Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

jag Àr ute efter ett skrikigt sound pÄ en lead men jag har verkligen ingen koll pÄ es2 tex för o skapa. Jag Àr ute efter soundet som Chuckie har i sin remix pÄ LMFAO - Im in miami

Jag Àr van med att ha fÀrdiga presets och ratta om dem, vanguard & nexus och inte alls van med oscilatorer sÄ jag undrar om ni kan pusha mig i rÀtt riktning. SItter nu med Logic sen nÄgon mÄnad och Àlskar det - men vet inte ens vart jag ska börja för att fÄ soundet pÄ den gnÀlliga skrikiga leaden.

Jag har Àven sylenth ifall det Àr nÄgot dÀr i som jag kan anvÀnda . men vet ju att Es1 och es2 sÄ kan ajg skapa egna ljud.

/M

Annons
Postat (redigerat)

Just det ljudet han anvÀnder Àr faktiskt en preset frÄn Oddity vid namnet "DistorDuo01", men Àr faktiskt ganska enkelt att Äterskapa sjÀlv med endast en oscillator. Det viktigaste Àr att du har en hyfsat hög portamento, runt 42 har jag den stÀllt pÄ. Portamento bestÀmmer hur lÄng tid det ska ta att byta ton. Beror ju givetvis pÄ vilken synth du anvÀnder, men man hör nÀr det lÄter bra. Börja med att vÀlja ett lÄgpassfilter och stÀll "Filter Cutoff" pÄ ungefÀr "kvart i" (ocksÄ beroende av vilken synth). Andra viktiga grejen Àr att sÀnda en Envelope till filtret. De flesta synthar har en Filter Envelope. DÀr vill du ha attacken pÄ noll. Det viktigaste hÀr Àr att stÀlla in rÀtt lÀngd pÄ decayen, jag har den pÄ runt 800 ms. Till sist vill du höja releasen lite grann i Amp Envelopen.

post-15097-074150100 1279048817_thumb.jpg

StjĂ€rnan (*) som pekar pĂ„ ENV var ett tecken för att visa att jag förklarar skrifligt istĂ€llet. ( 😆 ) Detta hjul bestĂ€mmer hur mycket du vill att Filtret ska "styras" av Filter envelopen.

SÄ hÀr lÄter det jag nu gjort med en distortionseffekt pÄ:

visa.wav

Jag Àr ingen mÀstare pÄ det hÀr med termer sÄ rÀtta mig om jag har skrivit fel.

Redigerat av linuskarlsson
Postat

Ska testa direkt 🙂 Men vad Ă€r Oddity? Mina ögon Ă€r f ortfarande halvöppna och kisar haha, sĂ„ trött. Suttit 4 dagar o skrivit musik men sĂ„g att du svarat.

Grymt svar och genomgĂ„ende sĂ„ de ska nog gĂ„ bra att följa den - men mĂ„ste frĂ„ga angĂ„ende thor för den tillhör ju Reason ... Hur löser du det? 🙂

Postat

Ska testa direkt 🙂 Men vad Ă€r Oddity? Mina ögon Ă€r f ortfarande halvöppna och kisar haha, sĂ„ trött. Suttit 4 dagar o skrivit musik men sĂ„g att du svarat.

Grymt svar och genomgĂ„ende sĂ„ de ska nog gĂ„ bra att följa den - men mĂ„ste frĂ„ga angĂ„ende thor för den tillhör ju Reason ... Hur löser du det? 🙂

Jag tog bara THOR som ett exempel för det Àr den jag trivs bÀst i. NÀstan alla synthar har samma funktioner och funkar likadant. Oddity Àr en mjukvarusynth: http://www.gmediamusic.com/gforce/oddity/oddity.html

Postat

Underbart! Ska kolla in den ocksÄ, Thor kan man ju rewire ut till logic men inget jag satt mig in. Sitter pÄ tÄget hem nu sÄ blir att nörda lite senare , vart inget under dagen : P solen Àr en underbar bov.

Postat

tusen tack!

2 downloads redan före mig - men ingen som skrivit tebax - kassa ni andra Ă€r!! 🙂

• 1 mĂ„nad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.