Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

I Cubase 5 har jag två MIDI-tracks med VST-instrument som jag vill automatisera volymen på, båda spåren

är körer som jag vill fadea in och ut "i varandra" fram och tillbaka så att säga.

In- och utfadeningen på första spåret fungerar som det ska men av nån anledning så gäller den

automatiseringen även andra spåren såtillvida att den "overridear" den automatisering jag försökt

få till för det spåret. Nån som vet hur man fixar det här?

/Frantic

EDIT: Gjorde ett instrument-spår istället för ett MIDI-spår till den andra kören och då funkar det. Men

vad är skillnaden i så fall på ett instrument-spår och ett MIDI-spår?

Redigerat av DJFrantic
Annons
Postat (redigerat)

I Cubase 5 har jag två MIDI-tracks med VST-instrument som jag vill automatisera volymen på, båda spåren

är körer som jag vill fadea in och ut "i varandra" fram och tillbaka så att säga.

In- och utfadeningen på första spåret fungerar som det ska men av nån anledning så gäller den

automatiseringen även andra spåren såtillvida att den "overridear" den automatisering jag försökt

få till för det spåret. Nån som vet hur man fixar det här?

/Frantic

EDIT: Gjorde ett instrument-spår istället för ett MIDI-spår till den andra kören och då funkar det. Men

vad är skillnaden i så fall på ett instrument-spår och ett MIDI-spår?

Tja DJ Frantic

Den stora skillnaden i ditt fall med automering är att du har 128 steg i volymkurvan på midispåret gentemot tusentals steg i instrumentkanalen (beroende på bitdjup).

Vidare så är det med midi som du styr alla instrumentparametrar(t.ex filter,pitch bend,envelope m.m.) som du också kan automatisera.

OBS!

Om två midispår är inställda på samma "midi channel" så kontrolleras bägge av dina kommandon.

Ett gott råd är alltså att exportera till audiofil sen sätta all eq/kompression innan du slutligen automatiserar. Annars kommer din eventuella kompressor inte att kunna jobba runt tröskelvärdet (threshold) som far upp och ner.

hoppas det klarnar upp

abi

Redigerat av Abi Bah
Postat

Om du ska göra sådana förändringar, så automatisera audiokanalerna i mixern för dina VSTi istället för att automatisera midispåret. Då slipper du använda Instrumentspår.

Är det samma VSTi som ska spelar båda sakerna, så behöver du förstås ha ett VSTi med multi out, så att du kan assigna midikanalerna till varsin audioutgång. Finns inte det så får du köra två instanser av den istället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.