Jump to content
Annons

"Fördröjning" vid midi-inspelning i cubase!

Recommended Posts

djaccess (oregistrerad)
Postat

Hej!

Hoppas kunna få hjälp att komma igång med mitt musikskapande av er.

Har fått fart på Cubase och gjort ett par låtar utan problem när jag spelat via "virtual keyboard" i programmet,

men när jag köpte en midi-klaviatur (Behringer) så blir allt jag spelar från den helt i osynk med programmet.

Ljudet hörs i högtalarna direkt när jag trycker ner en tangent och likaså ser man utslag i cubase, men när jag trycker på REC på spåret jag vill spela in

så hamnar alla tangenttryckningar c:a 1 takt för tidigt.

Verkar helskumt. Alltså varje gång jag trycker ner en tangent under inpelning så hamnar den tonen istället 0,5 sek för tidigt på "timelinen".

Öppnar jag istället Virtual keybord på samma spår/samma låt så funkar det! Några förslag??

Tacksam för all hjälp.

/Kalle

Annons
Postat

Hej!

Hoppas kunna få hjälp att komma igång med mitt musikskapande av er.

Har fått fart på Cubase och gjort ett par låtar utan problem när jag spelat via "virtual keyboard" i programmet,

men när jag köpte en midi-klaviatur (Behringer) så blir allt jag spelar från den helt i osynk med programmet.

Ljudet hörs i högtalarna direkt när jag trycker ner en tangent och likaså ser man utslag i cubase, men när jag trycker på REC på spåret jag vill spela in

så hamnar alla tangenttryckningar c:a 1 takt för tidigt.

Verkar helskumt. Alltså varje gång jag trycker ner en tangent under inpelning så hamnar den tonen istället 0,5 sek för tidigt på "timelinen".

Öppnar jag istället Virtual keybord på samma spår/samma låt så funkar det! Några förslag??

Tacksam för all hjälp.

/Kalle

Sök på "latency" i forumet.

http://www.google.se/search?num=100&hl=sv&lr=&as_qdr=all&q=latency+f%C3%B6rdr%C3%B6jning+site%3Ahttp%3A%2F%2Fforum.studio.se&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

djaccess (oregistrerad)
Postat

Klickade i "system timestamp" och vips! Tack så mycket! Svårt att veta vad man ska söka efter när man är helt färsk 🙂

Postat

Klickade i "system timestamp" och vips! Tack så mycket! Svårt att veta vad man ska söka efter när man är helt färsk 🙂

Ah, läste din post lite noggrannare nu. Trodde det var den gamla vanliga visan att du inte hade korrekta drivrutiner men nu såg jag att det funkade när du körde virtual keyboard.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.