Jump to content
Annons

Multi Kontakt Instrument


SirThoms

Recommended Posts

Hej!

Jag vill kunna styra alla dessa kanaler separerade från varandra. Men när jag drar i en regel så rörs alla andra också. Och ljudet går igenom alla kanaler. Hur gör jag det?

Alltså precis som i cubase, när jag öppnar ett VST instrument och sedan skapar midikanaler som jag routar till vst instrumentet. Och sedan bara väljer rätt midikanal. Då får jag upp alla midikanaler i mixern och kan mixa allt separat från varandra.

Tack på förhand!

Lite brottom så hinner inte förklara bättre.

post-12788-061821400 1286289547_thumb.png

post-12788-010985000 1286289555_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skapa nya bussar i Kontakt, det är ju iallafall så man gör i Cubase.

Sen vet jag inte hur multiout funkar i Logic men det måste du ju också fixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har ju redan valt multi output (16x Stereo).. =)

På bilderna jag bifogat ser det ju helt rätt ut. Jag kan skapa t.ex 10 instrument inne i ett kontakt fönster och välja att de ska ut på 10 st olika spår. Men sen är ju alla spår låsta till varandra och jag kan inte höja/sänka volymen på endast ett spår, utan då åker alla 16 kanaler upp och ner. Och då kan jag inte heller skicka en send till t.ex bus 1 på endast en kanal, utan då skapas det en send till buss 1 på ALLA kanaler och alla får samma värden. Så komplicerat kan det väl ändå inte vara att få till detta?

I cubase är det ju vansinnigt enkelt som sagt.

Någon som vet?

Tack igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, har meckat med det där nu, men är lite skumt. Hur många/vilka kanaler har du i Output selecten i Kontakt? Eller är den bara för kontakts interna mixer??

Nånstans borde man kunna välja så Instr 1 kan assignas till bus/aux 1 i Logic. SKumt

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja den är väl bara för kontakts interna mixer. Jag har som du ser på bilden skapat 8 st stereokanaler inne i kontakt. Och delar upp instrumenten så det första hamnar på st.1, det andra på st.2 osv. Men sen i logics mixer så hamnar förstås t.ex st.3 stereokanalen i kontakt på alla logics kanaler, dvs det spelar ingen roll om jag lägger ett instrument i kontakts st.1, st.2 eller st.3, den hamnar ändå på ALLA 16 stereokanaler i logic, och är låsta till varandra.

Håller med om att det är lite skumt att detta verkar vara så krångligt. Känns som logic ligger lite efter cubase just på denna punkten iaf?

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, fast igen :S.. Det funkade bra fram till och med den tredje AUX kanalen. Men på AUX 4 fanns inte "Inst.1" menyn, utan bara "Input" och "Bus". Varför detta?

Då kan jag alltså bara skapa tre st AUX kanaler där jag routat tre st stereokanaler från Kontakt. Jag ska ha åtminstone 16 Stereospår.

Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som jag hittat lösningen. Jag skapade några nya "Auxiliary" spår i environment. Och då kunde jag i AUX kanale välja kontakt mellan 3-4 och 31-32 i listan. Och då funkar allt som jag vill med full kontroll.

=D

Verkar som Logic har lite problem med bussar och sånt?

Sidechain funkade ju inte heller direkt optimalt förut när jag såg en tutorial om det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hm, nu har jag nog hittat lösningen, igen.. hehe

När jag skapade ett nytt instrument förut valde jag multitimbral, denna gången skippade jag den rutan, och istället så klickade jag på det lilla plustecknet på kanalen i logics mixer. Då ploppade alla 16 AUX kanaler upp färdiga och befriade från varandra. Sen får man väl skapa 16 st midiinstrument i Environment och koppla alla de olika midikanalerna till kontakts instrument kanal och lägga ut de i Arrangefönstret. Lite omständigt men det verkar ju fungera iaf. Om någon har en enklare lösning så får ni mer än gärna presentera den så man slipper denna skiten.

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Hemligheten är onekligen det lilla + tecknet under regeln i Logic. som skapar AUX kanalerna.

Jag skapade dock ett multi-instrument.

Öppnar Kontakt som Multi-output-xx

Assignar output för respektive instr i kontakt till output i kontakts egen mixer. st.1 etc

Där måste jag dock konfigurera vart den i sin tur ska skickas i Logic. (Config. under kanalregeln i kontakts mixer)

Väljer Plugin out xx-xx

Klickar fram AUX kanal i logic mixern.

Dessa ser ut att ha en inaktiv Kontakt på input, där måste jag välja input , och väljer då Instr. xx-xxsom input.

Å då lirar det klockrent. :-) även med Multi instr.

Vet inte om jag sabbat några grundinställningar när jag meckat runt, för jag tycker det borde vara 1-2 till 1-2 osv. som default.

Inga fler krashar efter omstart.

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...