Jump to content
Annons

Rekommendera mixningstutorial på DVD


Soxic

Recommended Posts

Jag köpte Studio Special Inspelning & Mixning med medföljande DVD när den kom ut. Ni som är småbarnsföräldrar vet att saker och ting tenderar att försvinna så den första säkerhetsåtgärden jag vidtog efter inköpet var att försöka mig på att skapa en backup av DVD-skivan. Men det visade sig att den hade någon form av kopieringsskydd, vilket var väldigt frustrerande. Naturligtvis kommer skivan också bort när det är dags att använda den! Suck.

Av ren tjockskallighet har jag ingen lust att köpa samma skiva och tidning igen och har heller ingen lust att ladda ner en piratkopia (om det finns) trots att det vore befogat i detta läge. Istället tänker jag köpa den bästa av mixningstutorials för rock på DVD som finns på marknaden och skulle därför uppskatta tips! Vilken tutorial för detta ändamål anser ni är den bästa som finns att köpa? Vill lära mig allt, EQ, Kompressor och hela skiten. Kan egentligen grunderna så helst ingen såndär mixing for dummies.

Tack på förhand.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Av ren tjockskallighet har jag ingen lust att köpa samma skiva och tidning igen och har heller ingen lust att ladda ner en piratkopia (om det finns) trots att det vore befogat i detta läge.

Varför skulle det vara befogat. Det är ju ditt eget fel att du slarvat bort tidningen och DVD. Men du kan ju gå till butiken och föra samma argument med dom och se vad dom säger.

Sedan kan du ju sno med dig ett exemplar på vägen ut och ta en påse chips oxå så du mumsa på den samtidigt som du tittar på filmen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det vara befogat. Det är ju ditt eget fel att du slarvat bort tidningen och DVD. Men du kan ju gå till butiken och föra samma argument med dom och se vad dom säger.

Sedan kan du ju sno med dig ett exemplar på vägen ut och ta en påse chips oxå så du mumsa på den samtidigt som du tittar på filmen.

Svar på frågan :

Mix It Like A Record

Fast piratkopiering är ju inte samma sak som att sno nånting som faktiskt existerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det inte befogat? Hade jag fått göra en backup av min egen skiva som jag äger, vilket jag tänkt göra men förvägrats, så hade inte problemet uppstått. Jag har för övrigt inte tappat bort tidningen och skivan kan lätt repas, varför det i högsta grad är relevant med möjlighet till backup. Med den inställningen du har gynnar du till fildelning. Är man försiktig får man skit, är man oförsiktig får man skit. Bra där.

Hade jag vetat att den var kopieringsskyddad hade jag inte ens köpt den och nej, jag kan inte påstå att jag anser det vara jämförbart, vare sig moraliskt eller juridiskt, att ladda ner en kopia av en produkt man redan betalat för och förvägrats möjlighet att kopiera för backupsyfte, med att stjäla saker i butik. Bara för att man inte kunde göra en backup 1989, så ska man minsann inte kunna göra det i dag heller. Det ska va som förr i tiden!

Jag bad för övrigt om tips om DVD tutorials, inte en debatt om att stjäla chips. Skärpning.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast piratkopiering är ju inte samma sak som att sno nånting som faktiskt existerar.

Att ladda ned en DVD från nätet är PRECIS samma sak som att fysiskt stjäla den från butiken.

Jag bad för övrigt om tips om DVD tutorials, inte en debatt om att stjäla chips. Skärpning.

Läs svaret ordentligt då , jag SVARADE på din fråga.

att ladda ner en kopia av en produkt man redan betalat för och förvägrats möjlighet att kopiera för backupsyfte,

Har du kvittot och kan bevisa att du faktiskt köpt produkten så har jag för mig att det inte är olagligt att ladda ned tex en CD.

Om det även gäller film vet jag inte ? Kan vara att ipred ändrade på det men förut var det så i alla fall. ? ? ?

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ladda ned en DVD från nätet är PRECIS samma sak som att fysiskt stjäla den från butiken.

Nej, det är inte ens i närheten. Att ladda ner är ett upphovsrättsbrott. Att stjäla en fysisk vara är stöld. Det står i lagboken att läsa. Du kan inte hitta på dina egna lagar bara för att de ska passa dina egna syften bättre. Tyvärr.

Att ladda ner en piratkopia för att strunta i att betala för den är en sak, i situationen beskriven ovan har jag köpt varan, men förvägrats möjligheten att göra en backup. Säg mig varför jag ska må dåligt över att ladda ner en kopia av en produkt jag redan betalat för och som jag förvägrats göra en backup av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kvittot och kan bevisa att du faktiskt köpt produkten så har jag för mig att det inte är olagligt att ladda ned tex en CD.

Om det även gäller film vet jag inte ? Kan vara att ipred ändrade på det men förut var det så i alla fall. ? ? ?

Det finns ingen lag som säger att du måste ha kvitto i butik. Det kan min flickvän intyga som arbetar i butik. I sådana fall, vilken lag är det som gäller? Citera gärna exakt. Det finns inget i lagen som kräver att du skall ha ett kvitto till hands för att kunna reklamera. Ett kvitto är endast ett bevismedel för att du verkligen köpt varan i en viss butik, men ett utdrag från ditt kontokort fungera lika bra. 23 § 3 st. konsumentköplagen. JAG vet att jag köpt produkten, så säg mig VARFÖR jag ska må dåligt över att ladda ner en kopia av skivan jag redan köpt och tänkt göra en backup av i syfte att undvika just denna situation, men förvägrats. Jag tror inte du tänkt efter lite innan du hävde ur dig dina anklagelser.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

JAG vet att jag köpt produkten, så säg mig VARFÖR jag ska må dåligt över att ladda ner en kopia av skivan jag redan köpt och tänkt göra en backup av i syfte att undvika just denna situation, men förvägrats. Jag tror inte du tänkt efter lite innan du hävde ur dig dina anklagelser.

Läs på lite INNAN du yttrar dig.

Upphovsrätten vid nedladdning och annan kopiering av musik, film och bilder, m.m. / Justitiedepartementet

Jag tvivlar stark på att du har tillåtelse från IDG att ladda ned dvd´n om den du finns att ladda ned.

Det finns inget i lagen som kräver att du skall ha ett kvitto till hands för att kunna reklamera. Ett kvitto är endast ett bevismedel för att du verkligen köpt varan i en viss butik, men ett utdrag från ditt kontokort fungera lika bra. 23 § 3 st. konsumentköplagen.

Reklamera : Genom att framställa en reklamation gör man anspråk på att få varan utbytt eller får ersättning på grund av fel i den mottagna varan. Bestämmelser om reklamation finns i köplagen och avtalslagen.

M.a.o du vill byta ut en defekt vara/produkt.

Oavsett vilket kvitto du än har kan du inte få en NY vara för att du slarvat bort den du köpte tidigare.

Reklamera har inget med denna diskussion att göra.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsamma Piccazzo, jag är inte ute efter att tjafsa. Vi kommer inte lyckas övertyga varandra ändå. Jag står fast vid mina principer och det verkar även du göra. Jag anser dock att de åsikter som framförs av dig är kontraproduktiva för din ställning och ju mer företagen sluter sig och begränsar ägandet av produkten, desto mer upplever nog människor behov av jailbreaks och hacks. Sen får man tycka vad man vill om det, men verkligheten talar sitt tydliga språk.

Det tråkiga med fildelning är naturligtvis att man hamnar i situationer som denna där man inte ens kan göra en så enkel och självklar sak som en backup av en skiva man köpt lagligt. Självklart är fildelning något som är moraliskt och juridiskt fel, det är det väl inget snack om egentligen (även om det som med allt annat finns flera sidor av myntet), men denna situation som jag beskriver är en form av moment 22 som hamnar någonstans mitt emellan. Jag kan dock inte påstå att jag skulle känna dåligt samvete över det. Jag vet som sagt att jag köpt produkten och gjort rätt för mig och jag vet att jag inte skulle köpa skivan på nytt, särskilt då jag förvägras göra en backup av den. Jag kan inte se hur någon skulle förlora på detta, tvärtom.

För övrigt tackar jag för tipset. Jag ska kolla upp det med detsamma. Om ni övriga vill fortsätta debatten så be my guest. 🙂

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Soxic, berätta sedan vilken du valde, och vad du tyckte.

(Jag tror att mitt exemplar av Studio Mix DVD:n kanske ligger någonstans i köket, osedd. Jag har inte sett till den på ett par månader. Tidningen ligger nog inte i köket. Kanske i sovrummet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore galant om man kunde hitta tutorials av mixsnubbar vars musik man har som förebild. I mitt fall Jerry Finn (avliden tyvärr) som mixat Green Day och Rancid (punk). Har googlat och funnit lite intervjuver där han talar lite kort om hur han använt kompressor på dessa album, hur han mixat gitarrer och trummor, hur han pannar och så vidare. Ganska generellt, men ändå. Det har jag snappat upp och antecknat. Tänk om man kunde köpa en guide för ens absolut favoritskiva, hur den är mixad. Jäklar vad man skulle lära sig?

Nu har jag ju fått ganska många alternativ av er och jag har väl kanske inte direkt råd att köpa alla så jag får läsa på lite innan, recensioner på Amazon, etc. Stort tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...