Jump to content
Annons

Here we go!

Recommended Posts

Eone (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ah, det finns fora för allt nu för tiden.

Jag älskar internet!

När jag var yngre (100 år sedan) hade jag en egen liten inspelningssttudio hemma hos mina föräldrar.

Hjärtat i den var en TEAC 4-kanal rullbandspelare med litet mixerbord.

Under flera år lämnade jag aldrig rummet (stugan på tomten), jag var helt förlorad i komponerande och

skapande...

Nå jag blev aldrig nån ny Ted Gärdestad, bandspelaren står i garaget där jag bor nu.

Men jag har en grabb som är 12 och supermusikalisk. Jag tipsade honom igår om att kanske börja spara till en egen studio "där du kan göra egen musik, lägga på instrument och stämmor..."

Han blev lyrisk; "kan man det!?"

Så gott folk, i denna digitala tid, det måste finnas helt andra möjligheter att skapa musik själv idag. Det inser t o m jag, men vad?

Vad skulle ni rekommendera? På min tid fick man köpa separata "reverb"-maskiner, superekon för upåpåt 20 000 kr...

Kan man få ekon och andra ljudfinesser bara som mjukvara till datorn nu? Vilka "maskiner" köper man idag? Vilka måste man ha??

Mvh

Redigerat av Eone
Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Denna länk kanske kann vara dit till hjälp:Tips för..

Nu kan man lätt göra alt det man behöver i sin dator, ja.

Postat (redigerat)

Skulle jag starta om från början skulle jag nog satsat på begagnade Liquidmix och Powercore..

Väldigt mkt ljud för pengarna + att det inte behövs nån monsterdator i början..

Och ett ljudkort och monitorer givetvis, tycke, behov och smak avgör val...

Redigerat av Biran
Eone (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för tips pojkar...kanske kan jag börja med dessa

*googlar Powercore*

:rolleyes:

(inte omöjligt att jag kommer tillbaka hit och fattar nada...)

OK, tillbaka igen! Fattar nada.

K9, jag läser din länk, du skriver:

En enkel dator med ett ljudkort som passar det du vill göra är en bra lösning om du oftast sitter hemma och skriver låtar och vill ha lite mera möjligheter att om arbeta musiken efter att du har spelat in den (tex byta ut gitarren som inte lät så bra som du trodde. Eller spela in sången med rätt uttal denna gång). Oftast så räcker det med ett ljudkort som har två kanaler in/ut, en mikrofon och ett inspelningsprogram till din dator.

HAr inte alla datorer "ljudkort" redan? Måste man köpa ett speciellt? Om så, har du nåt tips på lämpligt ljudkort? (det ska låta proffsigt så klart). Och vad med "inspelningsprogram"? Tips mottages. Kan man göra proffsigt eko på röster i ett sånt program? Kan man "dista" gitarren som på vilken Pee-Vey superförstärkare som helst? Finns "inbyggd" trummaskin?

Redigerat av Eone
Eone (oregistrerad)
Postat

Wow!

Tack Claes...den där sidan ser klart intressant ut.

Eone (oregistrerad)
Postat

Men fortfarande skulle jag uppskatta ett kunnigt tips på bra programvara (och ljudkort).

Vad har ni? Det behöver inte vara marknadens värsta men bra grejor med potential och bra eko o s v....

Vad landar man på prismässigt?

k9 (oregistrerad)
Postat

Du frågar ungefär "Vilken bil ska jag köpa" hehe. Det beror ju på vad du ska ha den till. Dumt att köpa en F1 bil för att plöja en åker.

Så vi behöver nog lite mera info om vad du vill kunna göra. Men det låter som att du skulle klara dig bra med ett ljudkort för runt 1000kr. Om du redan har en dator som är OK så ska det inte vara några problem att använda den för enklare ljudprojekt för att lära sig på.

Om du köper att ljudkort som är bundlat med inspelningsprogram så brukar du få med lite ekon, reverb syntljud mm.

Men tala om mera exakt vad du vill kunna göra så kan vi hjälpa dig bättre. Vill du kunna spela in tex gitarr och sång? Jller vil du bara jobba med olika ljud i datorn osv..

Eone (oregistrerad)
Postat

Jag vill spela in som Stevie Wonder!! :rolleyes:

Stämmor, gitarr, bas, synt..the works!

Postat

Men hur många saker vill du kunna spela in i taget? Räkna på det till att börja med.

Är det bara sång eller gitarr eller piano så räcker det med en eller två ingångar. Ska du däremot spela in riktiga trummor samtidigt som gitarrer, piano, bas och sång så behöver du en massa ingångar.

När det gäller daw-program så brukar man som sagt ofta få med en light-version av t.ex. Cubase eller liknande då man köper ljudkort. Annars kan du kanske ladda ner utvärderingsversior, eller testa budget-programmet Reaper, http://reaper.fm. Har du Mac har du väl redan Garageband.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har du någon idé om vad det får kosta? Har du firewire anslutningar på datorn?

Detta verkar vara ett prisvärt ljudkort där du får med mjukvaran på köpet Lexicom Omega

Ett förslag på mikrofån skulle kunna vara Röde NT1-A här bundlat med det man behöver för att kunna använda den.

Vill du använda datorn som snyt med så kanske detta kan vara något M-adúdio Keystation ett klaviatur som är till för att spela upp olika ljud (piano, stråk osv) som man har lagrade på datorn.

Detta är ett ganska billigt förslag iallafall.

Fast du kan ju skaffa ännu billigare saker iofs.

Redigerat av k9
Eone (oregistrerad)
Postat

Now were talkin boys!

"Firewire"..= USB-ingång?? varför är det viktigt?

Men där har jag några produkter att specialstudera...jag har både Mac och PC.

Ska checka garageband (och de andra förslagen). Tackar!

Och nej jag har svårt att se framför mig att jag/vi kommer att spela in mer än en "kanal" åt gången.

Trum(maskin) först, komphgitarr sedan. Sedan bara bygga på och på....

Like in the old days. Jäklar vad kul det ska bli!!!!

😄

k9 (oregistrerad)
Postat

Haha kanske inte så viktigt med firewire! Det är ju ett annat gränssnitt än USB. Firewire är lite snabbare. Och lite stabilare sägs det.

Är det akustisk eller elgitarr ni kommer att använda? Just den mikrofånen är iofs lite bättre lämpad för sång. Men man kan ju alltid komplettera med en till mikrofån senare. :rolleyes:

Eone (oregistrerad)
Postat (redigerat)

"aukustisk eller elgitarr"?

My God.

Måste man välja??

Vi tar programmet och ljudkortet som klarar båda... 😊

Vi vill kunna spela in alla instrument du hittar i Ramus Music Store (el OCH aukustisk).

Du vet.

Musik...

"Stevie W brukade lägga alla spår själv back in the 70:ies...

T o m brass.

Så vill vi göra.

Redigerat av Eone
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  On 2010-08-31 at 21:13 sa Eone:

"aukustisk eller elgitarr"?

My God.

Måste man välja??

Vi tar programmet och ljudkortet som klarar båda... 😊

Vi vill kunna spela in alla instrument du hittar i Ramus Music Store (el OCH aukustisk).

Du vet.

Musik...

"Stevie W brukade lägga alla spår själv back in the 70:ies...

T o m brass.

Så vill vi göra.

Japp man måste välja. Det har jag gjort många gånger. Ibland väljer jag elgitarr och ibland akustisk. Ibland väljer jag att ha både och. :rolleyes:

Det ljudkortet går det att välja med.

Problemet med att spela in så många olika typer av instrument är ju att du kommer behöva flera typer av mikrofoner Och då ger du dig in i en ny djungel igen. Fast eftersom du kommeratt ha så mycket att lära dig med ett nytt musikprogram så behöver ge dig in i den djungeln ännu.

Om du ska köpa mikrofoner så är det ju bra om du kan låna hem dem och testa lite. Men det är ju svårt att veta vad man ska lyssna efter om man ovan med. Så om du inte kan låna flera och jämföra så tycker jag att du bör kolla på mikrofoner som beskrivs som rena och ärliga. Alltså mikrofoner som inte färgar ljudet så mycket.

Redigerat av k9
Eone (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Den där Lexington Omega verkar intressant. Men vad ÄR det för grej? Är det det du kallar "ljudkort"...ser ut som en separat mojäng med lite inställningsknappar och rattar...

Jag trodde "ljudkort" var liksom "grafikort". Nåt man öppnar datorns skal och petar in i nåt rack med in/utgångar som sticker ut på baksidan...inga fristående apparater med rattar och knappar..

Och kan man få reverb med Omegan eller är det nåt man justerar i själva programvaran (på skärmen)?

Vad ser man på själva datorskärmen då man är inne och spelar in? Som ett kontrollbord eller?

Ser att det foretfarande finns kondensatormickar...jag hade ett par på 70-talet som jag gillade och de kostar baske mig inte mer idag än då. Är det sämre mickar än din rekade stormembranare?

Jag har ett mikbomstativ i garaget som kan ta kondensatormikrofoner direkt, tror inte Röde får plats i klykan

Redigerat av Eone

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.