Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

lägger upp en tråd här då jag tycker digis hemsida är lite luddig

funderar starkt på att köpa mig ett mbox 2 (pro tools LE följer med i paketet om jag förstått detta rätt?)

detta ska vara grunden till min super budget hemmastudio bara för att lära mig tekniken och pro tools.

har en dator som jag tänkt "blåsa ur" och installera windows 7 på.

är endast en enkärning 3,8 ghz processor i den.

2gb ram

och ett gforce 8600 gts.

kommer detta att hålla?

tror jag såg på deras hemsida att de endast stödjer nvidias grafikkort. erfarenheter någon?

eller föreslår ni att jag ska punga ut med de tusenlappar dfet kostar att uppgradera alternativt köpa en ny dator med minst dubbelkärning processor?

sitter inte på några kollosala mängder pengar så om ni tror det kan fungera med den pc jag har vore det ju underbart.

instrument, förstärkare, effektpedal och microfoner har jag redan.

även hörlurar finns hemma.

tackar för svar!

Mvh // Dennis

Annons
Postat
är endast en enkärning 3,8 ghz processor i den.

2gb ram

Intel eller AMD?

Vilket moderkort sitter i maskinen?

(Om märkesdator, vilken modell?)

Postat

tyvär ingen koll på moderkort,

intel processor "såklart 😛"

fujitsu siemens

är en leasingdator från farsans jobb från början. därför jag inte har så stor koll på moderkort och hastigheter på hårddisk och grejer.

satt ett nvidia 9800 pro från början men efter en service på datorn blev det utbytt till ett gforce 8600 gts (som ska vara kraftigare om jag inte är ute och cyklar?)

tackar för att du tar dig tid 🙂

Postat
fujitsu siemens

är en leasingdator från farsans jobb från början

Har du kvar några papper som följde med där det står modellbeteckningen?
Postat

tror desverre inte det. sitter på jobbet så svårt att ta reda på såhär på stört. men ska ringa hem till föräldararna senare idag o se ifall pappa kan kika efter papprena.

hur stor roll i sammanhanget menar du att moderkortet har?

ser inget om specc av moderkort i system requirements på deras hemdsida (bara nyfiken)

drloop (oregistrerad)
Postat

Har för mig att om man går till Fujitsus hemsida så kan man ladda hem en app som identifierar din pc med alla specar.

Ja, moderkort spelar roll...

maart (oregistrerad)
Postat

jag skulle tro att PT funkar helt ok på din dator om du inte har en massa "onödig" mjukvara installerad. Det är ofta ett minst lika stort problem som hårdvaran.

Vad har du för os på den nu? Jag skulle tro att XP är ett bättre val än Win7 till en såpass gammal maskin.

Huruvida prestandan kommer räcka beror såklart på vad du ska göra. Fram tills i julas satt jag med en IBM P4 på 2,53ghz och 2gb ramminne som studioburk och det funkade men i stora projekt kändes den lite slö, framförallt när jag använde mjukvarusyntar. I julas bytte jag upp mig eftersom jag fick tag på lite begagnade och lite överblivna datorkomponenter. Tror hela bygget gick på 1300:- och det har alla "fel" en studiodator kan ha (AMD-processor, MSI-moderkort i mATX-format o.s.v.) men den går som en klocka, och om man ser pris/prestanda-förhållandet tror jag den är svårslagen 😉

Oavsett hur mycket prestanda (eller andra prylar också för den delen) man har kommer man förmodligen alltid vilja ha ännu mer/bättre/större/snabbare/..., så det handlar egentligen mest om att lära sig utnyttja systemet man har på bästa sätt. Det är mitt sätt att se på det iaf... Flummigt formulerat men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Postat

jodå jag förstår nog, o det är nog helt riktigt i många fall.

tackar för ett försök till svar på den egentliga frågan utan all viktig fakta 🙂

har du någon koll på det här med grafikkortet?

har ju ett gforce men läste någonstans att de bara stödjer nvidia?

kanske är smart att låta xp sitta kvar då.

nej hade väl inte tänkt ha massa annat på datorn. har en laptop jag surfar med, så denna datorn kommer nog endast gå till den så kallade studion. plus något spel kanske.

ja hade bara tänkt spela in lite gitarr och sång till en början för att sedan bara pilla runt i progrmmet så jag känner mig hemma i PT.

ska förhoppningsvis gå en musikutbildning om ett år så vill ha lite kött på benen.

Postat
har ju ett gforce men läste någonstans att de bara stödjer nvidia?
GeForce är Nvidia.

Nvidia gör grafikprocessorn, i ditt fall GeForce 8600 GTS, och grafikkortstillverkaren bygger kortet som använder Nvidia-GPU:n.

Postat
kanske är smart att låta xp sitta kvar då.
Har du kvar installationsskivorna för XP, eller om det ligger återställningsfiler på hårddisken som du kan skapa skivor av?

Då skulle jag rekommendera att du gör en nyinstallation av XP.

Postat

aha. beklagar mitt okunnande

vet att jag hade ett nvidia 9800 pro eller nått sånt som sedan byttes ut till ett geforce 8600 gts.

var mer eller mindre säker på att de var olika tillvärkare av grafikkort.

haha o jag ska ha gått datautbildning, förstår nu varför den frågan inte svarades på (röd om kinderna)

datorn kom inte med nån xp-skiva vad jag minns. men man har ju alltid kompisar som sitter på sånna grejer.

jo det var väl tänkt att allt ska bort från datorn innan jag börjar detta projekt

o licens sitter ju på datorns ovansida.

tackar för svar

Postat

Har du en i386-mapp i roten av hårddisken, så kika här.

Nåt nytt om vilken modell från Fujitsu? Chipsen på moderkortet har mer betydelse än Intel-processor när det gäller lämpligheten som musikdator.

Postat

tackar tackar

det kommer förhoppningsvis inom kort. är mitt i en flytt och datorn i fråga står lite dumt till (hos en kompis under ett par flyttlådor 😛 )

pc-wizard låter ju smart.

kommer nog ett till inlägg under dagen med datorspecifikationer

Postat

har nu fått reda på att det var en fujitsu siemens scaleo T jag har.

Moderkortet heter Fujitsu Siemens D1826 - G och moderkortschipsetet heter Intel Grantsdale i915

enligt ett forum någonstans...

tydligen så har fujitsu ett par olika modeller av scaleo T och moderkortet kan nog skilja en smula, men inte mycket tror jag.

o söker jag på fujitsus hemsida så får jag bara upp 404 error bla bla bla, finns inte på servern o allt möjligt

så hoppas at tdet är ett Fujitsu Siemens D1826 - G

eller att det allafall är typ samma

Postat

Ett kort med 915P, befriat från integrerade grafikkretsar, har Firewirekontroller på moderkortet, stöd för upp till 4 GB RAM...

Grafikkortet är lite "overkill", men det har dedikerat minne och är kraftfullt.

Ja, även fast det är en lite äldre Pentium 4 så kan det där säkert bli en okej musikdator. Men behåll Windows XP.

Postat

där ser man, tackar Linus för uppföljning.

och att tråden fick ett bra avslut.

då är det bara vänta på n¨sta lön och att flytt är klar så ska det blir musikskapande så det står härliga till 😛

för er som tycker att jag verkligen borde vetat att Nvidia är samma som Geforce så kan jag efter lite letande bekräfta att grafikkortet som satt i från början var ett ati radeon 9800 pro. alltså inte ett nvidia 9800 pro. ihopblandning av namn, som sagt gammal dator o det var ett bra tag sen den användes nu 🙂 nu sitter det allafall som sagt ett geforce 8600 gts i.

// Dennis

Postat

Ladda hem DPC Latency Checker och gör ett test innan du installerar om. Om staplarna håller sig på grönt är det fint, om du får en gul eller röd spik med jämna mellanrum så är det inte bra.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Bumpar tråden då jag har en identisk fråga men med annan dator (laptop).

Går det att köra mbox 2 mini med pro tools 8 LE med följande spec:

Hp 550, Intel Celeron 550 @ 2.00 Ghz 2.00Ghz, 2GB Ram.

Liknande

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF06a/321957-321957-64295-321838-89315-3764998.html

Vista Home är tydligen inte kvalificerat, men fungerar tydligen enligt vissa användare. Stämmer det eller är det lika bra att uppdatera OSet?

Ska även uppgradera till 4gb ram. Så frågan rör egentligen processorkraften. Tacksam för svar.

MVH

edit:

Verkar inte funka med Celeron överhuvudtaget. Trist

Redigerat av Fladdermus
  • 4 veckor senare...
Postat

Du kan ju förvisso uppgradera minnet till 4GB men det är ju bara "667 MHz DDR2" minnen den stödjer.

Och eftersom du kör en celeron finns risken att det kommer gå slött, på gränsen till riktigt slött.

Men visst, allt går, det handlar väl egentligen bara om hur mycket tålamod och hur lång stubin man har.

Jag har kort stubin och köper hellre dyrare saker som kommer uppfylla mina specifikationer, alla

har dock kanske inte ekonomi till detta och får helt enkelt skaffa sig tålamod om det inte redan finns.

MEN, jag skulle nog inte valt att köra den laptoppen som studiodator, ivartfall inte om du tänka att använda

pluggar, vilket jag antar?

• 1 månad senare...
Postat

kort uppdatering om någon hade lust att läsa lite.

köpte mig ett mbox 2 mini från Riff för 1695kr (med PT 8 LE)

för att de fått in mbox3 nu.

har installerat och nu funkar allt fint.

hade lite poblem i början med att vid uppstart fastnade jag när pt läste in plug-ins.

problemet blev löst med att avinstallera IE 8

inte provat mig på något avanserat ännu men jag kan spela in o ha mig fint utan att datorn säger ifrån.

fläkten går som fan (haha fläkt "fan" kul ordvits) men det stör mig inte så mycket. är dock sugen på att köpa mig ett paket med moderkort i7 processor och typ 6gb minne

för ca 5500kr

köpa ett flötigare nätagg och sen må lite bättre.

men det får nog vänta lite.

ville inte sitta med mina vanliga plug-i-örat höorlurar så jag köpte mig ett par akg k240 också, tycker jag låter riktigt bra men har inte egentligen några andra studiolurar att jämföra med.

monitorer får vänta så jag kör med endast lurarna nu.

endast prövat spela in mic med nån sorts kareoke mic jag hade liggande. AV - JEFE cardioid dynamic mic imp.500 ohm. AVL1002, heter den allafall.

gitarr som används är en Epiphone Les Paul standard och en halvaukustisk Ovation jag köpt i USA.

ha det fint alla!

Mvh // Dennis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.