Jump to content
Annons

Förstärkare för Guitar Rig + Synth-gitarr live


Kungsgeten

Recommended Posts

Hej!

Jag har tankar på att börja köra med Guitar Rig 4 i livesituationer (kontrollerat med MIDI-pedalbord). Jag har även en hexafonisk pickup på gitarren (eller ja, det är en elmandolin egentligen men i den här situationen så funkar de lika) som jag använder för att trigga mjukvarusynthar. Syntharna och Guitar Rig ligger på en laptop med ett EMU 0404 USB-ljudkort. Jag undrar vad för mer utrustning som kan behövas?

Jag behöver ju någon sorts förstärkare, jag läste att en power amp är rekommenderat för förstärkarsimulatorer. Rocktron Velocity 300 (http://www.thomann.de/se/rocktron_velocity_300.htm) verkar ha bra rykte och är inte snordyr. Jag undrar dock hur denna fungerar med impedansen från ljudkortet? Hade tänkt att det vore bekvämast att använda samma förstärkare för Guitar Rig och syntharna, antar att det borde gå?

Oftast så finns högtalarkabinett på de spelningar jag brukar ha, men tänkte att det kan vara bra att köpa ett att ha i replokalen (samt om jag skulle få ett gig där kabinett inte finns). Räcker ett 1x12 om de mickas upp, och har ni några rekommendationer på modeller? Går väl bara att köra i mono, men känns inte som att det gör så mycket när det är live.

Har också tankar på att köra sången genom datorn (för effekter), men tänkte skicka direkt till PA:t via andra utkanalen på ljudkortet isf.

Tips och synpunkter är mer än välkommet!

PS. Även tips på bra DAW för att göra en sådan här sak är välkommet. Just nu så har jag mest använt Usine (ungefär som Bidule eller Audio Mulch), men tycker att det är lite ostabilt (kan dock vara jag som inte vant mig vid programmet helt). Har haft tankar på att testa Ableton, då många verkar gilla det, men det verkar vara mer för loopar och så än för avancerad routing/hosting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan man ju iofs göra. Problemet är väl bara att man helt lämnar scenljudet i händerna på ljudteknikern då. Jag brukar annars vara sångare, och har även spelat lajnad mandolin på scen några gånger. Det är lite 50/50 om man hör sig själv eller inte 🙂 Den där stärkaren har en XLR-ut så man kan chaina direkt till PA:t. Hade jag varit säker på bra ljudtekniker så hade nog stärkaren inte behövts. Jag har spelat i punkband (och bandet jag spelar i nu är också rätt punkigt) och då är inte liveförutsättningarna de bästa alla gånger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte fler utgångar på kortet då som du kan skicka simultant ut från? I så fall kan du ju ha en egen medhörning för enbart din gitarr.

Kabinetten kanske duger att köra som impuls?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara två utgångar från kortet tyvärr 🙁 Hade gärnat velat ha fler. Den ena tänkte jag köra till förstärkare (gitarr + synth) och reservera den andra för sång och köra till PA:t. Kan bli ett annat kort i framtiden, vi får se! Tack för tipset, hade faktiskt inte tänkt på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...