Jump to content
Annons

Virtual ISDN


Voice

Recommended Posts

Hejsan

Det är så här att jag har letat efter någon form av program som man sända och ta emot ljud av högkvalité.

Har hittat ett program som heter Source Connect, kostar en förmögen.

Så innan jag slänger massa pengar på de så undrar jag om någon där ute har andra tips på likande program.

Simpelt beskrivet : Jag behöver ett program som har samma funktioner som SKYPE/SOURCE CONNECT(exempel) fast i bra ljudkvalité.

Redigerat av Voice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite följdfrågor för att kunna ge ett vettigt svar:

Operativsystem?

Latencykrav?

Med "hög kvalité" gissar jag att du menar okomprimerat ljud i typ 24 bitar 96 kHz, korrekt?

Vad har du för (internet-)anslutning mellan platserna du vill koppla ihop?

Om du sätter en linuxburk i vardera änden borde du kunna koppla ihop dom ganska smärtfritt med pulseaudio. Jag har testat på ett lokalt nätverk och det funkar fint, efter lite pillande (1 timme max). Har du inte linuxburkar kan du testa med t.ex. en ubuntu live-cd i två gamla avlagda PC, hårdvarukraven (förutom ljudkorten) är inte höga.

Jag vet att det enligt uppgift ska funka på windows med (och kanske mac?), men jag har ingen personlig erfarenhet av det, så jag låter det vara osagt om det är en vettig lösning där. Det borde vara enkelt att testa dock.

Iom att du nämner ISDN kommer jag att tänka på Asterisk (IP-telefoniprogram) också, men det lär vara betydligt besvärligare att få igång från scratch. Har inte benkoll på vilken typ av komprimering Asterisk använder, men jag misstänker att det går att köra okomprimerat. Får nog varna för att man bör ha koll på IT om man ska ge sig på att bygga asteriskservrar, och det är antagligen overkill i vilket fall. Om du vill koppla ihop flera (fler än 2) studios i nåt slags ljudnätverk kanske det kan vara värt en koll.

Det som kan vara ett problem med lösningarna ovan är att det kan uppstå hack i överföringen. I ett telefonsamtal (eller om man lyssnar på musik i fallet pulseaudio) är det ju inte hela världen om det blir ett minimalt hack nån gång i bland, men jag gissar att det för dina ändamål bli ödesdigert (du måste ta om inspelningen). Men det kan vara värt att testa ändå, det kanske funkar utmärkt om du har bra linor.

Det finns säkert fler sätt att göra detta på (särskilt i linux), men dom ovan är dom jag känner till på rak arm.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...