Jump to content
Annons

Kan man byta ut ljuden från samples i Dr.OctoRex?


Aleph

Recommended Posts

Jag tänkte om det går på något sätt, eller är det bara önsketänkande? Låt oss säga att jag hittar en skön trumloop som jag kör genom Rexen, men att det är en alltför vanligt förekommande loop som många använt, så det är inte lika kul att använda den som den är. Går det då att byta ut varje separat trumljud i loopen så att man har kvar samma grund fast med andra ljud? Om det inte går i Rexen, går det att göra på något annat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tänkte om det går på något sätt, eller är det bara önsketänkande? Låt oss säga att jag hittar en skön trumloop som jag kör genom Rexen, men att det är en alltför vanligt förekommande loop som många använt, så det är inte lika kul att använda den som den är. Går det då att byta ut varje separat trumljud i loopen så att man har kvar samma grund fast med andra ljud? Om det inte går i Rexen, går det att göra på något annat sätt?

Du vill alltså byta ut ljudet i loopen, eller med andra ord behålla rytmen? I så fall är det ju bara stoppa in den rytmen i en redrum med valfria trumljud. Eller missar jag något nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så. Ska du byta ut alla ljud? Eller bara ersätta några enstaka, t ex virvelslagen?

  • Copy Loop to Track
  • Markera alla midiklipp och sätt ihop (Ctrl+J eller Cmd+J)
  • Redigera det stora klippet och markera alla förekomster av ett visst trumslag.
  • Skapa en trummaskin eller NNXT och skapa ett midiklipp på deras spår.
  • Klistra in.
  • Justera tonhöjden till önskad pitch, t ex C3.
  • Ladda in en trumsampling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så. Ska du byta ut alla ljud? Eller bara ersätta några enstaka, t ex virvelslagen?

  • Copy Loop to Track
  • Markera alla midiklipp och sätt ihop (Ctrl+J eller Cmd+J)
  • Redigera det stora klippet och markera alla förekomster av ett visst trumslag.
  • Skapa en trummaskin eller NNXT och skapa ett midiklipp på deras spår.
  • Klistra in.
  • Justera tonhöjden till önskad pitch, t ex C3.
  • Ladda in en trumsampling.

Ska jag göra en NNX per ljud då?

Edit: Jag som tänkte fel. Jag testar i redrum =)

Redigerat av Aleph
Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill alltså byta ut ljudet i loopen, eller med andra ord behålla rytmen? I så fall är det ju bara stoppa in den rytmen i en redrum med valfria trumljud. Eller missar jag något nu?

Ja precis så jag menade. Jag gör ett försök nu i redrummen. Riktigt skoj att det fungerar, men det är lite småpill med att hålla iordning på vart rätt ljud ska in. Men det sitter väl efter man fått göra det ett par gånger. Fan vad skoj att det funkade. Reason blir mer och mer roligare att hålla på med för varje ny pryl man lär sig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...