Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan alla!

Efter att lyssnat pÄ all slags i mÄnga Är har jag kommit fram till att gothic genren Àr det sorts musik som vÀrmer mitt hjÀrta som mest.

Jag fÄr inte nog av det och sÄ Àr det bara, nu vill jag gÄ ytterligare ett steg framÄt och börja producera eget och det Àr hÀr det dyker

upp en si sÄdÀr tusen frÄgor som jag försökt reducerat till nÄgra fÄ och beskrivit hÀr nedan vad jag letar efter för att komma till start linjen.

Lite info. Jag hade tÀnkt mig skapa musik med en PC dator och till detta behöver jag lite mjukvara och hÄrdvara och det Àr hÀr som jag hoppas att

alla ni kan hjÀlpa mig.

Jag har lÀst och tittat pÄ olika syntar, sett pÄ filmer pÄ youtube om alla dessa "mjukvarusyntar" typ Reason, Cubase, FL osv. och ju mer jag

lÀser desto mer osÀker blir jag och ingenting hÀnder frÄn min sida men nu vill jag Àndra pÄ detta.

Vad Àr bra att börja med men inte kostar en förmögenhet om man vill börja skapa Gothic musik (mörk mystisk musik) som typ Dark Sanctuary, Artesia, Dead Can Dance, Arcana mm mm.

Dessa band anvÀnder i sin produktion stor del av olika strings, violer, pianon, basar, sÄng, trumma mm... Givetvis anvÀnder de sÀkert riktiga instrument och sÄng men jag har inte

dessa instrument eller för den delen deras kunskaper i dem sÄ jag kommer dÀrav inrikta mig pÄ data+syntar för att skapa denna slags musik.

SÄng Àr nÄgot som fÄr komma senare jag inriktar mig helt pÄ att skapa instrumental musik utan sÄng till att börja med.

1. PC mjukvara, vilka eller vilket program typ Cubase, FL, Reason passar mina ÀndamÄl?

2. Ljudkort till PC, vad Àr bra för rimliga pengar?

3. MIDI klaviatur eller en synth? Kanske bÄde och?

4. Annat av vÀrde eftersökes?

Kan ni hjÀlpa mig med dessa frÄgor blir jag er evigt tacksam.

MvH

SM

Annons
Postat

1. personligen tycker jag cubase Àr de bÀsta, sjÀlv anvÀnder jag cubase 5 Ä de Àr hur bra som helst

2. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=14269&artno=164860 dÀr har du vÀl ett hyfsat ljudkort, sjÀlv anvÀnder jag esi-juli@ som jag köpte för runt tusenlappen

3.om du köper ett midikeyboard sÄ har du ju mycke mer ljud, Ä du kan ta ljud frÄn datorn Ä ladda ner massa, du kan ocksÄ göra trummor med midikeyboard ocksÄ..jag rekomenberar addictive drums till trummorna, dom lÄter hur bra som helst och du kan göra dina egna instÀllnignar för att fÄ de ljud du vill ha, annars Àr Ezdrummer bra ocksÄ, finns olika tilÀgg till de

Postat (redigerat)

1. personligen tycker jag cubase Àr de bÀsta, sjÀlv anvÀnder jag cubase 5 Ä de Àr hur bra som helst

2. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=14269&artno=164860 dÀr har du vÀl ett hyfsat ljudkort, sjÀlv anvÀnder jag esi-juli@ som jag köpte för runt tusenlappen

3.om du köper ett midikeyboard sÄ har du ju mycke mer ljud, Ä du kan ta ljud frÄn datorn Ä ladda ner massa, du kan ocksÄ göra trummor med midikeyboard ocksÄ..jag rekomenberar addictive drums till trummorna, dom lÄter hur bra som helst och du kan göra dina egna instÀllnignar för att fÄ de ljud du vill ha, annars Àr Ezdrummer bra ocksÄ, finns olika tilÀgg till de

Tja!

Ok tack för tipsen ska titta mer pÄ Cubase, hade tÀnkt köra Cubase eller FL.

Är ett externt ljudkort att föredra framför ett internt? Fördelar/nackdelar?

Letar efter en midi klaviatur modell större, dvs fler tnagenter (anslagskÀnsliga givetvist).

Tack igen

Är sjĂ€lv inne pĂ„ samma linje.

NÀr det gÀller soundet pÄ gitarr och bas Àr det mycket effekterna chorus och delay som gÀller.

Hejsan!

Jo jag vet att mÄnga av sounds görs med chorus, delays etc...

Vill mer har tips pĂ„ hĂ„rdvara/mjukvara sĂ„ jag kan börja planera lite inköp 🙂

Tack Ă€ndĂ„ 🙂

Redigerat av Marsman
Postat (redigerat)

Tja!

Ok tack för tipsen ska titta mer pÄ Cubase, hade tÀnkt köra Cubase eller FL.

Är ett externt ljudkort att föredra framför ett internt? Fördelar/nackdelar?

Letar efter en midi klaviatur modell större, dvs fler tnagenter (anslagskÀnsliga givetvist).

Tack igen

Hejsan!

Jo jag vet att mÄnga av sounds görs med chorus, delays etc...

Vill mer har tips pĂ„ hĂ„rdvara/mjukvara sĂ„ jag kan börja planera lite inköp 🙂

Tack Ă€ndĂ„ 🙂

Ok jag förstÄr. SjÀlv har jag ett Line6 TonePort KB-37, det Àr deras "berömda" ljudkort kombinerat med ett 37 tangents keyboard.

Passar mig bra för att det lÄter bra och har ett skönt interface, samt att programvaran som följer med har mÄnga bra pre-sets för gitarr, sÄng, bas etc.

Samt att klaviaturet Àr bra för att spela in basgÄngar och slingor.

Om jag fÄr rekommendera ett program sÄ tycker jag om Propellerhead Record. Som deras Reason fast för inspelning av instrument.

http://www.propellerheads.se/products/record/

Finns en gratis full demo att ladda ner.

Vet dock inte om du Àr en tangent eller strÀng kille??

Redigerat av Greenlight
Postat

Hejsan alla!

Efter att lyssnat pÄ all slags i mÄnga Är har jag kommit fram till att gothic genren Àr det sorts musik som vÀrmer mitt hjÀrta som mest.

Jag fÄr inte nog av det och sÄ Àr det bara, nu vill jag gÄ ytterligare ett steg framÄt och börja producera eget och det Àr hÀr det dyker

upp en si sÄdÀr tusen frÄgor som jag försökt reducerat till nÄgra fÄ och beskrivit hÀr nedan vad jag letar efter för att komma till start linjen.

Lite info. Jag hade tÀnkt mig skapa musik med en PC dator och till detta behöver jag lite mjukvara och hÄrdvara och det Àr hÀr som jag hoppas att

alla ni kan hjÀlpa mig.

Jag har lÀst och tittat pÄ olika syntar, sett pÄ filmer pÄ youtube om alla dessa "mjukvarusyntar" typ Reason, Cubase, FL osv. och ju mer jag

lÀser desto mer osÀker blir jag och ingenting hÀnder frÄn min sida men nu vill jag Àndra pÄ detta.

Vad Àr bra att börja med men inte kostar en förmögenhet om man vill börja skapa Gothic musik (mörk mystisk musik) som typ Dark Sanctuary, Artesia, Dead Can Dance, Arcana mm mm.

Dessa band anvÀnder i sin produktion stor del av olika strings, violer, pianon, basar, sÄng, trumma mm... Givetvis anvÀnder de sÀkert riktiga instrument och sÄng men jag har inte

dessa instrument eller för den delen deras kunskaper i dem sÄ jag kommer dÀrav inrikta mig pÄ data+syntar för att skapa denna slags musik.

SÄng Àr nÄgot som fÄr komma senare jag inriktar mig helt pÄ att skapa instrumental musik utan sÄng till att börja med.

1. PC mjukvara, vilka eller vilket program typ Cubase, FL, Reason passar mina ÀndamÄl?

2. Ljudkort till PC, vad Àr bra för rimliga pengar?

3. MIDI klaviatur eller en synth? Kanske bÄde och?

4. Annat av vÀrde eftersökes?

Kan ni hjÀlpa mig med dessa frÄgor blir jag er evigt tacksam.

MvH

SM

En trummaskin med ett tufft namn kommer man lĂ„ngt pĂ„ 🙂 funkar Ă€ven att micka upp bĂ„de gitarr och bas pĂ„ nĂ„got sĂ„ billigt som en övningsamp sĂ„ fĂ„r du nog helt ok ljud. Sisters lyckades med det pĂ„ första singeln iaf!

Postat

En trummaskin med ett tufft namn kommer man lĂ„ngt pĂ„ 🙂 funkar Ă€ven att micka upp bĂ„de gitarr och bas pĂ„ nĂ„got sĂ„ billigt som en övningsamp sĂ„ fĂ„r du nog helt ok ljud. Sisters lyckades med det pĂ„ första singeln iaf!

Men de hade vÀl inte ens bas pÄ första plattan?

Postat

Men de hade vÀl inte ens bas pÄ första plattan?

Åh jo, pĂ„ the damage done hade de en billig bas som de körde igenom en övningsamp pĂ„ tre watt =)

Postat

Ok jag förstÄr. SjÀlv har jag ett Line6 TonePort KB-37, det Àr deras "berömda" ljudkort kombinerat med ett 37 tangents keyboard.

Passar mig bra för att det lÄter bra och har ett skönt interface, samt att programvaran som följer med har mÄnga bra pre-sets för gitarr, sÄng, bas etc.

Samt att klaviaturet Àr bra för att spela in basgÄngar och slingor.

Om jag fÄr rekommendera ett program sÄ tycker jag om Propellerhead Record. Som deras Reason fast för inspelning av instrument.

http://www.propellerheads.se/products/record/

Finns en gratis full demo att ladda ner.

Vet dock inte om du Àr en tangent eller strÀng kille??

Hejsan!

God fortsÀttning pÄ julen.

Intressant produkt denna Line6 TonePort KB-37, den verkar dock vara mer lĂ€mpad Ă„t just "stĂ€ngfolk" 😉 sjĂ€lv Ă€r jag en tangentkille 🙂

Testar nÄgra demo ex. av Propellerheads och FL just nu för att se om jag tycker om dem innan köp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.