Jump to content
Annons

Displayport på Mac

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Har ett ATI 5750 grafikkort, kortet har två DVI en HDMI och en Displayport. Hur funkar det får man tre separata skrivbord eller bara två och en spegel av monitor skärmen. Eller måste man koppla en DVI en HDMI och Displayport (dvs inte 2 * DVI och Displayport) för att få tre separata skärmar?

Tacksam för svar

Annons
Postat

Inte säker, men jag skulle gissa att HDMI-porten är en klon av den första DVI-utgången. Dvs. för tre skärmar kopplas 2x DVI + DP.

Postat

Tack för svar Linus. När jag kopplar så så blir DP spegel av andra DVI oavsett om jag kör med ett ATY_Init.kext som är editerat för tre ut eller standard kextet. Med det som är editerat för tre ut så står det att det finns tre ut under den här datorn (äpple menyn/mer info) men att det inte är nåt anslutet även fast det är det och då till och med med en aktiv DP- HDMI Converter. 64 bitar funkar inte så bra heller men det är ju en annan fråga.

Postat

Släpp taget om kexten, kör på 10.6.4+Snow Leopard Graphics Update och använd Chameleon för EFI-patch vid boot. Då behöver du inte flasha om kortet. Läs igenom den här tråden.

Postat (redigerat)

Funkar inte med det här kortet (Sapphire HD 5750 1gb gddr5, det enda jag hittade på bekvämt avstånd) blir helikopter på fläkten då av nån anledning. Testade igår med ifabios senaste experimental chameleon = samma läge. Kör på 10.6.6 nu men det har inte varit nån skillnad sen 10.6.4. Jag har även ifabios dsdt.aml som är speciellt för Asus P6T SE mobon (i7 930 cpu) och maskinen i sig går som ett skott och installationen är riktigt lätt på den här klart under en timme. Grafik kortet går bra i övrigt och två skärmar funkar bra. Men det är lite lustigt hur det kan bli med olika hårdvara iom att i min gamla rig har jag två grafikkort och det funkar klockrent men i den nya blir KP med två kort. Så det var därför jag fixade det här Sapphire kortet iom möjlighet till tre skärmar.

Ska kolla din länk om det är nåt jag missat.

Tack för svar igen uppskattas verkligen.

Edit: den tråden hade jag missat bra info där ska testa tack igen.

Redigerat av BurninSven
Postat

Fick igång 64 bitar med kabyl köret men dessvärre fortfarande bara spegel på tredje så det är nog lättare att köra med kexten. Det är många världsmästare där som tror dom kan mer än dom gör det ska man vara medveten om. Det kan vara lurigt det där och det händer att samma hårvara inte alltid funkar på samma sätt. Det händer att nån får KP och det är omöjligt fixa till det där en annan med samma grejor seglar på i frid och fröjd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.