Ponderosa Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Såhär ligger det till. Har jobbat med ett projekt i Cubase, exporterat filerna, mixar i Pro Tools. Men det är en sak jag funderat över länge och som slog mej extra hårt idag. Har massa "stereo" instrumentspår i detta arret, blås, dubbade gitarrer osv osv. När man importertar spåren till Pro Tools så ligger panoreringen alltid på "100 L - 100 R" på alla stereo spår. Men nu kommer problemet. När jag kontroll lyssnar i mono så faller hela mixen ihop! Det är typ bara trummor och bas som hörs (givetvis eftersom det är mest mono där). Men då började jag att dra ner på panoreringen på alla stereospår så att dom va "30 L - 30 R" istället. Genast blev det bättre och mixen låter nu bra i Mono med. MEN! Det är inte på långa vägar i närheten av den otroligt härliga stereobilden som va innan, och min fråga är om det finns något annat sätt att bibehålla bredden men ändå inte få "fas" fel i monolyssning?
drloop (oregistrerad) Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 Ja, se till att monolyssna medan man jobbar så att det inte uppstår en massa fasfel under inspelningen. Ofta låter ju fasfel gott i stereo men helkass i mono. Hur låter stereokanalerna i Cubase? Är det fel redan där?
desvaenger Postat 24 oktober 2010 Postat 24 oktober 2010 (redigerat) Jag panar nästan aldrig 100-100 utan håller mig inom 90-90 kanske, just för att även de bredaste stereospåren ska ha ett uns av kärna. Då har man även kvar möjligheten att skicka ut effektljud och liknande i full panorering som kontrast. Men som sagt, kontrollera mixen i mono varje gång du lagt till ett stereo-baserat ljud eller effekt. Då slipper man överraskningar. Stereomaterial kan också låta väldigt mysigt om man har en snäv panorering, t. ex. R20-R50. EDIT: Det låter bättre i lurar också om man inte använder full panorering hela tiden. Redigerat 24 oktober 2010 av desvaenger
Ponderosa Postat 26 januari 2011 Trådstartare Postat 26 januari 2011 jag panar nästan aldrig 100-100 utan håller mig inom 90-90 kanske, just för att även de bredaste stereospåren ska ha ett uns av kärna. Då har man även kvar möjligheten att skicka ut effektljud och liknande i full panorering som kontrast Det låter ju som ett bra "trick", ska absolut prova det! Men har du då 3 tagningar av allt? dvs att du har L-R OCH en C (trippel dubbning)? Jag har fått höra att det är så man "ska" göra? Normalt vid inspelningar så är det ju alltid extra allt (dubb dubb och åter dubb), men när jag jobbar med det jag gör nu (bakgrunder åt kunder) så gör jag oftast bara en dubb för att spara tid helt enkelt. Finns det nåt annat sätt att fuskdubba med tex plugins? Och ändå behålla stereobredden/monokompatibiliteten?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.