Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har cubase 5 32bit och windows 7 64bit.

När jag kör Hypersonic 2 så ställer ljuden om sig hela tiden.

Har jag ex. ställt i "Grand Piano" så ändrar det sig till "welcome to the matrix" o.s.v.

Skitjobbigt att ställa tillbaks ljuden för varje gång jag startar cubase och ska börja jobba igen.

Vad kan det vara för fel?

Annons
Postat

Har ställt in ljudet korrekt i inspectorn. Så där ligger inte felet.

Vad menar du med "Program Change" data i midispåret?

Använder Hypersonic i alla mina låtar. Det kan väl inte vara "fel" på alla de spåren.

Postat

Är det låtar som du har gjort själv från scratch, så borde det inte ligga sådant i midispåren, men om du exempelvis har hämtat midifiler på Nätet så finns det nästan alltid Program Change-meddelanden på alla spåren, enligt GM-standarden.

Det kan också vara så, att du av misstag har spelat in Program change i en template - om du använder templates när du börjar med en låt...

Postat

Har hämtat midifiler från nätet. Samt även gjort templates för bas, trummor och piano.

Det är midis från nätet, modifierade av mig på min gamla dator.

Kan jag ta bort all gammal info eller "Program change" som du nämner? Så att jag kan jobba "normalt" igen?

Postat

Gå in i List Edit på varje midispår så ser du Program Change, Volym, Pan etc för det spåret, så att du kan ta bort det. Efter det så kommer det du sätter upp i Inspectorn att gälla.

Annars kan du också se det i pianorullen, om du ändrar vilken sorts data som ska visas. Som default visas ju Velocity, men det kan du ändra till andra saker också. 🙂

Postat

Gick in i list editor men hittade inget där när jag valde program change.

Filtrerade bort allt utom just "PC".

Kommer att ta mig resten av livet att lista ut allt 😄

Såg inget i pianorullen heller.

Tack endå. Har blivit liiiite klokare på progget iaf 😆

Postat

Jag kom på en sak till som kan bråka. Gå in i File/Preferences/MIDI. Jag har för mig att "Reset on stop" skickar en reset till alla midikanaler, inklusive VSTi och alltså återställer till program nr 1 - så om den är förbockad, ta bort bocken i rutan.

Postat

"Reset on stop" var redan avbockad. Problemet kvarstår.

Tänkte: om man i pianorullen bara väljer "Program change" och det inte finns någon program change i spåret. Ska det inte vara tomt på "block" eller parter då? För när jag bara använder program change i pianorullen finns där "block" eller "parter" i spåret. Vågade inte ta bort dem.

Postat

Program Change visas i samma fönster som Velocity visas innan du byter til Program Change. Uppe i det stora förstret ligger tonerna, så dem ska du inte röra.

Tänk på att om Program Change är ställt till 1, så syns knappt stapeln i fönstret där det visas, så dra upp storleken på det fönstret för att se noggrannare.

Annars är det egentligen enklast att se i List Edit, eftersom allt som händer i spåret kommer upp som data där. Ser du annat än Note On bland det första som händer i första Parten, så titta närmare på vad det är för något...

Postat

Kanoners Claes. Har lärt mig en hel del det sista dygnet tack vare dig 😄

Jobbar mest med midifiler som jag gör mp3:or av och kör som backtracks med duo'n jag spelar i.

Men tids nog tänkte jag börja spela in eget. Väntar på ett bättre ljudkort och ett schysst studiobord som jag ska köpa av en lirare genom forumet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.