Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Börjar med att tala om att jag är novis på mixområdet - även om det lär framgå alldeles strax 😄

Jag upplever ofta att ljudbilden är helt annorlunda när jag spelar färdiga nedmixningar i olika uppspelningsenheter. En låt vars ljudbild är som jag vill ha den i inspelningssystemet - låter alltså som jag vill i PreSonus HD7-lurar och kan också låta kanon i ett par billiga KOSS Porta Pro-lurar i en annan laptop, MEN i två andra datorer med högtalarsystem (som när man spelar kommersiell musik åtminstone levererar en ok ljudbild i mina öron) så kan samma låt låta fullkomligt kass. Ljud som ska vara subtila lyfts fram och låter jättehögt och tvärtom och känslan är därmed helt borta. Mellanregistren verkar också ta över och får allt att låta burkigt och grötigt. Känns konstigt eftersom det låter kristallklart och bra när jag lyssnar på samma fil i inspelningsdatorn. Visst förstår jag att alla ljudsystem är olika, och att det kan krävas EQ-pill i uppspelningsenheten - men det måste väl finnas sätt att få en slags "allmänbra" ljudbild?

Vad finns det för knep för att det ska låta så likt originalet som möjligt? Jag har haft TUR i vissa låtar så de låter ungefär likadant oavsett var man spelar dem. Men eftersom jag är noll kunnig på området så kan jag inte se vad som gör denna stora skillnad.

Jag ANTAR att man ska lyssna i monitorer och inte i lurar - så det lär jag ju få skaffa ett par. Något man bör tänka på i valet av sådana?

Men vad garanterar att monitorerna man har, levererar en ljudbild som gör att låten kan spelas med liknande känsla i så många uppspelningssammanhang som möjligt?

Jag MISSTÄNKER också att någon av alla dessa mätare som finns för att se ljudbild på olika sätt kan avslöja om man är "home free". Men i så fall; hur ska det då idealiskt se ut?

Det är ju direkt pinsamt när jag ber någon kritisera en låt över internet och de hör något heeeeelt annat än vad jag hörde när jag mixade. 😳

Ha det gott!

/galfven

Annons
Postat

Ja, det är ju svårt att få det att låta "lika" i många olika miljöer ( olika uppspelningsalternativ). Som du säger, så lär tex. Den djupa goa basen inte direkt infinna sig i ett par datorhögtalare. Ett tips är att vid mixning testa ljudet i olika lyssningar. Bränn ut på skiva och testa i hemstereon, bilen, datorhögtalarna, lurarna, mobilen å jag vet inte vad... Hur man än vrider och vänder det, så kommer det att låta olika i alla...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.