Marsman Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Hejsan alla! Efter att lyssnat pÄ all slags i mÄnga Är har jag kommit fram till att gothic genren Àr det sorts musik som vÀrmer mitt hjÀrta som mest. Jag fÄr inte nog av det och sÄ Àr det bara, nu vill jag gÄ ytterligare ett steg framÄt och börja producera eget och det Àr hÀr det dyker upp en si sÄdÀr tusen frÄgor som jag försökt reducerat till nÄgra fÄ och beskrivit hÀr nedan vad jag letar efter för att komma till start linjen. Lite info. Jag hade tÀnkt mig skapa musik med en PC dator och till detta behöver jag lite mjukvara och hÄrdvara och det Àr hÀr som jag hoppas att alla ni kan hjÀlpa mig. Jag har lÀst och tittat pÄ olika syntar, sett pÄ filmer pÄ youtube om alla dessa "mjukvarusyntar" typ Reason, Cubase, FL osv. och ju mer jag lÀser desto mer osÀker blir jag och ingenting hÀnder frÄn min sida men nu vill jag Àndra pÄ detta. Vad Àr bra att börja med men inte kostar en förmögenhet om man vill börja skapa Gothic musik (mörk mystisk musik) som typ Dark Sanctuary, Artesia, Dead Can Dance, Arcana mm mm. Dessa band anvÀnder i sin produktion stor del av olika strings, violer, pianon, basar, sÄng, trumma mm... Givetvis anvÀnder de sÀkert riktiga instrument och sÄng men jag har inte dessa instrument eller för den delen deras kunskaper i dem sÄ jag kommer dÀrav inrikta mig pÄ data+syntar för att skapa denna slags musik. SÄng Àr nÄgot som fÄr komma senare jag inriktar mig helt pÄ att skapa instrumental musik utan sÄng till att börja med. 1. PC mjukvara, vilka eller vilket program typ Cubase, FL, Reason passar mina ÀndamÄl? 2. Ljudkort till PC, vad Àr bra för rimliga pengar? 3. MIDI klaviatur eller en synth? Kanske bÄde och? 4. Annat av vÀrde eftersökes? Kan ni hjÀlpa mig med dessa frÄgor blir jag er evigt tacksam. MvH SM
blacktears Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 1. personligen tycker jag cubase Àr de bÀsta, sjÀlv anvÀnder jag cubase 5 Ä de Àr hur bra som helst 2. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=14269&artno=164860 dÀr har du vÀl ett hyfsat ljudkort, sjÀlv anvÀnder jag esi-juli@ som jag köpte för runt tusenlappen 3.om du köper ett midikeyboard sÄ har du ju mycke mer ljud, Ä du kan ta ljud frÄn datorn Ä ladda ner massa, du kan ocksÄ göra trummor med midikeyboard ocksÄ..jag rekomenberar addictive drums till trummorna, dom lÄter hur bra som helst och du kan göra dina egna instÀllnignar för att fÄ de ljud du vill ha, annars Àr Ezdrummer bra ocksÄ, finns olika tilÀgg till de
Greenlight Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Ăr sjĂ€lv inne pĂ„ samma linje. NĂ€r det gĂ€ller soundet pĂ„ gitarr och bas Ă€r det mycket effekterna chorus och delay som gĂ€ller.
Marsman Postat 15 december 2010 TrĂ„dstartare Postat 15 december 2010 (redigerat) 1. personligen tycker jag cubase Ă€r de bĂ€sta, sjĂ€lv anvĂ€nder jag cubase 5 Ă„ de Ă€r hur bra som helst 2. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=14269&artno=164860 dĂ€r har du vĂ€l ett hyfsat ljudkort, sjĂ€lv anvĂ€nder jag esi-juli@ som jag köpte för runt tusenlappen 3.om du köper ett midikeyboard sĂ„ har du ju mycke mer ljud, Ă„ du kan ta ljud frĂ„n datorn Ă„ ladda ner massa, du kan ocksĂ„ göra trummor med midikeyboard ocksĂ„..jag rekomenberar addictive drums till trummorna, dom lĂ„ter hur bra som helst och du kan göra dina egna instĂ€llnignar för att fĂ„ de ljud du vill ha, annars Ă€r Ezdrummer bra ocksĂ„, finns olika tilĂ€gg till de Tja! Ok tack för tipsen ska titta mer pĂ„ Cubase, hade tĂ€nkt köra Cubase eller FL. Ăr ett externt ljudkort att föredra framför ett internt? Fördelar/nackdelar? Letar efter en midi klaviatur modell större, dvs fler tnagenter (anslagskĂ€nsliga givetvist). Tack igen Ăr sjĂ€lv inne pĂ„ samma linje. NĂ€r det gĂ€ller soundet pĂ„ gitarr och bas Ă€r det mycket effekterna chorus och delay som gĂ€ller. Hejsan! Jo jag vet att mĂ„nga av sounds görs med chorus, delays etc... Vill mer har tips pĂ„ hĂ„rdvara/mjukvara sĂ„ jag kan börja planera lite inköp đ Tack Ă€ndĂ„ đ Redigerat 15 december 2010 av Marsman
Greenlight Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 (redigerat) Tja! Ok tack för tipsen ska titta mer pĂ„ Cubase, hade tĂ€nkt köra Cubase eller FL. Ăr ett externt ljudkort att föredra framför ett internt? Fördelar/nackdelar? Letar efter en midi klaviatur modell större, dvs fler tnagenter (anslagskĂ€nsliga givetvist). Tack igen Hejsan! Jo jag vet att mĂ„nga av sounds görs med chorus, delays etc... Vill mer har tips pĂ„ hĂ„rdvara/mjukvara sĂ„ jag kan börja planera lite inköp đ Tack Ă€ndĂ„ đ Ok jag förstĂ„r. SjĂ€lv har jag ett Line6 TonePort KB-37, det Ă€r deras "berömda" ljudkort kombinerat med ett 37 tangents keyboard. Passar mig bra för att det lĂ„ter bra och har ett skönt interface, samt att programvaran som följer med har mĂ„nga bra pre-sets för gitarr, sĂ„ng, bas etc. Samt att klaviaturet Ă€r bra för att spela in basgĂ„ngar och slingor. Om jag fĂ„r rekommendera ett program sĂ„ tycker jag om Propellerhead Record. Som deras Reason fast för inspelning av instrument. http://www.propellerheads.se/products/record/ Finns en gratis full demo att ladda ner. Vet dock inte om du Ă€r en tangent eller strĂ€ng kille?? Redigerat 20 december 2010 av Greenlight
Zakyath Postat 22 december 2010 Postat 22 december 2010 Hejsan alla! Efter att lyssnat pĂ„ all slags i mĂ„nga Ă„r har jag kommit fram till att gothic genren Ă€r det sorts musik som vĂ€rmer mitt hjĂ€rta som mest. Jag fĂ„r inte nog av det och sĂ„ Ă€r det bara, nu vill jag gĂ„ ytterligare ett steg framĂ„t och börja producera eget och det Ă€r hĂ€r det dyker upp en si sĂ„dĂ€r tusen frĂ„gor som jag försökt reducerat till nĂ„gra fĂ„ och beskrivit hĂ€r nedan vad jag letar efter för att komma till start linjen. Lite info. Jag hade tĂ€nkt mig skapa musik med en PC dator och till detta behöver jag lite mjukvara och hĂ„rdvara och det Ă€r hĂ€r som jag hoppas att alla ni kan hjĂ€lpa mig. Jag har lĂ€st och tittat pĂ„ olika syntar, sett pĂ„ filmer pĂ„ youtube om alla dessa "mjukvarusyntar" typ Reason, Cubase, FL osv. och ju mer jag lĂ€ser desto mer osĂ€ker blir jag och ingenting hĂ€nder frĂ„n min sida men nu vill jag Ă€ndra pĂ„ detta. Vad Ă€r bra att börja med men inte kostar en förmögenhet om man vill börja skapa Gothic musik (mörk mystisk musik) som typ Dark Sanctuary, Artesia, Dead Can Dance, Arcana mm mm. Dessa band anvĂ€nder i sin produktion stor del av olika strings, violer, pianon, basar, sĂ„ng, trumma mm... Givetvis anvĂ€nder de sĂ€kert riktiga instrument och sĂ„ng men jag har inte dessa instrument eller för den delen deras kunskaper i dem sĂ„ jag kommer dĂ€rav inrikta mig pĂ„ data+syntar för att skapa denna slags musik. SĂ„ng Ă€r nĂ„got som fĂ„r komma senare jag inriktar mig helt pĂ„ att skapa instrumental musik utan sĂ„ng till att börja med. 1. PC mjukvara, vilka eller vilket program typ Cubase, FL, Reason passar mina Ă€ndamĂ„l? 2. Ljudkort till PC, vad Ă€r bra för rimliga pengar? 3. MIDI klaviatur eller en synth? Kanske bĂ„de och? 4. Annat av vĂ€rde eftersökes? Kan ni hjĂ€lpa mig med dessa frĂ„gor blir jag er evigt tacksam. MvH SM En trummaskin med ett tufft namn kommer man lĂ„ngt pĂ„ đ funkar Ă€ven att micka upp bĂ„de gitarr och bas pĂ„ nĂ„got sĂ„ billigt som en övningsamp sĂ„ fĂ„r du nog helt ok ljud. Sisters lyckades med det pĂ„ första singeln iaf!
Greenlight Postat 23 december 2010 Postat 23 december 2010 En trummaskin med ett tufft namn kommer man lĂ„ngt pĂ„ đ funkar Ă€ven att micka upp bĂ„de gitarr och bas pĂ„ nĂ„got sĂ„ billigt som en övningsamp sĂ„ fĂ„r du nog helt ok ljud. Sisters lyckades med det pĂ„ första singeln iaf! Men de hade vĂ€l inte ens bas pĂ„ första plattan?
Zakyath Postat 23 december 2010 Postat 23 december 2010 Men de hade vÀl inte ens bas pÄ första plattan? à h jo, pÄ the damage done hade de en billig bas som de körde igenom en övningsamp pÄ tre watt =)
Marsman Postat 26 december 2010 TrĂ„dstartare Postat 26 december 2010 Ok jag förstĂ„r. SjĂ€lv har jag ett Line6 TonePort KB-37, det Ă€r deras "berömda" ljudkort kombinerat med ett 37 tangents keyboard. Passar mig bra för att det lĂ„ter bra och har ett skönt interface, samt att programvaran som följer med har mĂ„nga bra pre-sets för gitarr, sĂ„ng, bas etc. Samt att klaviaturet Ă€r bra för att spela in basgĂ„ngar och slingor. Om jag fĂ„r rekommendera ett program sĂ„ tycker jag om Propellerhead Record. Som deras Reason fast för inspelning av instrument. http://www.propellerheads.se/products/record/ Finns en gratis full demo att ladda ner. Vet dock inte om du Ă€r en tangent eller strĂ€ng kille?? Hejsan! God fortsĂ€ttning pĂ„ julen. Intressant produkt denna Line6 TonePort KB-37, den verkar dock vara mer lĂ€mpad Ă„t just "stĂ€ngfolk" đ sjĂ€lv Ă€r jag en tangentkille đ Testar nĂ„gra demo ex. av Propellerheads och FL just nu för att se om jag tycker om dem innan köp.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.