Jump to content
Annons

Brum i hörlursutgången på mixer


ostrimissimo

Recommended Posts

Hej!

Har precis skaffat mig en Phonic MU1202. Jag har ett problem och jag har inte fler idéer på vad det kan vara för fel.

177232.jpg

Den brummar när jag har fantommatningen igång. Men... det är bara hörlursutgången som brummar och den brummar bara om man har en XLR kopplad till något (spelar ingen roll vilken ingång man använder). Jag har testat koppla till både mikrofon och EBS MicroBass II, när jag trycker på "ground lift" på EBSen försvinner brummet. Om man inte har något inkopplat brummar det till när man slår på fantommatningen men det blir tyst efter ca 1 sekund. Mixern är tyst i övrigt.

Brummet hörs alltså inte i högtalarutgångarna. Varken "Main" eller "Ctrl room". Har testat att ha bara hörlurar, EBS och ström kopplad till bordet, till ett strömmutag där inget annat var kopplat. Har inte provat koppla in den i ett annat rum. Har försökt räta ut strömkabeln så att den inte ska bilda spole eller något, men har inte hittat någon skillnad i brummet när jag flyttar på kabeln.

Strömkontakten är en sådan där smal/platt stickkontakt utan jord (á la en lampa t.ex.) och jag är i Norge nu.

Köpte den på thomann, så det är lite surt att behöva skicka tillbaka om det inte är någon annan omständighet som skapar brummet.

http://www.thomann.de/se/phonic_mu_1202.htm

XLR-kabeln som används (har testat med 2st):

http://www.thomann.de/se/klotz_m2fm_0500_prime_standard.htm

PS Jag försökte spela in hur det låter, men inspelning av ljud från hörlurar med dynamisk mikrofon blev väldigt tyst/mer brus än ljud. DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur kan man testa det? Hur funkar en jordloop?

Jag har erfarenhet av ett Souncraft Spirit Folio där strömkontakten till mixerbordet har 3 pinnar. De metallbitarna som ska ha kontakt med pinnarna böjs med tiden och när någon inte längre har kontakt börjar det brumma. Då brukar jag böja tillbaka metallbitarna så att det blir kontakt igen, och allt är frid och fröjd ett tag till.

Först tänkte jag att det kunde vara samma problem här, så jag försökte rackla lite på strömsladden men det gjorde ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...