Jump to content
Annons

Val av dator


TheGreatBeyond

Recommended Posts

Vilken av dessa datorer skulle ni välja för musikinspelning? Jag kommer att använda datorn till enbart det...

Produktnummer: 7770

Fabrikat: Hewlett Packard

Produkt: Pentium 4 - 2,53 GHz

Modell: Pavilion 792.NO

Systemkrav:

Beskrivning: P 4 - 2,53 GHz. 512 MB Minne. 120 GB hårddisk. Med GeForce4 Ti 4200 grafikkort, CD/DVD-Brännare+R/RW, DVD-Rom, ljudkort, modem, nätverkskort , tangentbord (norskt).

eller

Produktnummer: 7786

Fabrikat: Dell

Produkt: Pentium 4 - 1,8 GHz

Modell: Dimension 8200

Systemkrav:

Beskrivning: P 4 - 1,8 GHz. 1024 MB Minne. 120,0 GB Hårddisk. Med grafikkort GeForce2, CD/ DVD-Brännare RW, ljudkort, högtalare + subwoofer, modem, nätverkskort. Färg: Midnattsgrå.

Jag är lite osäker på vad som är viktigast, processor kontra ram-minne när det gäller musik.

Redigerat av TheGreatBeyond
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaader (oregistrerad)

Min erfarenhet säger mig att RAM är mycket viktigare än processor, så länge vi snackar Pentium 4. 2 Gb RAM och ett ljudkort med ultralåg latency är vad du vill ha. Sedan om det är 2,5 Ghz CPU eller 1,8 - mja, det tror jag kvittar desto mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Föregående talare menar att RAM är viktigare än processor. Själv har jag ingen uppfattning men är intresserad av fler synpunkter i ämnet. Någon som kan utveckla?

Ämnar själv köpa en PC laptop i 10-14 000 klassen och funderar på var jag ska lägga krutet.

Dataprince har datorer med Pentium Mobile 1,6 - 1,8 Ghz och 512 eller 1 GB RAM. Hur viktigt är det att hårddisken är snabb (7200)? Var ska alltså krutet läggas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Jag är inte direkt nån datanisse, men jag har för mig att man ska undvika vissa av "märkesdatorerna" om man är musiker och ev har tänkt sig att kunna uppgradera vissa saker själv senare.

Dell tror jag är en av dem, och om jag inte minns fel så har HP gått ihop med Compaq som var en annan "sky_som_pesten"-dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej perka!

Ämnar själv köpa en PC laptop i 10-14 000 klassen och funderar på var jag ska lägga krutet.

Dataprince har datorer med Pentium Mobile 1,6 - 1,8 Ghz och 512 eller 1 GB RAM. Hur viktigt är det att hårddisken är snabb (7200)? Var ska alltså krutet läggas?

- Gå hellre ner 2000 kr och köp extern HD-firewire, som blir minst flera gånger större än hd´n uti bärbara, och då har du dessutom 2st hårddiskar!

Om du använder Piano/stråkar i din musik o ämnar köra mjukvarusampler är minne att föredra framför snabb processor! Redan när musikdatorerna

hade 400MHz processor var ju 512MB "standard" så en 2,000MHz processor med 512MB känns ju lite missanpassad! (Andra kan dock betydligt mer

än A* så lyssna inte för mkt på honom nu!)

En bärbar med 40GB (5400rpm) HD är minst 2000 kr billigare än en med 80GB (7200rpm) HD samtidigt som en extern Firewire 250GB (7200rpm) HD

kostar ca 2000 kr - enda nackdelen är att det bara är MAC som kan strömförsörja via FireWire så du kan inte vara fullt mobli med den externa HD´n!

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Jag är inte direkt nån datanisse, men jag har för mig att man ska undvika vissa av "märkesdatorerna" om man är musiker och ev har tänkt sig att kunna uppgradera vissa saker själv senare.

Dell tror jag är en av dem, och om jag inte minns fel så har HP gått ihop med Compaq som var en annan "sky_som_pesten"-dator...

Nja nu är du nog ute o cyklar... du kan uppdatera själv... har du däremot garanti från tillverkaren så kankse den försvinner dagen du öppnar datorn. Men jag vet att dell kan hjälpa dig att installera egen köpt programvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...