suprapappa Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 (redigerat) hej! jag har nyligen köpt en extern USB disk, en Western Digital MyBook Elite 1tb och har haft lite problem med den. den innehåller en enkel backup-programvara (WD Smartware) som låter en ta backup på hela diskar. man kan oxå välja att låta bli att ta backup på en viss filtyp t.ex att den inte ska backa upp bilder. däremot går det inte att ange specifika mappar. nåväl....eftersom den externa disken är på 1 tb och min musikdator totalt är på c:a 500gb fördelat på 3 diskar (2 fysiska varav en i 2 partitioner) tänkte jag att jag kan ta en backup på hela datorn. backupen av C: (som är på 40gb) gick bra. sen skulle jag ta backup på disken F: som är på 280gb vilket jag satte på under natten men på morgonen hade det stannat med hänvisning till att USB-disken var full efter 80gb vilket inte var fallet då det fortfarande gick att föra över filer till den. jag ringde supporten på Western Digital som rekommenderade att jag skulle uppdatera programvaran och firmware på disken. dessoutom hade jag formaterat disken till FAT32 för att kunna kopiera filer från en MAC till en PC vilket kunde ha del i problemet. jag formaterade därför om den till NTFS. med den senaste programvaran av WD smartware funkar det inte alls men om jag gick tillbaka till en tidigare version gick det att sätta på backupen så jag gjorde ett nytt försök över natten. på morgonen hade det hängt sig efter nånstans 150 backupade gb. nu till det stora problemet....detta tycks ha orsakat en skada på orginaldiskarna. när jag startade om datorn fick jag upp en ruta där det står att "en eller flera diskar behöver inkonsekvenskontrolleras" innan Windows XP startas. C: hade några filer som återskapades medan F: gick igenom utan att rapportera några fel MEN varje gång jag startar datorn efter det så kommer samma kontroll upp för F: vad kan ha hänt? bör jag vara orolig? tack Redigerat 24 oktober 2010 av suprapappa
Claes Holmerup Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Om disken behöver inkonsekvenskontrolleras varje gång du startar upp, så ska du nog för säkerhets skull byta ut den disken snarast. 😱
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.