a94andwi Postat 11 oktober 2010 Postat 11 oktober 2010 Hej. Har Ă€ntligen fĂ„tt min imac 27" i7 pĂ„ 2,93 GHz. Har sen tidigare ett Focusrite Saffire och har nu installerat Logic Studio 9. NĂ€r jag spelar pĂ„ ESX24 och de sampelbibliotek som ingĂ„r i Studio sĂ„ har kanonbra latency. Upplever ingen alls faktiskt. Har stĂ€llt in pĂ„ 256 i sample rate. Det stĂ„r 17ms latency men jag upplever den inte. Ăr nybörjare pĂ„ logic sĂ„ kanske har jag gjort nĂ„got fel. Dock nĂ€r jag nu installerat ett samplingsbibliotek via Kontakt sĂ„ fĂ„r jag ganska mycket latency. Samplingsbiblioteken ligger pĂ„ en extern hĂ„rddisk som gĂ„r via Firewire 800 grĂ€nssnittet. Ljudkortet Ă€r kopplat pĂ„ hĂ„rddisken. Det lĂ„ter inte som att det Ă€r ett bekymmer dĂ„ Logics egna ljud i esx24 funkar och ligger pĂ„ samma disk. Kan det finnas nĂ„got i kontakt som gör att latencyn blir sĂ€mre? Vad finns för andra möjligheter för att fĂ„ ner latencyn? /Anders
Gilbert Postat 11 oktober 2010 Postat 11 oktober 2010 On 2010-10-11 at 17:51 sa a94andwi: Hej. Har Ă€ntligen fĂ„tt min imac 27" i7 pĂ„ 2,93 GHz. Har sen tidigare ett Focusrite Saffire och har nu installerat Logic Studio 9. NĂ€r jag spelar pĂ„ ESX24 och de sampelbibliotek som ingĂ„r i Studio sĂ„ har kanonbra latency. Upplever ingen alls faktiskt. Har stĂ€llt in pĂ„ 256 i sample rate. Det stĂ„r 17ms latency men jag upplever den inte. Ăr nybörjare pĂ„ logic sĂ„ kanske har jag gjort nĂ„got fel. Dock nĂ€r jag nu installerat ett samplingsbibliotek via Kontakt sĂ„ fĂ„r jag ganska mycket latency. Samplingsbiblioteken ligger pĂ„ en extern hĂ„rddisk som gĂ„r via Firewire 800 grĂ€nssnittet. Ljudkortet Ă€r kopplat pĂ„ hĂ„rddisken. Det lĂ„ter inte som att det Ă€r ett bekymmer dĂ„ Logics egna ljud i esx24 funkar och ligger pĂ„ samma disk. Kan det finnas nĂ„got i kontakt som gör att latencyn blir sĂ€mre? Vad finns för andra möjligheter för att fĂ„ ner latencyn? /Anders Med en i7 borde du kunna köra 64 samples eller lĂ€gre i buffert utan problem. Se över dina instĂ€llningarna i Logic sĂ„ du inte har nĂ„gon extra buffert dĂ€r.
a94andwi Postat 12 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 12 oktober 2010 Hej. Jo jag har provat 64 och det funkar ocksĂ„. 32 lĂ„ter illa. Dock fungerar ESX24 med logics interna ljud pĂ„ 256 utan att jag upplever latencyn. Ăr inte det konstigt? Det finns ju nĂ„got som heter low latency mode i logic som jag tryckt in. MĂ€rker dock ingen skillnad alls. Vet inte riktigt vad den Ă€r till för om ingen skillnad hörs. VĂ€ldigt jobbigt att spela fina pianosamplingar (Imperfect samples baby white grand) med fördröjning frĂ„n att mitt finger trycker ned tangent tills att jag hör ljudet. Hur stor roll tror ni att kedjan FW800HDD - > FW400Saffire har för latencyn?? NĂ„gon som har liknande kedja och det fungerar bra för? /Anders
Mellony Postat 12 oktober 2010 Postat 12 oktober 2010 Klart att det pÄverkar om du kör den kedjan, frÄgan Àr hur mycket.
spass Postat 12 oktober 2010 Postat 12 oktober 2010 det stÄr i manualen vad low latency mode Àr för nÄgot: bypassar effekter/instrument som har för hög latency eftersom det fungerar med exs24 sÄ borde det vara en instÀllning i kontakt och inte logic kan inte kontakt! eller att kontakt försöker ladda för mycket ljud samtidigt testa att endast ladda det instrument du vill anvÀnda och leta Àven upp buffertinstÀllning eller liknande i kontakt
BurninSven (oregistrerad) Postat 12 oktober 2010 Postat 12 oktober 2010 Det Àr inte sÄ att du har nÄn limiter eller liknande pÄ mastern eller kanalerna, jag fÄr lite fördröjning om jag har det pÄ mastern. Ibland vill jag testa lite hur det lÄter under gÄng sÄ jag laddar nÄn mastrinpreset pÄ mastern och om jag dÄ glömmer att muta plugins som adlimitern om jag ska lira in mer eller bara lira sÄ stökar det ganska rejÀlt. Förmodar att det kan bli samma fenomen om det ligger liknande plugins pÄ kanalerna oxÄ.
a94andwi Postat 13 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 13 oktober 2010 Hej alla. Jag provade att köra samma samplingsbibliotek i EXS24 och döm av min förvÄning, ingen latency. Det mÄste varit nÄgot med kontakt och dess instÀllningar som pÄverkat detta. Skumt. Löst för denna gÄngen. Nu mÄste jag hitta instÀllningen i kontakt...... /Anders
Implasticyde Postat 13 oktober 2010 Postat 13 oktober 2010 On 2010-10-13 at 05:02 sa a94andwi: Hej alla. Jag provade att köra samma samplingsbibliotek i EXS24 och döm av min förvÄning, ingen latency. Det mÄste varit nÄgot med kontakt och dess instÀllningar som pÄverkat detta. Skumt. Löst för denna gÄngen. Nu mÄste jag hitta instÀllningen i kontakt...... /Anders Har du bockat i "Plug-in delay compensation"? i Logic settings? Lite mer info i Àmnet: http://www.logicprohelp.com/viewtopic.php?t=56188 http://www.logicprohelp.com/viewtopic.php?t=37306&sid=f0f3a03e9605b7d7c52db9bc259003b8 Om du inte fÄr ordning pÄ Kontakt hade jag föreslagit att du anvÀnt dig av ESX24 istÀllet för att slippa problem.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.