Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har råkat ut för ett litet obehagligt buggrelaterat problem.

"Crossfade på 1 ms" försvinner i mina inställningar ibland och ändrar sej till O ms som ger oönskade knäppljud.

Inte nog med att den ändrar sej till 0 FAST jag ctrl S ibland finns den inte med/syns inte så jag inte kan ändra tillbaka den, oerhört irriterande..skönt att det är helg snart... 😆

En annan sak är att helt plötsligt slutar t.ex. ctrl+alt-0 att fungera när jag redigerar midi och måste starta om datorn för att få alla snabbkomandon att fungera igen.

Någon som råkat ut för liknande buggar?

Kör PC PT 001 6.4

Annons
Postat
"Crossfade på 1 ms" försvinner i mina inställningar ibland och ändrar sej till O ms som ger oönskade knäppljud.

Vad är det som försvinner, dina "fades" eller? Hur applicerar du på dina fades? Använder du dig av "batchfades"?

Postat

Är på jobbet..har för mej det ligger under fliken "Options" där du väljer/förinställer att varje wav. fadas in och ut en ms för att undvika knäppljud.

Längst ner i den rutan ställer du antal ms, det är denna ruta som "försvinner" mystiskt ibland.

Postat (redigerat)
Är på jobbet..har för mej det ligger under fliken "Options" där du väljer/förinställer att varje wav. fadas in och ut en ms för att undvika knäppljud.

Längst ner i den rutan ställer du antal ms, det är denna ruta som "försvinner" mystiskt ibland.

Jag antar att du syftar på "quick punch" som använder sig av "fade" för att kringgå knäppar i vid regions kanterna och inte "vanlig" fade?

Ändras den när du går mellan olika låtar eller samma låt?

Redigerat av aolsson
Postat

Med risk för att trampa snett då jag inte har all bakgrund till hur du jobbar och vet vad du vill åstakomma... gissat lite typ.. 😆

Om jag förstår dig rätt så syftar du på funktionen med ”fades” i ”quick punch/trackpunch” läget? Eller?

qpunch.gif

Det är något man sätter på och av när man ska ”puncha” in en inspelning i farten, dvs över en befintlig inspelning, typ droppa in recording alltså. Faden används för att skapa en snygg övergång mellan den gamla tagningen och den nyinspelade..

Om man är ute efter att plocka bort knäppar som kan uppstå vid regionskanterna efter att man har redigering/editerat (PT klipper sample riktigt och inte vid närmaste noll genomgång) så rekommenderar jag ”batch fade” istället.

Markera hela spåret eller över de regioner du vill skapa fades på (se bild nedan)

selection.gif

och tryck F på tangentbordet (focus key command ska va på). Då skapas en fade vid varje regionskant baserat på ”default fade settings” från preference.

fadesdone.gif

Vill man designa ”batch fadarna” så tryck istället Command/F (mac) CTRL/F (PC).

Postat (redigerat)

Inte nog med att den ändrar sej till 0 FAST jag ctrl S ibland finns den inte med/syns inte så jag inte kan ändra tillbaka den, oerhört irriterande..skönt att det är helg snart... 😆

En annan sak är att helt plötsligt slutar t.ex. ctrl+alt-0 att fungera när jag redigerar midi och måste starta om datorn för att få alla snabbkomandon att fungera igen.

Inställningar man gör i preference sparas i en fil på hårddisken. Om programmet inte uppför sig som du förväntar dig, dvs att inställningar ändras utan att du har gjort några förändringar, då kan du ha en korrupt pref fil.

Enklaste lösningen (eller den enda) är helt enkelt att kasta preference filen och göra om inställningarna igen.

OBS, stäng av Pro Tools innan du kastar några sådana filer. Jag brukar även råda folk att starta om efter att dom har kastat filen.

Är du bara lite osäker angående detta så rådfråga då din återförsäljare så hjälper han han dig helt säkert .

Nedanstående info kommer från ”Answerbase”

För PC

Local Disk C:\Documents and Settings\"your user name folder"\Application Data\Digidesign

If you don't see the Application or Digidesign folders, then they are hidden. To show these folders: Tools Menu > Folder Options > View Tab > Select "Show Hidden Files and Folders" > Click Apply and OK.

Trash the entire DAE Preferences folder:

Local Disk C:\Program Files\Digidesign\DAE\DAE Prefs

(For Pro Tools v6.1 the DAE prefs are located in Local Disk C:\Program Files\Common Files\Digidesign\DAE\DAE prefs.)

För Mac

Each User has their own set of Preferences located in their Home folder. If the User's Account Name is "Bob" then the files would be located in the following directory: /Users/bob/Library/Preferences/

The files in question are:

com.digidesign.protools.plist

DAE Prefs

DigiSetup.OSX

Pro Tools v6.0 Preferences

com.digidesign.protools.plist - saves information on various window settings (such as New Session, Save Session, Import Audio, etc...)

DAE Prefs - saves information on which plug-ins are installed

DigiSetup.OSX - saves information on what hardware is installed

Pro Tools v6.0 Preferences - saves basic Pro Tools settings

Redigerat av aolsson
Postat

Shit vilket strålande info!

Har jag fattat det rätt nu..

Jag spelar in tex. sång/gitarr på en hel låt.

Jag kör en duplicate och markerar allt och trycket F.

Sen kan jag köra consolidate på hela spåret och unvika unvika knäppljuden och få sången som en lång wav då jag vill ha det?

Great! 🙂

Postat
Shit vilket strålande info!

Har jag fattat det rätt nu..

Jag spelar in tex. sång/gitarr på en hel låt.

Jag kör en duplicate och markerar allt och trycket F.

Sen kan jag köra consolidate på hela spåret och unvika unvika knäppljuden och få sången som en lång wav då jag vill ha det?

Great! 😄

jupp, "batchfade" " e tricket för att bli av med möjliga knäppar vid regionskanter och "consolidate" för att skapa en lång fil av alla regioner (och fades)...

Inte helt nädvändigt i TDM system då det finns en funktion (under preference) som autoskapar "fades" så fort du trycker "play".. personligen föredrar jag dock ovanståede handhavade då man har mer kontroll över vad som händer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.