterar ett halvt öre per stream för att få dansa med de stora artisterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

I andra länder funkar skivor enbart som reklam för liveuppträndanden.

Vilka länder då? Många som har skivbutiker säger att de nu mest lever på turister från andra länder som fortfarande köper skivor till skillnad mot Svenskarna som nästan bara piratkopierar. Sverige är ju ett av de mest piratvänliga länderna i världen på grund av TPB m.fl.. Medan liknande tjänster i andra länder som Finland stängts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Det jag inte fattar är att det alltid finns dom som säger att skivförsäljningen inte minskar, den tvärtom ökar... osv. Då undrar man ju lite varför den här affären till exempel, varför den stänger?

Skivförsäljningen ökar nog per år men det är mycket riktiga lågprisutgåvor och nätförsäljning som ökar vilket knappast hjälpte Skivlagret som inte var så etablerade på nätet. Riktiga lågprisskivor kostar antagligen mer att hantera än vad de ger i vinst sett till löner och hyra m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte riktigt med CD priserna i dag är ofta lägre än vad de kostade för 10 år sedan trots att det mesta i samhället blivit dyrare och lönerna har ökat. CD-skivor har dessutom sålts till lägre pris i Sverige än i de flesta EU länder men Svenskarna har trots det piratkopierat mer än invånarna i många dyrare EU-länder. Att Skivlagret inte fick bättre priser berodde nog mest på att de sålt rätt lite skivor de senaste åren. Precis som i alla andra branscher så får man bättre inköpspriser och bonusar ju mer man säljer.

Fast, vi talar nog lite olika språk här. Jag menade att om skivbolagen hade insett att deras affärsidé var hotad för 5-10 år sedan och gjort drastiska förändringar, så hade dom nog kunnat hänga med ett tag till. Då snackar vi inte 10-20 kr billigare skivor osv, vi snackar minst halverat nypris, kriga lite. Istället investerar dom pengar i att jobba emot teknikutveckling (kopieringen), fungerar inget vidare va? Skivförsäljningen verkar inte öka?

Jag har då inte sett några seriösa försök att vinna tillbaka lite marknad, bara beklagan över att dom förlorar pengar.

Se bara på de lagliga nedladdningstjänster som tillhandahålls, där det faktiskt inte är ovanligt att samma skiva i fysisk form är billigare. Vad lever man i för fantasivärld då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Fast, vi talar nog lite olika språk här. Jag menade att om skivbolagen hade insett att deras affärsidé var hotad för 5-10 år sedan och gjort drastiska förändringar, så hade dom nog kunnat hänga med ett tag till. Då snackar vi inte 10-20 kr billigare skivor osv, vi snackar minst halverat nypris, kriga lite. Istället investerar dom pengar i att jobba emot teknikutveckling (kopieringen), fungerar inget vidare va? Skivförsäljningen verkar inte öka?

Se bara på de lagliga nedladdningstjänster som tillhandahålls, där det faktiskt inte är ovanligt att samma skiva i fysisk form är billigare. Vad lever man i för fantasivärld då?

Det är faktiskt inte bara skivbolagen som sätter priserna,utan även siterna själva men många nedladdningssiter har väldigt höga start och marknadsföringskostnader, risken är dessutom stor att de aldrig tjänar en krona.

CDON och Ginza m.fl. kör ju regelbundet kampanjer med nyare skivor till extra bra priser både på fysiska och nedladdningsbara skivor.

Skivbolagen insåg att deras affärsmodell var hotad redan när inspelningsbara CD lanserades, men problemet är att skivbolag inte är en enhet utan tiotusentals. Inte så lätt att vända på det skeppet bara för att myndigheterna inte bryr sig om att musiken "knycks" på nätet.

De flesta som köper CD tycker inte att de är dyra jämfört med många andra produkter. Det är som vanligt mest de som aldrig köper CD som klagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt inte bara skivbolagen som sätter priserna,utan även siterna själva men många nedladdningssiter har väldigt höga start och marknadsföringskostnader, risken är dessutom stor att de aldrig tjänar en krona.

CDON och Ginza m.fl. kör ju regelbundet kampanjer med nyare skivor till extra bra priser både på fysiska och nedladdningsbara skivor.

Skivbolagen insåg att deras affärsmodell var hotad redan när inspelningsbara CD lanserades, men problemet är att skivbolag inte är en enhet utan tiotusentals. Inte så lätt att vända på det skeppet bara för att myndigheterna inte bryr sig om att musiken "knycks" på nätet.

De flesta som köper CD tycker inte att de är dyra jämfört med många andra produkter. Det är som vanligt mest de som aldrig köper CD som klagar.

Du gör precis som skivbolagen, uttrycker alla problem och förklarar varför det är svårt. Det håller liksom inte. Får dom inte det att funka, så dör dom ut. Nytänkande eller hejdå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka länder då? Många som har skivbutiker säger att de nu mest lever på turister från andra länder som fortfarande köper skivor till skillnad mot Svenskarna som nästan bara piratkopierar. Sverige är ju ett av de mest piratvänliga länderna i världen på grund av TPB m.fl.. Medan liknande tjänster i andra länder som Finland stängts.

Jag såg för ett par år sedan en dokumentär på TV som handlade om hur musik och filmindustrin såg ut i olika länder. Det var något central/syd-amerikanskt land eller länder där artisten släppte sina alster på "piratmarknaden" direkt och sedan levde på uppträdanden där skivan bara fungerade som reklam. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka länderna var eller vad programmet hette. Men det är kanske i praktiken vad vi ser/kommer att se här också.

Öppenhet på nätet ger väl de effekter du skriver om. Det är priset vi betalar. Om det bara är i Sverige som pirat-problematiken finns så borde väl inte detta vara ett så stort problem för internationella artister. Så jag tror faktiskt detta är ett globalt problem för musikindustrin.

Vi kan nog skriva hur mycket som helst om detta (piratindustrin alltså vilket kanske inte var trådens "topic"), men det kommer inte ändra något. Vi måste helt enkelt göra det attraktivare för lyssnarna att faktiskt betala. Ett sätt är reklamfinansierad streaming som Spotify. Ett annat är liveframföranden. CD-skivan är nog tämligen utdöende som huvudsaklig musikkanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Öppenhet på nätet ger väl de effekter du skriver om. Det är priset vi betalar. Om det bara är i Sverige som pirat-problematiken finns så borde väl inte detta vara ett så stort problem för internationella artister. Så jag tror faktiskt detta är ett globalt problem för musikindustrin.

Nej det är självklart inte bara Sverige som drabbats av pirat-problematiken, men utan TPB skulle musik och filmmarknaden globalt antagligen gå och må bättre för många pirater har ju helt slutat köpa eftersom de ändå hittar det mesta gratis på TPB och liknande siter som väldigt ofta styrs från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Du gör precis som skivbolagen, uttrycker alla problem och förklarar varför det är svårt. Det håller liksom inte. Får dom inte det att funka, så dör dom ut. Nytänkande eller hejdå.

Skivbolagen kommer inte dö ut möjligtvis skivförsäljningen men det lär ta väldigt lång tid eftersom Vinylförsäljningen ökar kraftigt år för år. Sen är det faktiskt inte skivbolagen som säljer till konsumenterna utan andra aktörer som skivaffärer och nätbolag, tycker faktiskr de provat alla möjliga sätt för att öka försäljningen inklusive rejält låga priser.

Redigerat av Railind
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta som köper CD tycker inte att de är dyra jämfört med många andra produkter. Det är som vanligt mest de som aldrig köper CD som klagar.

Ibland händer det att man köper en platta som är "import"

för att ingen distribuerar den i Sverige den vanliga vägen.

Må vara udda plattor, men då tar min skivaffär ut mellan

235-300 pix för den. Det är inte billigt kan man säga.

Tror skivbolagen kom med i matchen lite för sent iom den

nya media utvecklingen och istället tofflat runt i gamla

banor.

Apropå formatfrågan, så såg jag att min dvd-butik skyltat

med "byt in din DVD film så får du 50 spänn rabatt när du

köper en blue ray rulle". Sen om det är bra eller dåligt

kan man fråga sig. Men en sak verkar vara säker, blue ray

är på väg in DVD på väg ut i sortementet. Så nu får man

väl önska sig en blue ray spelare i julklapp om man ska

hänga med. Ungefär som VHS när DVD kom eller musik CD:n kom

och vinylen åkte ut (även om det finns vinyl entusiaster numera

också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är självklart inte bara Sverige som drabbats av pirat-problematiken, men utan TPB skulle musik och filmmarknaden globalt antagligen gå och må bättre för många pirater har ju helt slutat köpa eftersom de ändå hittar det mesta gratis på TPB och liknande siter som väldigt ofta styrs från Sverige.

Jag håller helt med. Utan pirater och kopiering skulle nog mediabranchen må bättre. Folk skulle köpa mer. Folk skulle vara villiga att betala mer.

Jag antar att om prisutvecklingen på skivor fortsatt i samma takt som innan internet fanns så skulle en CD-skiva i dag kosta flera hundra. I praktiken är det dessa (relativa-)priser som gäller i asiatiska länder där man tjänar några tior per dag.

Men som sagt: i den verklighet som råder så får vi väl hitta på andra sätt att tjäna pengar på musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det faktiskt inte skivbolagen som säljer till konsumenterna utan andra aktörer som skivaffärer och nätbolag, tycker faktiskr de provat alla möjliga sätt för att öka försäljningen inklusive rejält låga priser.

va? Ja, okej det vet vi nog alla... Så du menar att skivlagret kunde pressat ner priserna om dom velat istället för att gå i konkurs? Nej, du sa tidigare att dom antagligen hade för liten skivförsäljning för att få bra inköpspriser?

Hur ska du ha det? Dina resonemang håller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Ibland händer det att man köper en platta som är "import"

för att ingen distribuerar den i Sverige den vanliga vägen.

Må vara udda plattor, men då tar min skivaffär ut mellan

235-300 pix för den. Det är inte billigt kan man säga.

Fast du kan ju ofta själv enkelt beställa denna platta billigare över nätet från t.ex. Amazon. Förr i tiden kostade en importplatta ofta bara några tior över normalpris och ibland var de till och med billigare än normalpris om butiken ditrektimporterade själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast du kan ju ofta själv enkelt beställa denna platta billigare över nätet från t.ex. Amazon. Förr i tiden kostade en importplatta ofta bara några tior över normalpris och ibland var de till och med billigare än normalpris om butiken ditrektimporterade själva.

Okej, så skivbolagen vill att man själv köper skivan från andra aktörer via internet?

Du säger att det är enkelt att beställa över nätet, vilket det är, vad rättfärdigar då dessa svindyra import-priser från vissa försäljare?

Inte svårt att förstå varför trenden är som den är.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

va? Ja, okej det vet vi nog alla... Så du menar att skivlagret kunde pressat ner priserna om dom velat istället för att gå i konkurs? Nej, du sa tidigare att dom antagligen hade för liten skivförsäljning för att få bra inköpspriser?

Hur ska du ha det? Dina resonemang håller inte.

Jodå sresonemanget håller. Skivlagret hade ju kunnat pressa utpriserna betydligt och då kanske sålt betydligt mer vilket hade lett till lägre inköpspriser och mer bonusar och säljstöd. Men riskfyllt såklart och tyvärr har det ju blivit allt dyrare att driva butik de senaste åren genom nya regler och högre löner etc.

Redigerat av Railind
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Okej, så skivbolagen vill att man själv köper skivan från andra aktörer via internet?

Du säger att det är enkelt att beställa över nätet, vilket det är, vad rättfärdigar då dessa svindyra import-priser från vissa försäljare?

Servicen och tiden det tar att specialbeställa såklart. Samma skäl som gör att en A la carte-maträtt alltid är dyrare än dagens lunch på en restaurang. För skivbolagen spelar det inte så stor roll vilken aktör folk handlar från bara de köper en skiva från det bolaget. Nu med låg dollar så är det ju extra billigt att handla från USA men för några år sedan med hög dollar så var det tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Servicen och tiden det tar att specialbeställa såklart. Samma skäl som gör att en A la carte-maträtt alltid är dyrare än dagens lunch på en restaurang. För skivbolagen spelar det inte så stor roll vilken aktör folk handlar från bara de köper en skiva från det bolaget. Nu med låg dollar så är det ju extra billigt att handla från USA men för några år sedan med hög dollar så var det tvärtom.

För DVD:er och Bluray så finns regionskodning. Dessa brukar man säga att man har för att DVD-utgåvorna inte ska skada biograferna. Men regionskodningen finns även för gammal film. Jag har förstått att olika bolag kan ha rättigheterna i olika delar av världen. Filmförsäljare har blivit jagade med blåslampa för att dom säljer film från fel region.

För några år sedan uppmärksammades även parallelimport på en Roxette-skiva som skadligt för skivbranchen.

Jag antar därför att det faktiskt spelar roll för skivbolagen vilken aktör man handlar från.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

För DVD:er och Bluray så finns regionskodning. Dessa brukar man säga att man har för att DVD-utgåvorna inte ska skada biograferna. Men regionskodningen finns även för gammal film. Jag har förstått att olika bolag kan ha rättigheterna i olika delar av världen. Filmförsäljare har blivit jagade med blåslampa för att dom säljer film från fel region.

För några år sedan uppmärksammades även parallelimport på en Roxette-skiva som skadligt för skivbranchen.

Jag antar därför att det faktiskt spelar roll för skivbolagen vilken aktör man handlar från.

Inte i liten skala som vi pratade om men när vissa beställer tiotusen exemplar som i Roxette fallet så är det klart att det spelar viss roll.

Regionskodningen har mer att göra med att filmer är väldigt dyra att producera och ofta därför samproduceras mellan olika länder bolag och producenter som får tillbaks sina pengar (förhoppningsvis) genom royalties från specifika länder. Plus att vem ska stå för kostnaden för svensk textning etc. om de flesta köper USA utgåvor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte i liten skala som vi pratade om men när vissa beställer tiotusen exemplar som i Roxette fallet så är det klart att det spelar viss roll.

Regionskodningen har mer att göra med att filmer är väldigt dyra att producera och ofta därför samproduceras mellan olika länder bolag och producenter som får tillbaks sina pengar (förhoppningsvis) genom royalties från specifika länder. Plus att vem ska stå för kostnaden för svensk textning etc. om de flesta köper USA utgåvor?

När blir liten skala stor? Det är brytpunkten som är svår att hitta. Piratkopiering/industri i liten skala spelar kanske inte heller någon roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...