Jump to content
Annons

Vilken laptop blir bäst


Martini

Recommended Posts

Hej.

Jag har ett ljudkort liggande (Fireface UC) och tänkte köpa en laptop till både låtmakeri och demo inspelningar.

Tänkte köra Cubase 6 och lite tyngre pluggar som Trilogy, Addictive Drumms, Ivory Piano och liknande.

Tänker köra med Pc så Mac kommentarer undanbedes ödmjukast 🙂 :)

Vet att det dräller av förslag på forumet, men det händer så mycket så fort i datorvärlden..

Skulle behöva tips på en bra laptop till ovanstående ändamål. Har inte tänkt på budget så jag slänger ur mig ca 10.000:-

/Martini

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aha...

Det hade jag missat. Tack!! Ska börja beta av dom.

Dock är det en massa att välja på... 🙂

Frågan är om man ska våga sig på annat än Windows Xp?

Intel i3 i5 i7... Det snurrar i skallen. Jag behöver inte en Hummer till att köra att shoppa på ICA.. 🙂, men vill inte i heller köra cyckel med hjälpmotor..

/Martini

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha...

Det hade jag missat. Tack!! Ska börja beta av dom.

Dock är det en massa att välja på... 🙂

Frågan är om man ska våga sig på annat än Windows Xp?

Intel i3 i5 i7... Det snurrar i skallen. Jag behöver inte en Hummer till att köra att shoppa på ICA.. 🙂, men vill inte i heller köra cyckel med hjälpmotor..

/Martini

Försök att hitta en i5 som kan köra både XP och W7 (ifall du måste köra XP i en övergångsperiod av någon anledning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att hitta en i5 som kan köra både XP och W7 (ifall du måste köra XP i en övergångsperiod av någon anledning).

Ok. En i5 borde väl räcka. Annars kan jag lika gärna köpa en i Frost's prisklass.

Är det mer man ska tänka på? Mhz, märke, ram(fast det ger sig själv med xp)

/Martini

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. En i5 borde väl räcka. Annars kan jag lika gärna köpa en i Frost's prisklass.

Är det mer man ska tänka på? Mhz, märke, ram(fast det ger sig själv med xp)

/Martini

Om du plöjer 10 trådar med samma fråga (det finns hundratals …) så kommer du en bit på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade som hastigast på Komplett.. och satte fingret på "första bästa"

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623663 Skulle den funka?

Martini

Utan att ha tittat så blir svaret troligtvis oavsett; vet inte. Som sagt, plöj ett gäng trådar så kommer du att förstå problematiken i detta.

Efter att ha tittat; vet inte, då "Mobile Intel HM55 Express" inte är testat av RME.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha tittat så blir svaret troligtvis oavsett; vet inte. Som sagt, plöj ett gäng trådar så kommer du att förstå problematiken i detta.

Efter att ha tittat; vet inte, då "Mobile Intel HM55 Express" inte är testat av RME.

Ok. Tack. Jag plöjer.. Fast jag tror inte jag hittar svar som det du just gav om RME?

/Martini

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Mac är en PC. Du menar förmodligen att du tänker köra microsoft windows. Svaret är i alla fall macbook pro. Om de är för dyra så får du berätta vad du vill betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac är en PC. Du menar förmodligen att du tänker köra microsoft windows. Svaret är i alla fall macbook pro. Om de är för dyra så får du berätta vad du vill betala.

Jag är inte helt främmande för Mac. Jag har iPhone och iPad 🙂

Men en bra MacBook har väl samma prisklass som Frost? Eller kanske inte.

Kanske ska kolla om mina alla mina pluggar funkar på Mac.

Stöter man inte på några hinder om man kör Windows på Mac? Har hört nåt om musplattan mm?

Fast jag hade nog nöjt mig med en "vanlig" pc Intel i5. Frågan är bara i vilken laptop den ska sitta för att det ska bli bra.

...och hur många kärnor, om den går att nergradera till XP mm. Det finns ju en uppsjö i5 datorer till låga priser..

Jag har snurrat runt här på forumet. Men vågar intekomma till skott.

Behöver nog nåt konkret förslag? Tänkte att för runt 10.000:- borde man få en som klurar ut det?

Martini

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det ja...

Hmm..jag har inte köpt Cubases6 än....Men jag ger Windows 7 en chans.. Mina viktigaste pluggar ska funka där.

JME hade en ASUS K52JT SX124V med i5 480M prosessor för 7.000:-

Tror jag tar en chans på den också.

Om ingen här ropar STOPP!!

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...