Jump to content
Annons

Ni som använder laptop live... (eller iPod)


Friberg

Recommended Posts

Använder ni nån extra kylning för era bärbara på scen? Kylplatta eller extra fläktar?

Jag funderar på att använda en (vanlig konsument-) laptop för bandets backtrack vid en klubbspelning ganska så snart. Iom att vi även kommer använda videoprojektioner så tänkte jag mig att köra backtrack och video i en fil och köra detta genom VLC. Låter detta som en god idé?

Som ett alternativ för backtracks har jag även funderat på iPod Nano. Skulle en Nano även fixa att skicka ut video för projektioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Tjena. Kör du mac eller pc?

Jag har kört video och backtracks från PC med gött resultat utan extra kylning.

Skulle rekommendera ett dedikerat videoprogram som t.ex Arkaos VJ för mer kontroll. Så du kan ha programmet igång i din laptopskärm samtidigt som videon rullar i kanonen. Blir också enklare att starta videon utan att flasha osexigt windows-skrivbord för klubbbesökarna - i Arkaos går videon igång från svart bakgrund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer köra på PC just nu.

Det där programmet verkar vara riktigt bra! Jag kommer inte hinna köpa och sätta mig in i det till den här spelningen, men ska kolla in det mer noggrant till andra spelningar.

Kör du dina videor och backtracks i en och samma fil? Jag funderar på vad man i så fall skulle använda för videoformat för att inte paja ljudet alltför mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer köra på PC just nu.

Det där programmet verkar vara riktigt bra! Jag kommer inte hinna köpa och sätta mig in i det till den här spelningen, men ska kolla in det mer noggrant till andra spelningar.

Kör du dina videor och backtracks i en och samma fil? Jag funderar på vad man i så fall skulle använda för videoformat för att inte paja ljudet alltför mycket?

Du behöver ju inte komprimera nåt alls om du känner för det, kör okomprimerat filformat när du exporterar i ditt videoprogram.

Video och backtracks i samma fil. Om du inte vill VJ:a runt med klippen. Det är det som programmet jag nämnde egentligen är till för.

Det finns gratisvarianter och nyare och bättre varianter med, som t.ex kan göra automatiska gamma- och kontrastjusteringar och annat i takt med vad man matar för ljud i line-in på ljudkortet. Rätt gött om man vill nyansera lite mer än bara rulla en film.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...