Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! Jag ska nu köpa ett ljudkort till hemmastudio. Jag har kollat på 2 st olika. Det ska hälst vara så bra prestanda som möjligt men jag vet inte riktigt vad man ska kolla efter i ett ljudkort. Men jag har hittat 2 st olika som jag gillar och har allt jag behöver, men det ena har 8 st mic ingångar och är ett typiskt vanligt ljudkort. Det andra är ett mixerbord som har inbyggt ljudkort. Men då kommer frågan om det faktum att det är ett mixerbord också sänker kvalitén eller om det inte spelar någon roll. Båda ljudkorten kostar 3800 kr men det första har kostat ungefär 5500 men köper på Thomann så det är mycket billigare. Mixerbordet har kostat ungefär 7000 kr men kostar på thomann 3800 kr.

Ljudkort 1 : http://www.thomann.de/se/presonus_firestudio_project.htm

post-25884-094050300 1279804288_thumb.jpg

Ljudkort 2 : http://www.thomann.de/se/alesis_multimix_16_firewire.htm

post-25884-023149900 1279804320_thumb.jpg

Gå gärna in och kolla och säg vad ni tror är bäst att köpa. Nackdelen med nr 1 är dock att jag måste köpa ett mixerbord till själva mixningen sen men det är i första hand ljudet som spelar roll.

//Swasse

Annons
Postat

Och dina behov är som följer?

Antal simultana inspelningskanaler?:

Preamps?:

Firewire/USB?:

Absolut budgettak?:

Etc?:

Jag behöver helt enkelt en bra preamp med 8 mic utgångar som går via firewire. Och budget är väl ungefär mellan 3-4500kr.

Vilken tror du är bäst av de båda? Tror du att mixerbordet har prisvärd prestanda?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.