Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

lÀgger upp en trÄd hÀr dÄ jag tycker digis hemsida Àr lite luddig

funderar starkt pÄ att köpa mig ett mbox 2 (pro tools LE följer med i paketet om jag förstÄtt detta rÀtt?)

detta ska vara grunden till min super budget hemmastudio bara för att lÀra mig tekniken och pro tools.

har en dator som jag tÀnkt "blÄsa ur" och installera windows 7 pÄ.

Àr endast en enkÀrning 3,8 ghz processor i den.

2gb ram

och ett gforce 8600 gts.

kommer detta att hÄlla?

tror jag sÄg pÄ deras hemsida att de endast stödjer nvidias grafikkort. erfarenheter nÄgon?

eller föreslÄr ni att jag ska punga ut med de tusenlappar dfet kostar att uppgradera alternativt köpa en ny dator med minst dubbelkÀrning processor?

sitter inte pÄ nÄgra kollosala mÀngder pengar sÄ om ni tror det kan fungera med den pc jag har vore det ju underbart.

instrument, förstÀrkare, effektpedal och microfoner har jag redan.

Àven hörlurar finns hemma.

tackar för svar!

Mvh // Dennis

Annons
Postat
Àr endast en enkÀrning 3,8 ghz processor i den.

2gb ram

Intel eller AMD?

Vilket moderkort sitter i maskinen?

(Om mÀrkesdator, vilken modell?)

Postat

tyvÀr ingen koll pÄ moderkort,

intel processor "sĂ„klart 😛"

fujitsu siemens

Àr en leasingdator frÄn farsans jobb frÄn början. dÀrför jag inte har sÄ stor koll pÄ moderkort och hastigheter pÄ hÄrddisk och grejer.

satt ett nvidia 9800 pro frÄn början men efter en service pÄ datorn blev det utbytt till ett gforce 8600 gts (som ska vara kraftigare om jag inte Àr ute och cyklar?)

tackar för att du tar dig tid 🙂

Postat
fujitsu siemens

Àr en leasingdator frÄn farsans jobb frÄn början

Har du kvar nÄgra papper som följde med dÀr det stÄr modellbeteckningen?
Postat

tror desverre inte det. sitter pÄ jobbet sÄ svÄrt att ta reda pÄ sÄhÀr pÄ stört. men ska ringa hem till förÀldararna senare idag o se ifall pappa kan kika efter papprena.

hur stor roll i sammanhanget menar du att moderkortet har?

ser inget om specc av moderkort i system requirements pÄ deras hemdsida (bara nyfiken)

drloop (oregistrerad)
Postat

Har för mig att om man gÄr till Fujitsus hemsida sÄ kan man ladda hem en app som identifierar din pc med alla specar.

Ja, moderkort spelar roll...

maart (oregistrerad)
Postat

jag skulle tro att PT funkar helt ok pÄ din dator om du inte har en massa "onödig" mjukvara installerad. Det Àr ofta ett minst lika stort problem som hÄrdvaran.

Vad har du för os pÄ den nu? Jag skulle tro att XP Àr ett bÀttre val Àn Win7 till en sÄpass gammal maskin.

Huruvida prestandan kommer rĂ€cka beror sĂ„klart pĂ„ vad du ska göra. Fram tills i julas satt jag med en IBM P4 pĂ„ 2,53ghz och 2gb ramminne som studioburk och det funkade men i stora projekt kĂ€ndes den lite slö, framförallt nĂ€r jag anvĂ€nde mjukvarusyntar. I julas bytte jag upp mig eftersom jag fick tag pĂ„ lite begagnade och lite överblivna datorkomponenter. Tror hela bygget gick pĂ„ 1300:- och det har alla "fel" en studiodator kan ha (AMD-processor, MSI-moderkort i mATX-format o.s.v.) men den gĂ„r som en klocka, och om man ser pris/prestanda-förhĂ„llandet tror jag den Ă€r svĂ„rslagen 😉

Oavsett hur mycket prestanda (eller andra prylar ocksÄ för den delen) man har kommer man förmodligen alltid vilja ha Ànnu mer/bÀttre/större/snabbare/..., sÄ det handlar egentligen mest om att lÀra sig utnyttja systemet man har pÄ bÀsta sÀtt. Det Àr mitt sÀtt att se pÄ det iaf... Flummigt formulerat men jag hoppas du förstÄr vad jag menar.

Postat

jodÄ jag förstÄr nog, o det Àr nog helt riktigt i mÄnga fall.

tackar för ett försök till svar pĂ„ den egentliga frĂ„gan utan all viktig fakta 🙂

har du nÄgon koll pÄ det hÀr med grafikkortet?

har ju ett gforce men lÀste nÄgonstans att de bara stödjer nvidia?

kanske Àr smart att lÄta xp sitta kvar dÄ.

nej hade vÀl inte tÀnkt ha massa annat pÄ datorn. har en laptop jag surfar med, sÄ denna datorn kommer nog endast gÄ till den sÄ kallade studion. plus nÄgot spel kanske.

ja hade bara tÀnkt spela in lite gitarr och sÄng till en början för att sedan bara pilla runt i progrmmet sÄ jag kÀnner mig hemma i PT.

ska förhoppningsvis gÄ en musikutbildning om ett Är sÄ vill ha lite kött pÄ benen.

Postat
har ju ett gforce men lÀste nÄgonstans att de bara stödjer nvidia?
GeForce Àr Nvidia.

Nvidia gör grafikprocessorn, i ditt fall GeForce 8600 GTS, och grafikkortstillverkaren bygger kortet som anvÀnder Nvidia-GPU:n.

Postat
kanske Àr smart att lÄta xp sitta kvar dÄ.
Har du kvar installationsskivorna för XP, eller om det ligger ÄterstÀllningsfiler pÄ hÄrddisken som du kan skapa skivor av?

DÄ skulle jag rekommendera att du gör en nyinstallation av XP.

Postat

aha. beklagar mitt okunnande

vet att jag hade ett nvidia 9800 pro eller nÄtt sÄnt som sedan byttes ut till ett geforce 8600 gts.

var mer eller mindre sÀker pÄ att de var olika tillvÀrkare av grafikkort.

haha o jag ska ha gÄtt datautbildning, förstÄr nu varför den frÄgan inte svarades pÄ (röd om kinderna)

datorn kom inte med nÄn xp-skiva vad jag minns. men man har ju alltid kompisar som sitter pÄ sÄnna grejer.

jo det var vÀl tÀnkt att allt ska bort frÄn datorn innan jag börjar detta projekt

o licens sitter ju pÄ datorns ovansida.

tackar för svar

Postat

Har du en i386-mapp i roten av hÄrddisken, sÄ kika hÀr.

NÄt nytt om vilken modell frÄn Fujitsu? Chipsen pÄ moderkortet har mer betydelse Àn Intel-processor nÀr det gÀller lÀmpligheten som musikdator.

Postat

tackar tackar

det kommer förhoppningsvis inom kort. Ă€r mitt i en flytt och datorn i frĂ„ga stĂ„r lite dumt till (hos en kompis under ett par flyttlĂ„dor 😛 )

pc-wizard lÄter ju smart.

kommer nog ett till inlÀgg under dagen med datorspecifikationer

Postat

har nu fÄtt reda pÄ att det var en fujitsu siemens scaleo T jag har.

Moderkortet heter Fujitsu Siemens D1826 - G och moderkortschipsetet heter Intel Grantsdale i915

enligt ett forum nÄgonstans...

tydligen sÄ har fujitsu ett par olika modeller av scaleo T och moderkortet kan nog skilja en smula, men inte mycket tror jag.

o söker jag pÄ fujitsus hemsida sÄ fÄr jag bara upp 404 error bla bla bla, finns inte pÄ servern o allt möjligt

sÄ hoppas at tdet Àr ett Fujitsu Siemens D1826 - G

eller att det allafall Àr typ samma

Postat

Ett kort med 915P, befriat frÄn integrerade grafikkretsar, har Firewirekontroller pÄ moderkortet, stöd för upp till 4 GB RAM...

Grafikkortet Àr lite "overkill", men det har dedikerat minne och Àr kraftfullt.

Ja, Àven fast det Àr en lite Àldre Pentium 4 sÄ kan det dÀr sÀkert bli en okej musikdator. Men behÄll Windows XP.

Postat

dÀr ser man, tackar Linus för uppföljning.

och att trÄden fick ett bra avslut.

dĂ„ Ă€r det bara vĂ€nta pĂ„ nšsta lön och att flytt Ă€r klar sĂ„ ska det blir musikskapande sĂ„ det stĂ„r hĂ€rliga till 😛

för er som tycker att jag verkligen borde vetat att Nvidia Ă€r samma som Geforce sĂ„ kan jag efter lite letande bekrĂ€fta att grafikkortet som satt i frĂ„n början var ett ati radeon 9800 pro. alltsĂ„ inte ett nvidia 9800 pro. ihopblandning av namn, som sagt gammal dator o det var ett bra tag sen den anvĂ€ndes nu 🙂 nu sitter det allafall som sagt ett geforce 8600 gts i.

// Dennis

Postat

Ladda hem DPC Latency Checker och gör ett test innan du installerar om. Om staplarna hÄller sig pÄ grönt Àr det fint, om du fÄr en gul eller röd spik med jÀmna mellanrum sÄ Àr det inte bra.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

Bumpar trÄden dÄ jag har en identisk frÄga men med annan dator (laptop).

GÄr det att köra mbox 2 mini med pro tools 8 LE med följande spec:

Hp 550, Intel Celeron 550 @ 2.00 Ghz 2.00Ghz, 2GB Ram.

Liknande

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF06a/321957-321957-64295-321838-89315-3764998.html

Vista Home Àr tydligen inte kvalificerat, men fungerar tydligen enligt vissa anvÀndare. StÀmmer det eller Àr det lika bra att uppdatera OSet?

Ska Àven uppgradera till 4gb ram. SÄ frÄgan rör egentligen processorkraften. Tacksam för svar.

MVH

edit:

Verkar inte funka med Celeron överhuvudtaget. Trist

Redigerat av Fladdermus
  • 4 veckor senare...
Postat

Du kan ju förvisso uppgradera minnet till 4GB men det Àr ju bara "667 MHz DDR2" minnen den stödjer.

Och eftersom du kör en celeron finns risken att det kommer gÄ slött, pÄ grÀnsen till riktigt slött.

Men visst, allt gÄr, det handlar vÀl egentligen bara om hur mycket tÄlamod och hur lÄng stubin man har.

Jag har kort stubin och köper hellre dyrare saker som kommer uppfylla mina specifikationer, alla

har dock kanske inte ekonomi till detta och fÄr helt enkelt skaffa sig tÄlamod om det inte redan finns.

MEN, jag skulle nog inte valt att köra den laptoppen som studiodator, ivartfall inte om du tÀnka att anvÀnda

pluggar, vilket jag antar?

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

kort uppdatering om nÄgon hade lust att lÀsa lite.

köpte mig ett mbox 2 mini frÄn Riff för 1695kr (med PT 8 LE)

för att de fÄtt in mbox3 nu.

har installerat och nu funkar allt fint.

hade lite poblem i början med att vid uppstart fastnade jag nÀr pt lÀste in plug-ins.

problemet blev löst med att avinstallera IE 8

inte provat mig pÄ nÄgot avanserat Ànnu men jag kan spela in o ha mig fint utan att datorn sÀger ifrÄn.

flÀkten gÄr som fan (haha flÀkt "fan" kul ordvits) men det stör mig inte sÄ mycket. Àr dock sugen pÄ att köpa mig ett paket med moderkort i7 processor och typ 6gb minne

för ca 5500kr

köpa ett flötigare nÀtagg och sen mÄ lite bÀttre.

men det fÄr nog vÀnta lite.

ville inte sitta med mina vanliga plug-i-örat höorlurar sÄ jag köpte mig ett par akg k240 ocksÄ, tycker jag lÄter riktigt bra men har inte egentligen nÄgra andra studiolurar att jÀmföra med.

monitorer fÄr vÀnta sÄ jag kör med endast lurarna nu.

endast prövat spela in mic med nÄn sorts kareoke mic jag hade liggande. AV - JEFE cardioid dynamic mic imp.500 ohm. AVL1002, heter den allafall.

gitarr som anvÀnds Àr en Epiphone Les Paul standard och en halvaukustisk Ovation jag köpt i USA.

ha det fint alla!

Mvh // Dennis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.