Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är det negativt att bygga en isolerad låda att ställa stärkaren i vid

inspelning? Vad jag menar är, blir det burkigt eller något annat som inte

är bra med det? Skall micka med en dynamisk nära och en kondensare ca 40cm

ifrån.

Några tankar eller ideér som ni kan ha är välkommet....

MVH/Niklas

Annons
Postat

Jag antar att du menar att du funderar på att ställa ditt högtalarkabinett i en låda? Ställer du en rörstärkare i en låda utan väldigt god ventilation lär du förkorta livstiden på dina rör rejält. Transistorstärkare är inte lika känsligt.

Det går absolut att få bra inspelningsbara ljud med ett isolationskabinett, men det blir inte samma sak som att ha en högtalare i ett rum. Det kan låta väldigt boxigt och instängt. Dessutom är högtalare också beroende av ventilation för att fungera bra och hålla ordentligt. Det finns flera tillverkare som bygger färdiga iso-boxar med mickhållare och högtalarelement, bland annat Randall, Rivera och AxeTrak. Kolla dem för inspiration eller sök på nätet. Det finns flera bra byggtrådar på ämnet.

Postat (redigerat)

Om du har en comboförstärkare så blir det problem med värmen om du ställer den i låda.

Det finns flera tillverkare av färdiga s.k. isobox lösningar. Avståndsmickat med kondensatormick kan du nog tyvärr glömma, fast det finns ju en del kondensatormickar som klarar ljudtrycket för närmickning, t.ex Röde NT2.

http://www.demeteram...inets/ssc1.html

http://www.tt-cabs.c...d_iso-cabs.html

Finns även någon som byggt själv:

http://www.amptone.com/diyisobox.htm

Lycka till,

/Johan

Edit. Såg att AnthonyS hann före

Redigerat av djbolton
Postat

Läste ditt inlägg en gång till. Vad förväntar du dig att få för resultat genom att micka en kondesare 40 cm bort i en sluten låda? Det är ju inte direkt så att du har någon bra rumsklang som den micken kommer att plocka upp? Jag tror att en skillnad på 40cm i avstånd inne i ett slutet isolationskabinett kommer att ge dig ett extremt burkigt ljud, även om du försöker trolla bort korta vågor med absorbenter i lådan.

Postat

NEEEEJ!

Ge inte upp, förstärkaren har ju utgång för extern högtalare, som dessutom stänger av den interna högtalaren. Jag tycker att det låter som den ultimata förstärkaren att driva ett iso-cab med. Bygg ett eget om du inte vill lägga ut en massa pengar på ett färdigt.

/Johan

Postat

För mig funkar det inte alls att inte ha stärkaren nära gitarren. Får på inspelningar ruskigt bra ljud, men med stärkaren i ett rum bredvid och ljudet enbart i lurar låter det skit, otroligt mkt sämre. Satt igår o sjöng och spelade elgitarren samtidigt och satte combon i köket för att inte stormembranarn jag sjöng skulle ta in gitarrljudet. Svänget blir bra men gitarren låter verkligen illa. Inte många som varken tror på detta eller tänkt på att jämföra, men skillnaden är enorm.

Postat

NEEEEJ!

Ge inte upp, förstärkaren har ju utgång för extern högtalare, som dessutom stänger av den interna högtalaren. Jag tycker att det låter som den ultimata förstärkaren att driva ett iso-cab med. Bygg ett eget om du inte vill lägga ut en massa pengar på ett färdigt.

/Johan

Ja just fan, kan ju köpa 12"lådan till den.....tjohopp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.