Jump to content
Annons

Koppla samman ljudkort


Potatisburk

Recommended Posts

Jag funderar på att skaffa ett M-Audio Fast Track Ultra 8R (Länk) för att använda i studio samt live. Min förhoppning är att jag någon gång i framtiden ska kunna skaffa ett till likadant för att kunna spela in ett helt band samtidigt och då undrar jag om det går att koppla samman dessa två ljudkort så att man kan reglera utgångsvolymen med en enskild ratt? Dessutom borde det väl bli problem för datorn om man kopplar in två olika ljudkort i olika USB-ingångar?

Redigerat av Potatisburk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Nej du kan inte koppla ihop två M-Audio Fast Track Ultra 8R utan att få problem med latency etc. M-Audio har inte designat dom för att funka ihop flera stycketn.

Ett exempel på ett ljudkort som man kan koppla ihop flera av är detta

http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT.html

Där står det tydligt att man kan expandera med fler enheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du kan inte koppla ihop två M-Audio Fast Track Ultra 8R utan att få problem med latency etc. M-Audio har inte designat dom för att funka ihop flera stycketn.

Ett exempel på ett ljudkort som man kan koppla ihop flera av är detta

http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT.html

Där står det tydligt att man kan expandera med fler enheter.

Tack för svaret.

Jag har ett svagt minne av att man kan koppla ihop ljudkort med en optisk kabel, så att det jag letar efter skulle vara 2 st Profire 2626 (Länk) plus en tillhörande kabel (Länk) (?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Jag har ett svagt minne av att man kan koppla ihop ljudkort med en optisk kabel, så att det jag letar efter skulle vara 2 st Profire 2626 (Länk) plus en tillhörande kabel (Länk) (?).

Det beror på om det ljudkortet fungerar som stand-alone och alltså kan köras enbart som omvandlare, utan att vara anslutet till datorn. Eftersom det finns ADAT-anslutning för att expandera till fler I/O, så kan du koppla in en annan enhet som har ADAT-anslutningar, men hämta manualen på tillverkarens hemsida och läs i den för säkerhets skull, så slipper du gissa...

För att vara säker på att slippa strul med synk, så kan det vara en fördel att se till att enheterna som du vill koppla ihop, har möjlighet att jobba med Wordclock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på om det ljudkortet fungerar som stand-alone och alltså kan köras enbart som omvandlare, utan att vara anslutet till datorn. Eftersom det finns ADAT-anslutning för att expandera till fler I/O, så kan du koppla in en annan enhet som har ADAT-anslutningar, men hämta manualen på tillverkarens hemsida och läs i den för säkerhets skull, så slipper du gissa...

För att vara säker på att slippa strul med synk, så kan det vara en fördel att se till att enheterna som du vill koppla ihop, har möjlighet att jobba med Wordclock.

En snabb titt på deras hemsida (Länk) säger att den kan funka som en A/D-D/A omvandlare och att det borde inte vara något problem att koppla ihop flera enheter till en.

Det där med Wordclock har jag aldrig blivit klok på när man behöver. Och eftersom jag helst vill jobba med Pro Tools, och därmed behöver ett kompatibelt ljudkort, skulle det kosta mig mycket mer att skaffa ett ljudkort med Wordclock. Tror du verkligen att det skulle bli strul om man kopplar ihop 2 st identiska ljudkort utan Wordclock?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Med moderna ljudkort brukar det inte vara problem att koppla ihop utan wordclock.

Kolla i instruktionsböckerna till det ljudkort du är intresserad av så brukar det framgå hur det skall kopplas.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2010-08-11 at 21:11 sa Potatisburk:

En snabb titt på deras hemsida (Länk) säger att den kan funka som en A/D-D/A omvandlare och att det borde inte vara något problem att koppla ihop flera enheter till en.

Det där med Wordclock har jag aldrig blivit klok på när man behöver. Och eftersom jag helst vill jobba med Pro Tools, och därmed behöver ett kompatibelt ljudkort, skulle det kosta mig mycket mer att skaffa ett ljudkort med Wordclock. Tror du verkligen att det skulle bli strul om man kopplar ihop 2 st identiska ljudkort utan Wordclock?

Ok - det står att det fungerar stand-alone också, så då ska det inte vara några bekymmer.

Angående Wordclock, så står det under "full features" att det finns Wordclock via breakoutkabel som följer med, så om det skulle behövas så finns det också. 😎

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...