Jump to content
Annons

Mixa internt eller externt?


Tellskog

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar allvarligt på att skaffa ett fetare ljudkort alt. firewire-mixer (Mackie Onyx 1640i)

och lägga ut alla VSTi´s på separata kanaler. Det är i huvudsak trummor (Addictive Drums) som är

anledningen till frågan. Jag får bara inte till det...

Frågan är:

Mixa internt? Att skruva till hela mixen i burken för att sedan exportera till mp3 eller wav.

eller...

Mixa externt? Skicka samtliga VSTi´s till separata kanaler på ett bord, skruva till, skicka tillbaks

på två kanaler och exportera till mp3 eller wav. I detta fallet är eq det enda som inte är VST plugg.

Gör det någon jätteskillnad om man mixar internt eller externt eller handlar det mest om att ratta rätt?

Mvh/

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 månader senare...

så.. nu har jag tillslut hittat ett litet krypin (en färdig studio, tack och lov) och ska ställa in

lite prylar där är det tänkt. det jag saknar är ju ett ljudkort och preamps, men efter lite surfande

så verkar det som att ett mackie onyx 1640i (firewire) verkar vara lagom att köra igång med. Jag vill

ha möjlighet till att spela in ett helt band live, och behöver därför runt 16 kanaler, kom aldrig upp

i det på den gamla goda rullbandartiden iallafall så fler verkar onödigt... Har suttit och rotat

igenom en hel del recensioner, men dom flesta verkar ju vara till för att sälja skiten liksom.

Är det nån här på forumet som använder bordet, och vad tycker ni isåfall om det? hur låter preampsen,

hur funkar ad-omvandlingen.. jag kommer mixa i min dator, så jag är inte speciellt intresserad av hur

eq och annat lull lull låter på bordet. Skulle nån dessutom ligga inne på ljudfiler med inspelningar

gjorda genom bordet i fråga så skulle det vara fantastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det någon jätteskillnad om man mixar internt eller externt eller handlar det mest om att ratta rätt?

Mvh/

Jocke

det handlar om två olika sätt att jobba

mixar du externt kan du också mycket lätt lägga till hårdvara som jobbar med ljudet

volymautomation kör du ju i burken i vilket fall så det handlar mest om du vill ratta eq manuellt

tveksamt om 16 kan räcker till - troligen kommer du ändå mixa en hel del i burken även om du drar ut en del ljud via mixern

ratta rätt måste man göra i bägge fallen för att det ska låta bra - å vad som funkar för dig kan bara du komma fram till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...