Jump to content
Annons

Råd inför Eletktroniskt Trumset Inköp!


it2studio

Recommended Posts

Har funderingar på att köpa ett elektroniskt trumset men har lite huvudbry. Här är mina val:

Alternativ 1: Välja ett Roland TD 4KX som jag triggar Ezdrummer med för att sedan spela in i Cubase med låg latenzy.

Alternativ 2: Välja 2BOX Drumit 5 alt. Roland TD 9KX o använda deras ljud vid inspelning i Cubase.

Jag kommer såklart att sitta o spela utan att spela in i Cubase oxå men inte i Live-sammanhang. Mer för bara övnings skull.

För alternativ 2 kan jag ju såklart trigga Ezdummer oxå men om jag bara ska göra det utan att använda ljuden i 2Box så känns det ju lite onödigt att lägga ut 23000 på ett set som nästan bara används för att trigga Ezdrummmer som oxå kostar pengar.

Det viktigaste dock är ju att man slipper "machine-gun" effekten vilket man gör för båda alternativen.

En hake när det gäller 2BOX Drumit 5 är ju att jag kan inte testa det inan jag köper det eftersom ingen musikaffär har det här i Göteborg. Känns inte så kul o lägga ut 23000 utan att ens har testat det. Har heller ingen lust att vänta ett halvår på att någon får in det.

Vore tacksam för lite vägledning.

Redigerat av it2studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till att börja med: Är du trummis själv eller köper du mer för att "ha ett set"?

Det hänger mest på spekänslan gummipads vs mesh heads samt hur väl dessa triggar.

Om du ska använda EZ i båda fallen blir ju ljuden i modulen överflödiga kan man tycka.

Har förvisso hört mkt gott om drumit avseende egna ljudinlägg i modulen osv, men

om det rättfärdigar priset får du själv avgöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med: Är du trummis själv eller köper du mer för att "ha ett set"?

Det hänger mest på spekänslan gummipads vs mesh heads samt hur väl dessa triggar.

Om du ska använda EZ i båda fallen blir ju ljuden i modulen överflödiga kan man tycka.

Har förvisso hört mkt gott om drumit avseende egna ljudinlägg i modulen osv, men

om det rättfärdigar priset får du själv avgöra.

Jag är gammal trummis men mina söner som är nybörjare kommer också spela på de.

Faktum är ju att det viktigaste är ju triggar bra. Där har jag ingen aning vilket set som funkar bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Machine-gun försvinner iom att du använder en trumsampler (EZdrummer eller bättre) där det finns flera samplingar av "samma typ" av slag.

Att det triggar bra får du iom mesh heads, med gummiplattor studsar inte stockarna som de gör på riktiga skinn. Därför försvinner mycket nyanseringar i ditt trumspelande och det "låter triggat" fast det bara berodde på plattorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har "tummen mitt i handen" men har ändå på ett enkelt sätt byggt mitt digitala trumset själv för en obetydlig kostnad.(under 1000:-)

En annan fördel är att trummorna är nästintill ljudlösa- perfekt för lägenheter och barnfamiljer...

Jag hittade en massa bra tips på den här sidan: http://www.edrums.info

Kolla den först och fundera på om det är värt besväret att spara alla tusenlapparna till något annat...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag har "tummen mitt i handen" men har ändå på ett enkelt sätt byggt mitt digitala trumset själv för en obetydlig kostnad.(under 1000:-)

En annan fördel är att trummorna är nästintill ljudlösa- perfekt för lägenheter och barnfamiljer...

Jag hittade en massa bra tips på den här sidan: http://www.edrums.info

Kolla den först och fundera på om det är värt besväret att spara alla tusenlapparna till något annat...

😉

Skriv gärna hur DU gjorde =). Jag hade tyckt det var användbart att ha ett digitalt trumset och jag gillar att knåpa ihop saker och ting själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag varit du hade jag definitivt valt alternativ 1.

Använder EZDrummer själv (köpte det för några år sedan och har köpte även några expansionkit som jag ansåg skulle lira ihop med "min" musik (rock/singer-songwriter). En god vän som är trummis i botten kom hit med sitt E-drumkit (har inte exakta typbeteckningen i huvudet men det är ett Roland =bra skit?)) och vi lirade några plojlåtar. Han var då väldigt nöjd med både spelkänslan och ljuden.

Har själv funderat på att köpa ett enklare e-drumkit för diverse produktioner så jag följer tråden med spänning 🙂

All the best!

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...