Jump to content
Annons

Byta till Logic och Mac


evilrocker

Recommended Posts

Har använt pc och pro tools i många herrans år nu.

Har idag Digi 003 som hårdvara. Har de senaste dagarna fått ett infalla att jag ska köpa

mig en macbook och en ensemble och gå den vägen istället. Men vad är det jag ger mig in på?

Jag har ju en del pluggar som jag använder rätt mycket, Waves SSL, recabinet och impulser.

Sen ett gäng gratis vst-guitar amps från poulin som jag kört via vst to rtas adapter.

Förlorar jag allt detta nu eller funkar det mesta i Logic också?

Sen vill jag även bli mobil, jag vill ha en macbook, klarar den mycket?

Jag fattar att det finns olika modeller samt olika mycket kräm, men jag kör

kanske 20+ kanaler. Jag vill inte ha en pc-burk som väsnas och tar plats.

Jag vill kunna ta laptopen och lunchboxen + mickar å sen dra och spela in

samtidigt som jag vill kunna ha ett stabilt system.

Ni erfarna... ska jag stanna kvar i pc-träsket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Waves SSL
Funkar på Mac.
recabinet och impulser
Använd förslagsvis Space Designer som följer med i Logic.
Sen ett gäng gratis vst-guitar amps från poulin som jag kört via vst to rtas adapter.
De lär du tappa. Tyvärr.

Men stärkarpluggsvärlden är stor. Titta på Amp Designer och Guitar Amp som följer med i Logic.

jag kör kanske 20+ kanaler
Audiospår och effektpluggar? Eller audiospår och mycket mjukvaruinstrument/stora samplingsbibliotek?

För det första området brukar det inte vara problem överhuvudtaget, i det andra fallet skulle jag rekommendera en extern 7200rpm hårddisk för alla instrument och inspelningar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Har använt pc och pro tools i många herrans år nu.

Har idag Digi 003 som hårdvara. Har de senaste dagarna fått ett infalla att jag ska köpa

mig en macbook och en ensemble och gå den vägen istället. Men vad är det jag ger mig in på?

Jag har ju en del pluggar som jag använder rätt mycket, Waves SSL, recabinet och impulser.

Sen ett gäng gratis vst-guitar amps från poulin som jag kört via vst to rtas adapter.

Förlorar jag allt detta nu eller funkar det mesta i Logic också?

De pluggarna som bara finns till PC funkar inte i Logic, men de pluggar som följer med Logic är minst lika bra. En MacBookPro 15" med en vanlig HD räcker väldigt långt men med en solid state disk (SSD) så räcker systemet extra långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha coolt! Tack för svaren!

Går det att stänga av högtalarsimuleringen i tex amp designer?

Audiospår + bussar, sen kanske jag kör kontakt som en instans på sin höjd.

Finns det nån bra clipper till Logic?

Funkar på Mac.

Använd förslagsvis Space Designer som följer med i Logic.

De lär du tappa. Tyvärr.

Men stärkarpluggsvärlden är stor. Titta på Amp Designer och Guitar Amp som följer med i Logic.

Audiospår och effektpluggar? Eller audiospår och mycket mjukvaruinstrument/stora samplingsbibliotek?

För det första området brukar det inte vara problem överhuvudtaget, i det andra fallet skulle jag rekommendera en extern 7200rpm hårddisk för alla instrument och inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns en jättebra limiter till logic som är gratis dessutom:

http://yohng.com/w1limit.html

[EDIT]

AD limitern som följer med Logic fuckar upp mitt midi när jag lägger den varsomhelst i arrangemanget. Så letade efter ett alternativ och hittade W1 limitern som jag ALLTID använder =)

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, kanske finns någon som gått från pro tools till Logic, vad var i så fall

det jobbigaste att lära om?

Jag gick från Protools till logic för nåt år sedan. Tycker att mycket i logic är rätt intuitivt. Min kortkorta sammanfattning är att midihanteringen är mycket bättre (inte kört så mycket med PT8 innan bytet dock, som verkar vara en förbättring) men att PT kändes smidigare och mer direkt när man manipulerar audio.

I Logic känns det som man får göra lite fler klick och omvägar för att pyssla med ljudfilerna.

Men, som helhet rekommenderar jag verkligen logic, och vad gäller reverb så tycker jag spacedesigner verkligen är skitbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick från Protools till logic för nåt år sedan. Tycker att mycket i logic är rätt intuitivt. Min kortkorta sammanfattning är att midihanteringen är mycket bättre (inte kört så mycket med PT8 innan bytet dock, som verkar vara en förbättring) men att PT kändes smidigare och mer direkt när man manipulerar audio.

I Logic känns det som man får göra lite fler klick och omvägar för att pyssla med ljudfilerna.

Men, som helhet rekommenderar jag verkligen logic, och vad gäller reverb så tycker jag spacedesigner verkligen är skitbra!

Vad tyckte du om Pro tools Structures vs Logic EXS24 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tyckte du om Pro tools Structures vs Logic EXS24 ?

Kört bägge så lite, men structure är nog favorit, har bara testat den där versionen som följde med, så inte stora. Annars har jag faktiskt mest kör samplers i reason. När jag började använda PT fanns ju ingen sampler, så det blev att man vänjde sig med reasons grejor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört bägge så lite, men structure är nog favorit, har bara testat den där versionen som följde med, så inte stora. Annars har jag faktiskt mest kör samplers i reason. När jag började använda PT fanns ju ingen sampler, så det blev att man vänjde sig med reasons grejor.

Structure nog ? nja det är nog ingen riktig test som du kan jämföra med du måste ha full versionen av Structure och arbetat ett tag med den och EXS24 för att få en rättvis bild.

Ingen som kan fylla i här och som har testat båda...

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...