Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, beställde två aktiva högtalare Opera DB 605 från thomann. Hämtade högtalarna så jag äntligen kunde prova min "nya" Digital mixer, beg Yamaha 03D.

Jag kopplade in högtalarna i mixern, satte på högtalarna och startade mixern.

Jag skruvade försiktigt upp volymen på högtalarna men det brummade enormt mycket.

så jag provade att plugga in en gitarr direkt i ena högtalaren och det fungerade perfekt.

Någon som vet var felet kan ligga?

Nu vågar jag knappt röra!

Mycket tacksam för hjälp.

Annons
Postat (redigerat)

Pröva att sätta en trafo mellan mixer och högtalare, och på så sätt lyfta jorden. Om du har kopplat dom på olika faser ström kan det vara jordfel den vägen. Eller så är det så enkelt att xlr utgångarna på din mixer är trasig.

Redigerat av Kickassalot
Postat

tack så mycket för det snabba svaret. tillägger att mixern och ena högtalaren sitter i en dosa,samma uttag. Om det kan göra att det inte fungerar. Provar separera dem direkt.

jag är inte helt, men ganska säker på att det inte är fel på utgångarna på mixern, jag provade att köra den igenom min gamla "rig"

, en Powermixer precis när jag köpte den för att se att den fungerade, och det gjorde den men det var slutsteg + passiva högtalare.

Postat

Tvärtom, separera inte. Lägg allt på samma fas det borde dom klara. Jag vet inte hur många watt dina lådor drar men det borde inte vara några problem. Om du kan, pröva att koppla in dom på en aux kanal i mixern för att utesluta L+R utgångarna.

Postat

Kom på precis nu att jag faktiskt varit med om precis samma grej, dock aktiv subbas. Då var det xlr kabeln som glappade ytterst lite men som ändå gav ifrån sig ett himla brumm. Pröva att byta kablar oxå. Är inte jättetroligt om du är försiktig med dina grejjor men ändå ett alternativ.

Postat

Okej provar det, här är lite info om högtalarna.

jag har provat att dra ut det mesta i huset utan framgång tex: tv,dator släckt lampor.

Technical data

Speaker Type 2-Way Active Speaker

Acoustical data

Frequency Response [-10dB] 48 - 20.000 Hz

Frequency Response [+/- 3dB] 58 - 19.000 Hz

Max SPL 130 dB

HF 1 "

Type HF Neodymium compression driver

Voice Coil HF 1.4 "

Directivity 80/65 x 60 °

Horn Asymmetrical CD Horn

LF 15 "

Type LF Neodymium

Voice Coil LF 3 "

Amplifier

Amp Technology digipro

Amp Class Class D

HF Amp 200 W

LF Amp 400 W

Cooling Convection

Processor

Controller DSP

24bit/48kHz

System Presets Flat

Processed

Limiter Dual Active

Peak, RMS, thermal

Delay Option No

Crossover Frequency MF-HF 1670 Hz

Slope MF-HF 24 dB/Octave

Input Section

Signal Input 1x XLR

1x 6.3mm phone jack

Microphone Input Yes

Signal Output 1x XLR

1x 6.3mm phone jack

Power Socket VDE

Voltage Range 240 V

Postat

Har provat byta kabel, det är inte där felet ligger, provade att köra högtalarna i monitor utgången, och det fungerade!

Men jag vill ändå lösa det "på riktigt".

Postat

LÖST!!!

Började med att flytta allting till köket som garanterat är jordat. fungerade felfritt

flyttade tillbaka till samma rum men ett annat uttag funkade. Sen flyttade jag det till samma ställe för att hitta felet.

kopplade allting som det var från början och det fungerade!??!

Jag vet inte riktigt var problemet låg men antingen är det R + L som glappar ibland eller så är det dosan som vissa uttag är fel på för jag satte inte i sladdarna exakt likadant i dosan.

Tack så hemskt mycket Kickassalot !!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.