Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan,

Har en ca 2,5 Är gammal LP Studio som under en ganska lÄng tid har uppfört sig mycket mÀrkligt. Om jag spelar pÄ "rhythm" micken sÄ sjunker ljudnivÄn ibland nÀstan till botten för att sedan nÄgra sekunder senare komma tillbaka. Har provat i annan förstÀrkare men samma problem kvarstÄr. Innan jag börjar grÀva i gitarren vill jag gÀrna höra med er om vad ni tror kan vara felet? NÄgot som kÀnner igen problemet eller rent av rÄkat ut för samma mÀrkliga beteende?

Tacksam för alla svar!

Annons
Postat

Jag har en LP Studio, Àr inte hundra pÄ vilken Ärsmodel.. Kan va 05-06.

DÀr Àr ena micken glapp, ibland nÀr jag byter till den funkar den inte. Spelar man hÄrt pÄ strÀngarna sÄ smyger sig ljudet upp igen.. rÀtt hackigt och sen funkar micken..

Ibland funkar dock micken som den ska i flera dagar utan att det Àr nÄtt tjaffs med den. Jag har inte orkat göra nÄtt Ät det Àn dock.

Kan det va nÄtt med switchen kanske?

Postat

Okej, vi har exakt samma problem! 🙂 Trist om det nu Ă€r ett vanligt förekommande pĂ„ en annars strĂ„lande gitarr. Upplever ocksĂ„ att jag kan fĂ„ ljudet tillbaka om jag spelar hĂ„rt pĂ„ strĂ€ngarna. Kanske lika bra att ta isĂ€r del för del och leta efter taskiga lödningar? 😐

Postat

Har du samma problem med aolika kablar, och pÄverkas problemet av hur ton- och volymkontrollerna Àr stÀllda pÄ gitarren?

Postat
Har du samma problem med aolika kablar, och pÄverkas problemet av hur ton- och volymkontrollerna Àr stÀllda pÄ gitarren?

Jag har samma problem med olika kablar.

Jag tror inte att det spelar nÄgon roll hur ton och volymkontrollerna Àr stÀllda, 90% sÀker. Det borde jag ha uppmÀrksammat isÄfall tycker jag.

Okej, vi har exakt samma problem! 🙂 Trist om det nu Ă€r ett vanligt förekommande pĂ„ en annars strĂ„lande gitarr. Upplever ocksĂ„ att jag kan fĂ„ ljudet tillbaka om jag spelar hĂ„rt pĂ„ strĂ€ngarna. Kanske lika bra att ta isĂ€r del för del och leta efter taskiga lödningar? đŸ˜Č

Jag öppnade upp vid baksidan för volymkontrollerna en gĂ„ng. Jag Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n expert pĂ„ Ă€mnet men jag tror det sĂ„g bra ut dĂ€r 😉

Men det kan kanske vara vÀrt att kolla upp, berÀtta gÀrna hur det gÄr för dig!

Postat

lödningarna Ă€r nog ok ska ni se, det lĂ„ter som att ni behöver spreja lite elektroniksprej pĂ„ pottar o switchar bara. köp en burk 7-78 och spreja pĂ„ sĂ„ ska det nog lĂ„ta fint igen! 🙂

Postat

Skruvade ocksÄ bort min lucka som skyddar volymkontrollerna men alla lödningar ser hela och fina ut. Ska prova elektroniksprej, bara att spreja över rubb och stubb dÄ eller?

Postat
lödningarna Ă€r nog ok ska ni se, det lĂ„ter som att ni behöver spreja lite elektroniksprej pĂ„ pottar o switchar bara. köp en burk 7-78 och spreja pĂ„ sĂ„ ska det nog lĂ„ta fint igen! 🙂

Det var ju dĂ€rför jag frĂ„gade efter volym- och tonkontrollerna â˜ș

Tror ocksÄ det Àr dÀr problemet sitter.

Postat

Ni menar alltsÄ att man bara ska spraya lite vid lödningarna o sÄ?

NÄn som kan ge en snabbkurs i spraya-gitarren-konst? :rolleyes:

Och vad menas med "en burk 7-78".. Är det nĂ„tt jag köper pĂ„ claes ohlson?

Postat
Ni menar alltsÄ att man bara ska spraya lite vid lödningarna o sÄ?

NĂ„n som kan ge en snabbkurs i spraya-gitarren-konst? 🙂

Och vad menas med "en burk 7-78".. Är det nĂ„tt jag köper pĂ„ claes ohlson?

Tjena

Du skall spraya i alla kontaktytor, dvs i switchar samt i volym- och ton-kontroller. DÄ rengör du kontaktytorna frÄn smuts. HÀr Àr ett youtube-klipp dÀr du ser hur det gÄr till:

Jag köpte min elektronikspray pÄ MB men det finns sÀkert pÄ Clas Ohlsson eller liknande ocksÄ.

Jag skulle tro att ert problem sitter i mickswitchen. Om det hade suttit i volym- eller tonkontrollerna sÄ hade ni antagligen hört ett sprakande ljud nÀr ni vrider pÄ dem.

/C

Postat

Jag försöker att ta bort volym"knapparna" (hittar inte ordet riktigt :rolleyes: ). Men dom vill inte lossna? Sitter de fast eller?

PÄ min fender Àr det ju bara att dra av dem, men hÀr gÄr det inte.. Eller tar jag i för löst?

Postat

Skruva bort luckorna baki pÄ gitarren och spruta ner skiten med kontaktspray, funkade för mig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.