Jump to content
Annons

CJN

Recommended Posts

Annons

Monospår använder du om du spelar in med en mick.

Stereospår använder du om du spelar in samma ljudkälla med någon stereouppmickningsteknik - eller om du spelar in en stereokälla, som t ex en synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så om jag använder en vanlig mikrofon, eller en elgitarr finns det alltså ingen anledning att använda sig av stereospår?

Precis! 🙂

Och effekter som StereoDelay och StereoEnhancer?

Externa effekter? De måste förstås in på stereospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga utan att ta över tråden. finns det en knapp i cubase 5, typ skifta mellan stereo/mono ? var i så fall?

Det väljer du när du skapar ett nytt audiospår.

Vet inte om det går att växla mellan stereo och mono efter att spåret är tillagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det väljer du när du skapar ett nytt audiospår.

Vet inte om det går att växla mellan stereo och mono efter att spåret är tillagt...

Det var växla mellan växla mellan stereo och mono dvs. allt på en gång jag menade, för det vore bra och kunna lyssna utan att panorera om allt tänkte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var växla mellan växla mellan stereo och mono dvs. allt på en gång jag menade, för det vore bra och kunna lyssna utan att panorera om allt tänkte jag.

Ok - då missförtod jag.

Det finns en monoknapp om du tar upp "control room mixer". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade Cubase-effekter. Samma sak där?

Plugineffekter behöver du inte spela in. Om du har ett monospår från början och vill lägga en stereoeffekt på det, så använder du lämpligen en FX-buss (i stereo), där du lägger in effekten och skickar signal dit från audiospårets Send.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så om jag använder en vanlig mikrofon, eller en elgitarr finns det alltså ingen anledning att använda sig av stereospår?

Och effekter som StereoDelay och StereoEnhancer?

Jag använder alltid stereospår, till allt. Det beror på att vissa pluggar inte fungerar som de ska på ett monospår. Ser inte nackdelen med detta sättet förutom att det går åt lite mer processorkraft.

Kanon! slipper man leta sig fördärvad.

Tack!

Om du tycker det är jobbigt att behöva plocka fram control room varje gång du vill växla mellan mono och stereo (vilket resulterar i att man kollar mono alldeles för sällan!), föreslår jag att du skapar ytterligare en stereo-monitorutgång i VST connections (under fliken "studio"). Denna döper du förslagsvis till Mono-sum, och routar till din sedvanliga ASIO-output. I din control room-panel trycker du sedan på knappen med ett stort "A", och lägger pluggen "StereoEnhancer" som insert på din nya monitorutgång, och bockar för "mono" på stereo-enhancern.

Nu kan du växla mellan dina "två" monitorer genom att skapa ett valfritt kortkommando för funktionen "Switch: Speakers Select", under File -> Key Commands..

Jag använder Ctrl + M, för en snabb mono-check utan krångel. Detta gör det lätt för mig att kolla mono kontinuerligt när jag ställer in delay-effekter, panoreringar, EQ och annat. Slapp jag köpa en monitor-station för den sakens skull..

Jag tycker det är vansinnigt dumt av Steinberg att inte lägga in möjligheten att växla mellan mono/stereo med ett kortkommando, vilket tvingar dig till att ta denna omständiga omväg.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

och dubbelt så mycket plats på hårddisken kanske?

Äh, en piss i havet. Idag är inte hårddiskutrymmet något bekymmer för majoriteten.

EDIT: Man får en 2 TB disk för 850 kronor. 😛

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...