Jump to content
Annons

Ljudkort till Windows 7 64-bit


stabilt

Recommended Posts

Hej!

Jag letar efter ett ljudkort som Àr vÀlbeprövat för 64 bitars Windows 7 med lÄg latency. Den behöver fungera med Steinberg Cubase och Ableton Live. Ett ljudkort att starta med och sedan köpa fler om behovet av kanaler vÀxer.

Alternativ jag tittat pÄ hittils:

RME Fireface 400

Focusrite Saffire Pro 40

Presonus Firestudio

Presonus Firestudio Project

Finns det nÄgot bra W7-stöd för MOTU 828 mk3 Àven om de inte uppger det sjÀlva? Finns det nÄgon som provat?

Är M-Audio Profire 2626 kompatibelt med 64-bit W7, de specifiserar inte 32/64-bit sjĂ€lva? NĂ„gon som provat?

Tack pÄ förhand!

/Andreas

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag kör M-Audio Profire 2626 med win7 64bit tillsammans med cubase 5 i 32 och 64 bit. Funkar fint för det jag gjort, men har inte haft tid att sitta med det allt för mycket. Har mest varit i 32bit cubase. Det har dock tappat ljudet stundtals dÄ jag bytt till ett kraftigt grafikkort och kör nÄnting krÀvande pÄ det (ATi 5870). Ljudet Äterkommer efter ett tag utan att man gör nÄnting. Har dock aldrig upplevt det dÄ jag varit inne i cubase.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har ett annat M-audio firewire som verkar fungera med W7 64 men jag har inte testat sÄ lÀnge.

http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver&serie_ID=2&PID=00d4324510b5d77bef6e512e06c418fb&OS=x91

Ah sÄklart, jag missade att kolla vad det finns för drivrutiner att ladda ner, smart!

Jag kör M-Audio Profire 2626 med win7 64bit tillsammans med cubase 5 i 32 och 64 bit. Funkar fint för det jag gjort, men har inte haft tid att sitta med det allt för mycket. Har mest varit i 32bit cubase. Det har dock tappat ljudet stundtals dÄ jag bytt till ett kraftigt grafikkort och kör nÄnting krÀvande pÄ det (ATi 5870). Ljudet Äterkommer efter ett tag utan att man gör nÄnting. Har dock aldrig upplevt det dÄ jag varit inne i cubase.

Jag kör ocksÄ HD5870 grafikkort. Vad anvÀnder du för ljudkort till spel och det blir inga krockar med det? Det skulle ju inte vara negativt att inte behöva ett separat ljudkort för spel Àven om mitt USB-kort funkar fint till spel (Terratec DMX 6Fire). Jag hade tÀnkt ha en separat windowsinstallation för DAW och en separat för spel, om det behövs.

Är nĂ„got av korten extra bra av nĂ„gon anledning? Är det vĂ€rt att satsa pĂ„ RME (eller MOTU om det funkar) som kostar mer? Det kanske Ă€r bĂ€ttre att kunna ha större budget till monitorerna?

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle definitivt ga till RME.

Pa LASS forumet sager dom att detta funkar toppen - och detta fran tunga proffs som kor stora maskin setups och Cubase typiskt.

Nar jag har betalat av mina kop fran forra aret ($12,000) skall jag kopa ett RME kort.

Finns inget varre an tekniskt strul i ens DAW. Jag har nog med att lara mig musik teknik - vill inte spendera for mycket tid med att vara Data Nisse, vilket var mitt yrke tidigare.

Mitt Presonus interface funkade bra under XP, men nu maste jag kora ASIO4ALL for att fa det funka utan storningar.

Och det gor att det blir klurigt att kora Rewire (for mig i alla fall.)

Kop det basta kort du (inte) har rad med..

S

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RME Àr den tillverkare som hittills alltid har varit först ut med stabila drivrutiner till nyare OS - och de Àr ocksÄ vÀldigt snabba med uppdateringar om nÄgot mot förmodan skulle krÄngla, sÄ för att vara pÄ den sÀkra sidan nÀr det gÀller stabila drivrutiner, sÄ faller min röst alltid pÄ RME.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PCI/PCIe Àr alltid snabbast, sÄ det Àr alltid förstahandsvalet till en stationÀr dator, tycker jag - Àven om Fireface Àr ett vÀldigt bra Firewire-ljudkort.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

PCI/PCIe Àr alltid snabbast, sÄ det Àr alltid förstahandsvalet till en stationÀr dator, tycker jag - Àven om Fireface Àr ett vÀldigt bra Firewire-ljudkort.

Man kan Àven köpa kort till laptop sÄ man kan koppla in den nÀr man behöver mobilitet. Det verkar vara det bÀsta valet.

Men dÄ blir det inget vÀrre Àn Adam A7 pÄ monitorfronten, vilket Àr fullt tillrÀckligt.

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man kan Àven köpa kort till laptop sÄ man kan koppla in den nÀr man behöver mobilitet. Det verkar vara det bÀsta valet.

Men dÄ blir det inget vÀrre Àn Adam A7 pÄ monitorfronten, vilket Àr fullt tillrÀckligt.

Ja - det Àr vÀldigt smart att man kan köra med samma interface bara genom att köpa ett extra kort.

Visst kÀnns det kanske Ànnu smidigare med Firewire, eftersom det ju kopplas in utan ett extra interface - men interna interface Àr alltid de som ger bÀst prestanda och lÀgst latency.

A7 Ă€r absolut tillrĂ€cklig för de flesta. Kolla gĂ€rna pĂ„ min Blocket-sida (lĂ€nk nedan)... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bra pris pÄ A7!

Förlorar man nÄgot pÄ att anvÀnda ett PCIe-kort i den stationÀra som tillÄter att man ansluter ett Expresscard? Det skulle inte behöva kosta flera tusen extra om man kan anvÀnda samma interface-kort till bÄda datorerna. Vilket jag antar Àr ett vanligt skÀl till att vÀlja FW?

Förlorar man nÄgot pÄ att ta Cardbus/PCI istÀllet för Expresscard/PCIe? Det blir billigare just nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Finns det nÄgot bra W7-stöd för MOTU 828 mk3 Àven om de inte uppger det sjÀlva? Finns det nÄgon som provat?
What? 😳

De uppger sitt W7-stöd vÀldigt tydligt.

GÄ in pÄ MOTU:s hemsida sÄ hittar du drivrutiner för bÄde 32-bitars och 64-bitars Windows 7.

EDIT: Drivrutinerna fanns redan nĂ€r Windows 7 slĂ€pptes, apropĂ„ att vara först med uppdateringar. 😑

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

What? 😳

De uppger sitt W7-stöd vÀldigt tydligt.

GÄ in pÄ MOTU:s hemsida sÄ hittar du drivrutiner för bÄde 32-bitars och 64-bitars Windows 7.

EDIT: Drivrutinerna fanns redan nĂ€r Windows 7 slĂ€pptes, apropĂ„ att vara först med uppdateringar. 😑

Jag mÄste skaffa ett konto för att kolla vad det finns för drivrutiner och pÄ produktsidan nÀmner de inte ens W7.

http://www.motu.com/products/motuaudio/828mk3/exp-drivers.html

RME var billigare pÄ PCI-lösningar ÀndÄ verkar det som.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Tack alla för hjÀlpen!

Jag tror det fÄr bli RME Multiface 2 bundled med cardbus, det blir billigast just nu.

Hittar jag ingen expresscard-kontakt till PCIe (eller cardbus till PCI om det ens tillverkas) som Àr lika stabil som en laptops (vilket jag har svÄrt att tro, det borde vara same same) sÄ finns det möjligheten att köpa ett RME HDSP 9632 och koppla till Multiface 2 med ADAT. Det ger mig Àven möjlighet att lastfördela pluggar mellan stationÀr och laptop i Cubase.

Har jag fattat det rÀtt?

EDIT: Sen fĂ„r jag hĂ„lla tummarna att de dĂ€r A7 finns kvar nĂ€r det Ă€r dags att köpa de. 🙂

Jag skaffar en i5-laptop nÀr Intel slÀpper SSD generation 3 som komplement till min Core2Quad stationÀra.

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du har inte fĂ„tt ihop det riktigt rĂ€tt... 😉

Multiface kopplas till datorn via Cardbus- eller Express Card-kort om det Àr en bÀrbar - eller till PCI- eller PCIe-kort om det Àr en stationÀr. För att köra det i bÄde den bÀrbara och den stationÀra sÄ köper du dÀrför Multiface2+Cardbus-kortet - och sÄ köper du till ett PCI- eller PCIe-kort för att köra samma Multiface i den stationÀra.

Du kan alltsÄ inte anvÀnda Multiface separat och koppla det till HDSP9636, utan det krÀver det speciella PCI- eller PCIe-kortet som hör till Multiface.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du har inte fĂ„tt ihop det riktigt rĂ€tt... 😉

Multiface kopplas till datorn via Cardbus- eller Express Card-kort om det Àr en bÀrbar - eller till PCI- eller PCIe-kort om det Àr en stationÀr. För att köra det i bÄde den bÀrbara och den stationÀra sÄ köper du dÀrför Multiface2+Cardbus-kortet - och sÄ köper du till ett PCI- eller PCIe-kort för att köra samma Multiface i den stationÀra.

Du kan alltsÄ inte anvÀnda Multiface separat och koppla det till HDSP9636, utan det krÀver det speciella PCI- eller PCIe-kortet som hör till Multiface.

Ja! Men tanken som kanske föll bort i texten var att koppla Multifacen till laptop och HDSP9636 till stationÀra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Nu tror jag jag ser vad som Àr otydligt eller tom felskrivet i min förra post (nattpostning Àr ingen bra ide). Ifall det mot förmodan (ibland kan man undra om man inte borde bli vidskeplig för att fÄ saker att funka) inte fungerar att ha samma sak i en stationÀr som i en laptop sÄ Àr det fortfarande anvÀndbart, det blir billigare att köpa ett internt ljudkort och snabba pÄ/prioritera upp laptopköpet Àn att köpa ett löst PCIe-kort. Jag kan ocksÄ byta in cardbusen till PCI, ett tredje alternativ.

Jag har stött pÄ ett annat problem, nÀr jag behöver expresscardplats i laptopen fÄr jag en vÀldigt massa fÀrre att vÀlja pÄ.

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

RME:s HDSPe klarade fler kanaler och lÀgre latency Àn HDSP sÄ jag vill nog vÀnta pÄ en Multiface 3 som jag kan anvÀnda till den framtida laptopen eller tom ett RME Babyface om RME:s USB-teknik Àr bÀttre Àn FW som de sÀger sjÀlva. Under tiden satsar jag pÄ ett ljudkort som kommer rÀcka lÀnge till en inspelningstudio dÀr jag kan köpa AD/DA och preamps efter behov. Naturligtvis suktar ett Madiface men plÄnboken fÄr begrÀnsa mig till ett Raydat. Det lÀr rÀcka till ett bra tag med 32 kanaler 48kHz eller 16 kanaler 96kHz(kan nÄn ens höra skillnad?) in via ADAT.

Är jag kanske bara löjlig som vill komma under FW-latency? Tanken Ă€r dĂ„ att vi ska kunna jam:a med Live! sömlöst integrerat med hĂ„rdvaru-MIDI-instrument pĂ„ laptopen och köra över ljudet frĂ„n laptop via ADAT och direkt frĂ„n hĂ„rdvaruinstrumenten till inspelnings/masteringdatorn med Cubase 64-bit dĂ€r vi kan lĂ€gga till 64-bitars VSTi utan JBridge och styra via MIDI frĂ„n Live! och sen ut igen till monitorerna. Är det en dĂ„lig plan? Kommer det bli en massa latency överallt bara eller kan jag övervinna det med HDSPe? Eller kanske FW rĂ€cker och blir över?

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ser att du siktar pÄ lite flexibilitet och lÄg latency i burken..

Har varit i kontakt med SSL vid flera tillfÀllen och försökt tjata fram ett svar nÀr de slÀpper 64 bitars ASIO.. "det Àr pÄ gÄng" som de sÀger Àven om supporten jag snackade med var rÀdd att bli av med huvudet om han avslöjade mer.

De har slÀppt 64 bitars drivrutin för W7 nu iaf och med tanke pÄ att latency'n i en MAC med 64 bit drivare ligger pÄ whooping 0.9 m/s latency - 24 kanaler sÄ ser jag fram emot nÀr windows motsvarighet slÀpps. i dagslÀget kommer man bara ned till runt 1.5 m/s typ samma som för HDSPe korten.

Jag bestĂ€llde igĂ„r ett SSL ALPHALINK AX och MADI extreme 64 inklusive lightpipe-kabel för 17800:- ink VAT och frakt frĂ„n Digital Village ( DV247) Kolla in deras priser innan du bestĂ€ller nĂ„t i sverige eller frĂ„n *dyra* 😎 thomann.

Du kan bli glatt överraskad över att kunna spara flera kilo hundralapper.. SSL paketet hos Thomann ligger c:a 2000:- över och 4sound tar som lÀgst c:a 6500:- över...

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SSL lÄter intressant, vad var det för dator testerna var utförda pÄ? Vad skulle krÀvas för att fÄ ner HDSPe latency mot teoretiska 0,7ms?

Jag sÄg att SSL körde med madi enbart pÄ PCIe och det skulle bli rÀtt dyrt med den extra utrustningen för att dela upp kanalerna pÄ lightpipes för att ansluta ad/da.

Sen vill jag tacka för butikstipset ocksÄ!

Har ni nÄgot förslag pÄ 8 balanserade in, 24bit 48kHz AD och ADAT i andra Ànden? Jag har kollat pÄ Presonus Digimax D8 som har 2 DI och 8 micpre "pÄ köpet". http://www.presonus.com/products/detail.aspx?productid=48

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Latencyn beror en del pÄ din dator ocksÄ. Vissa maskiner och moderkort funkar bÀttre Àn andra.

Varför mÄste du ha sÄ lÄg latency?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SSL lÄter intressant, vad var det för dator testerna var utförda pÄ? Vad skulle krÀvas för att fÄ ner HDSPe latency mot teoretiska 0,7ms?

Jag sÄg att SSL körde med madi enbart pÄ PCIe och det skulle bli rÀtt dyrt med den extra utrustningen för att dela upp kanalerna pÄ lightpipes för att ansluta ad/da.

Sen vill jag tacka för butikstipset ocksÄ!

Har ni nÄgot förslag pÄ 8 balanserade in, 24bit 48kHz AD och ADAT i andra Ànden? Jag har kollat pÄ Presonus Digimax D8 som har 2 DI och 8 micpre "pÄ köpet". http://www.presonus.com/products/detail.aspx?productid=48

Mors.

"Testet" gjordes av mig pÄ 4Sounds stationÀra MAC (Pro?) 64 bit, hÀr pÄ söder.. tror att vi drog ned latency'n till 0.18 - 0.2 m/s men dÄ kÀndes riggen lite svajig Àven om det inte knastrade.

Vi ökade upp till 0.9 m/s och dÄ upplevde man nÀstan att tonerna frÄn klaviaturet spelades innan man tryckte ned tangenterna.. stabilt.

Jag vet inte om det Àr just MAC som har den mööjligheten att stÀlla latency'n steglöst som vi gjorde men RME, mig veterligen, brukar ju köra sina instÀllningar för latency i jÀmna steg och 1.5 m/s Àr det lÀgsta jag sett de anvÀnder.

Du kan ju köra RME MADIface och Alphalink-convertern ihop men ska du ha total flexibilitet mellan stationÀr dator och bÀrbar Àr det kanske bÀttre att ha samma mÀrke pÄ PCIe-kortet ocksÄ.. inbillar mig att man annars tappar lite av finessen med Totalmix annars.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

De interface som RME kallar för "native PCIe/HDSPe" och inte att man anvÀnder ett HDSPe-kort till ett interface som inte Àr native till HDSPe som multiface 2 sÄ ska man kunna vÀlja buffer 0,7ms, om det verkligen fungerar vet jag inte. Jag Àr beredd att uppgradera till i7 980X (och fördröja laptopköp) som Àr lika kraftfull som dual Xeon pÄ samma klockhastighet trots att man fÄr 6 istÀllet för 8 kÀrnor.

http://www.rme-audio.de/en_products_hdspe_raydat.php#5

Alphalink med 24 I/O blir samma pris som 3x Focusrite OctoPre Digital Bundle + TCE BMC-2 och sÄ tillkommer D-sub till XLR och micpre/DI. Det blir en för hög ingÄngskostnad just nu men visst lockar det, inte minst steglös latency.

Varför behöver jag lÄg latency dÄ? För att kunna routa ljud in och ut ur dator, dator till dator, genom analog kompressor eller pÄ andra sÀtt, 3ms i flera steg blir över 10ms ganska snart. Sen skall man som Lundin skriver fÄ gehör pÄ MIDI snabbt och sÄ tillkommer MIDI-bussens latency ocksÄ. Fast jag har inte provat med bra interface sÄ jag vet inte hur lÄg latency som verkligen behövs. Det enda jag Àr sÀker pÄ Àr att jag vill ha sÄ fÄ hickups i tekniken som möjligt aka stabila drivrutiner.

Jag rÀknar med att det kommer ta ett par Är frÄn detta initiala skede tills jag har flyttat, byggt ljudisolerad studio osv. DÄ jag ÀndÄ vill kunna hyra ut studiotid nÀr jag kommer till det lÀget sÄ blir det en nÀringsverksamhet och dÄ Àr det exkl moms, det verkade inte bli lika mÄnga produkter som blir billigare pÄ dv247 med 15% moms istÀllet för thomann som visar priserna i den "svenska butiken" med 25% moms. Tex RME RayDAT blev dÄ ca 25 EUR billigare pÄ Thomann istÀllet för ca 17 EUR dyrare inkl moms. DÄ anvÀnder jag google som valutakonverterare.

Jag har inte lÀst sÄ mycket om Totalmix, kan den arbeta ihop med flera RME om ljudkorten sitter i olika datorer?

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med hjÀlp av RME's "Total Mix" kan du skicka ut det inkommande ljudet direkt till en extern effekt, helt utan latency (ja - det blir nÄgon sample i latency, men det Àr försumbart).

Det Àr en DSP i ljudkortet som sköter Total Mix-mixern, sÄ det fungerar inom det enskilda ljudkortet. Flera olika datorer med RME-kort kontrolleras alltsÄ var för sig. Varför behöver du koppla ihop flera datorer? Behövs fler kanaler sÄ kan du sÀtta in fler RayDAT-kort i samma dator istÀllet - eller kanske satsa pÄ ett MADI-system...

Kommer det att dröja ett par Är, sÄ hinner du dessutom byta dator innan det Àr dags eftersom den daorn som du skaffar nu, Àr hopplöst förÄldrad om typ 2 Är - och dÄ Àr det kanske bÀttre att frÀmst se pÄ dina nuvarande behov, eftersom det antagligen finns Ànnu bÀttre lösningar nÀr det Àr dags för dig att dra igÄng pÄ allvar...

Innan du jagar extremt lÄg latency i onödan, sÄ tÀnk ocksÄ pÄ ljudets hastighet. 10ms latency motsvarar att du stÄr ca 3.4m frÄn en högtalare som spelar upp ljudet frÄn ditt instrument. 1ms motsvarar ca 34cm avstÄnd. http://wiki.kontrollrummet.com/Latency

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vill inte komma över 10ms totalt pÄ hela kedjan. Men det lÀr ju rÀcka med FW om ljudet aldrig gÄr in o ut ur datorn mer Àn en gÄng?

Om jag bara rÀknar pÄ det nÀrmaste halvÄret-Äret sÄ kommer ett RME HDSPe AIO rÀcka. 2 in 2 ut + stereo för hörlurar, expanderbart med 1xADAT och 4+4st balanserade stereo in och ut med extrakort. Totalt borde det bli 18 in och 20 ut, dÄ kan jag fÄ in en del synthar, trummaskiner, filter och effekter samt en bra micpre/DI, jag har sneglat pÄ UAD2 + 710 bundle.

Flera datorer Àr mer datorkraft och en del VSTi kan dra en vÀldigt massa datorkraft. Men visst funkar det med freeze track.

Just nu har jag Terratec DMX 6Fire USB och fÄr 3ms in och 9ms ut.

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 mĂ„nader senare...

Behover uppdatera har....

Jag har lost mitt problem med Presonus native drivers for Win 7.

Provade att satta bade Reason och Cubase som "midi clock slave" - dvs mitt Presonus Firestudio Project kort blev "midi clock master."

Problemet forsvann. Andra har bekraftat att dom haft samma problem, som losts av denna metod.

Jag kontaktade Presonus tech support - som hade tidigare forsokt losa mitt problem - och berattade om detta.

Dom var mycket tacksamma, och skulle sprida infon.

Vilket tyder pa att dom inte sjalva var medvetna om detta.

Sa kan det ga - ger mig sjalv en GULD STJARNA....

Och jag vill tacka boken "A Guide to Midi Orchestration" av Paul Gilreath som hade ett kapitel om "midi clock master" och som fick mig att forska...

S

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...