Jump to content
Annons

Apogee Ensemble vs. TC Electronic Studio Konnekt 48 vs. RME Fireface 800


AnthonyS

Recommended Posts

Hej,

För att göra en lång historia kort; det är äntligen dags för mig att göra några ordentliga uppgraderingar i studion. Eftersom jag vuxit ur mitt Apogee Duet, och är tokless på att flytta runt mina projekt till andras prylar eller låna hem större interface när jag vill routa ordentligt är ett nytt ljudkort högt upp på listan. Av alla jag pratat med om detta är det de tre ljudkorten i rubriken som föreslås mest frekvent. Därför tänkte jag kolla med er också. (Hur skulle det se ut om man köpte nya prylar utan att göra det först?) Det jag behöver få ut av mitt nya ljudkort är i första hand relativt generös routing, funktioner som inte bara är asfräcka utan också gör mitt liv i studion lättare, och stor användarvänlighet. Eftersom jag inte har suttit långa sessioner med vart och ett av korten vet jag inte allt om dessa punkter.

Jag är fullt medveten om att detta är tre på flera sätt ganska olika kort, och poängen med den här tråden är inte att jämföra ljudkorten med utgångspunkt i att de är på alla sätt jämbördiga, utan snarare jämföra dem utifrån ett bang-for-the-buck-perspektiv. Vilket kort ger mest nyttiga funktioner och bäst kvalitet för sitt pris helt enkelt?

Vilket skulle ni då rekommendera av Apogee Ensemble, TC Electronic Studio Konnekt 48 och RME Fireface 800?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Apogee Ensemble är riktigt smidig. Insert på varje kanal, helt ok preamps, bra ad/da.

Jag hade utan tvivel köpt Apogee.

Tack för svaret. Ja, och den är ju helt klart snyggast också 😉 Synd att den saknar

DSP-paketet, men å andra sidan har jag klarat mig ypperligt utan det hittills...

Kör du på Ensemble själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, det gör jag inte. Har själv en 003 med ett Focusrite octorpre MkII för att få 8 kanaler till.

Jag har själv varit, flera gånger varit nära på att köpa en Rosetta 800. Men det är sån otroligt liten uppgradering jämförelse med att lägga pengar (som jag har gjort) på akustik, preamps, monitorer, och annan hårdvara. Har även spenderat pengar på bra mickar!

Jag har flera kollegor som har ensemble och är toknöjda! Den har tyvärr inte Apogee's fantastiska dither.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ensemble har minst funktioner av de kort du räknat upp, men det är en fröjd att arbeta med. Om du är nöjd med Duet lär du definitivt bli nöjd med Ensemble. Mitt Ensemble har fungerat felfritt i snart två år. Inte ett enda problem varken med hård- eller mjukvara.

Och jo, Apogees dither ingår i priset 🙂

http://apogeedigital.com/products/ensemble.php

"Ensemble also includes premium Apogee technologies such as “SoftLimit”, “UV22HR”, and “Intelliclock”."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ensemble har minst funktioner av de kort du räknat upp, men det är en fröjd att arbeta med. Om du är nöjd med Duet lär du definitivt bli nöjd med Ensemble. Mitt Ensemble har fungerat felfritt i snart två år. Inte ett enda problem varken med hård- eller mjukvara.

Och jo, Apogees dither ingår i priset 🙂

http://apogeedigital.com/products/ensemble.php

"Ensemble also includes premium Apogee technologies such as “SoftLimit”, “UV22HR”, and “Intelliclock”."

Kul att höra att du är nöjd med det. Det lutar ganska mycket åt att det blir ett Ensemble, trots att det bränner

störst hål i plånboken. Känner du att du saknar några funktioner med det ibland?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en djupdykning i ämnet i början av 2008. Saxar in vad jag kom fram till då (och som jag antar fortfarande gäller).

...Funnit svaret på vilket externt FireWire ljudkort som passar bäst till den tilltänkta iMacen. Efter att ha varit runt och sökt med google och läst otalet recensioner om FireFace800, TC Konnekt 48 och Apogee Ensemble har ett ljudkort slutligen vunnit mitt hjärta men min plånbok kommer förmodligen att gråta blod men men, med ett Apogee Ensemble slipper jag kompromissa med kvalitén och jag vet att det fungerar med iMacen, oavsett FireWirekontrollkrets tillsammans med Leopard och blir därför mitt val. Spiken i kistan kom efter att ha läst dessa recensioner från "vanliga" användare som jämför Ensemble med FireFace800.

 

Varför jag då inte valde FireFace800

- Verkar inte vara 100% säkert att man verkligen löst FireWire problemet då fler rapporter om fel tillkommit i RME:s egna forum (som finns länkat i tidigare inlägg).

- Har endast en hörlursutgång.

- Sist men viktigast av allt, ljudkvalitén må vara bra men det finns bättre.

 

Varför jag inte väljer TC Konnekt 48

- Står att man bör använda en dedikerad FireWirebus och då faller iMacen.

- Jag måste inte ha DSP-pluggarna som medföljer och vad är meningen med DSP-pluggar som kanske inte ens fungerar?

 

Varför jag väljer Apogee Ensemble

- Fungerar tillsammans med Leopard.

- Fungerar oavsett FireWirekontrollkrets i iMacen.

- Är integrerat direkt i Logic.

- Det finns inga kompromisser gällande ljudkvalitén.

- Har två hörlursutgångar.

- Har Soft Limiter.

- Nackdelen är att jag inte kan koppla in all min utrustning samtidigt direkt i ljudkortet men detta avhjälpes med att kuva latmasken inom mig.

För den som vill åt källan finns slutsatsen här, för den som vill läsa från början är det bara att... just det... börja från början i bifogad tråd 😛

Avslutningsvis kan jag tillägga att jag inte ångrat en sekund över att det blev Ensemble och jag är fortfarande lycklig ägare till detsamma 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra att du är nöjd med det. Det lutar ganska mycket åt att det blir ett Ensemble, trots att det bränner

störst hål i plånboken. Känner du att du saknar några funktioner med det ibland?

Det skulle inte gjort ont med fler ADAT-kanaler och 8 preampar är roligare än 4, men då hade det åas kostat en del mer. Jag skaffade ett Steinberg MR816x för de tillfällen jag är iväg och spelar in och 4 preampar inte räcker. Det är ett ruggigt bra kort som du också bör överväga.

Vänta med att shoppa tills i nästa vecka iaf eftersom Apogee släpper något nytt den 26/7. Kanske är det efterföljaren till Ensemble som är ännu lite roligare. Om inte annat pressar nysläppet kanske ned priserna på Ensemble.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Vänta med att shoppa tills i nästa vecka iaf eftersom Apogee släpper något nytt den 26/7. Kanske är det efterföljaren till Ensemble som är ännu lite roligare. Om inte annat pressar nysläppet kanske ned priserna på Ensemble.

Verkar vara ett USB-interface Apogee släpper (kolla sidans överskrift när man går in på Apogees site). RME har släppt sitt FireFace UC (USB-interface) som de påstår skall revolutionera marknaden, verkar som att Apogee har planer på att vara med och dela på denna kakan.

 

Ställer mig fortfarande frågande om USB 2.0 är att föredra framför FireWire 400 med tanken på hur USB (Universal Series Bus) är uppbyggd som teknik... 😏

EDIT: Har nog inte vaknat än... Står "lite" mer än bara "USB-interface" i överkriften på Apogees site 😛

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

visst har ensemble apogees dither, men inte samma som sitter i rosetta och x16 omvandlarna.

Jag kanske missar någonting, men är inte UV22HR same same oavsett om det är inbyggt i Ensemble/Rosetta/x16 eller i Cubase/Logic/Nuendo? Har du länk till mer info?

http://www.apogeedigital.com/products/uv22hr.php

Jag tolkar iaf vad de skriver som att det är samma UV22HR som används i alla produkterna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...