Jump to content
Annons

Taskigt ljudkort - köpa hörlurar?


galnegun

Recommended Posts

Okej, grejen är såhär.

I januari ska jag börja läsa en kurs på distans utomlands "Låtinspelning med digitala verktyg" där man ska jobba mycket i exempelvis Cubase.

Jag ska ha med mig min dator som är en minipc, långt ifrån flashig och antar därför att det är ett rätt kasst ljudkort i.

Nu funderar jag på att köpa ett par vettiga hörlurar, för det måste man väl nästan ha när man ska göra musik? Min fråga är därför om det är meningslöst av mig att lägga pengar på ett par hörlurar när ljudkortet ändå suger?

Datorn är en Asus Eee PC 1005PX Svart

Och hörlurarna jag kollat in är AKG K240S

Tacksam för snabbt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om hörlursförstärkaren inte orkar driva lurarna ordentligt så kan du alltid köpa ett billigt USB-ljudkort. Om du ska sitta länge med lurar så skulle jag dessutom råda dig till att kolla på öppna lurar då slutna (och ”halv-slutna/öppna”, som t ex K240) kan bli svettigt och obekvämt i längden. K601 är riktigt bra men dessa är nog för tungdrivna för ett vanligt inbyggt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, var hittar jag det? och har du nåt du kan rekommendera på rak arm?

Det spelar ingen större roll huruvida jag har öppna eller slutna lurar eller?

Jag har kollat lite i forumet och fattade det som att slutna är vad jag ska leta efter och att öppna funkar bättre för ex dj:ing?

Tillrättavisa mig GÄRNA!

Tack för snabbt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat lite i forumet och fattade det som att slutna är vad jag ska leta efter och att öppna funkar bättre för ex dj:ing?

Nu är inte jag någon DJ men om någon säger att öppna lurar är bra för detta ändamål så skulle jag vilja ha länken till denna post ...

Det finns hundratals trådar om lurar och vad folk tycker är bra och inte. Det sista vi behöver är ytterligare en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, var hittar jag det? och har du nåt du kan rekommendera på rak arm?

Det spelar ingen större roll huruvida jag har öppna eller slutna lurar eller?

Jag har kollat lite i forumet och fattade det som att slutna är vad jag ska leta efter och att öppna funkar bättre för ex dj:ing?

Tillrättavisa mig GÄRNA!

Tack för snabbt svar!

Du ska absolut inte ha öppna lurar vid dj´ing då du vill skärma av ljudet utanför lurarna.

Vid produktion är öppna lurar bekvämare att sitta med under längre tid. Slutna lurar är bra

om du ska spela in sång för att slippa läckage från lurarna in i micken.

Vilka lurar du ska skaffa får du avgöra själv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du hålla på med inspelning lär du ändå i första hand köpa ett externt ljudkort. Hur vettiga lurar du behöver beror helt på hur vettiga slutmixar du vill ha. om du bara ska lära dig att spela in och lära dig funktionerna med programmet t.ex. råder jag dig inte att köpa dyra lurar. Om du däremot vill att det du gör ska låta bra också är ett par bra lurar verkligen att rekommendera!🙂 nedan följer the one and only tips inför hörlursinköp:

Knalla in i närmaste musikaffär med din favoritskiva och be dem att slänga upp ett par lurar i prisklassen du vill ha och lyssna dig igenom utbudet och välj själv vilka du trivs bäst med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...