Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Annons
Postat

Att konstruera ett sådant filter som klipper helt under angiven frekvens går nog inte. Vad jag vet.

Däremot kan filtret ha olika branthet. Tror dom snällaste är 3db. Dvs att amplituden minskar med 3db per oktav. Detta är ganska lite så 6 och 12 är nog mer vanliga kurvor. Den EQ som har brantaste filterkurvan tror jag är Sonnox. 36db.

Så vill man verkligen skära behöver man något sådant. Sen kan man få samma effekt genom att stapla många filter efter varandra.

Det man dock bör komma ihåg är att ju brantare kurva ju konstigare kan det låta.

Så mitt svar är Logics duger precis som dom är och behöver man brantare kurvor är det bara att lägga fler filter efter varandra. Eller att asigna tex. alla pottarna i en parametrisk eq till samma highpass-frekvens.

Elof (oregistrerad)
Postat

Det brukar låta mystiskt med branta filter, man behöver ofta göra en dipp högre upp för att materialet ska låta som man tänkt sig, fast utan bas.

Brantaste filtret i Logic-EQn är 48dB/okt, om inte det räcker så har du nog andra problem i mixen. Använder sällan brantare än 12dB/okt, vilket brukar vara en ganska vanlig siffra i den analoga världen.

Postat (redigerat)

Hej

Redigerat av melonrush
Postat
  DivineCo sa:
Att konstruera ett sådant filter som klipper helt under angiven frekvens går nog inte. Vad jag vet.

Däremot kan filtret ha olika branthet. Tror dom snällaste är 3db. Dvs att amplituden minskar med 3db per oktav. Detta är ganska lite så 6 och 12 är nog mer vanliga kurvor. Den EQ som har brantaste filterkurvan tror jag är Sonnox. 36db.

Så vill man verkligen skära behöver man något sådant. Sen kan man få samma effekt genom att stapla många filter efter varandra.

Det man dock bör komma ihåg är att ju brantare kurva ju konstigare kan det låta.

Så mitt svar är Logics duger precis som dom är och behöver man brantare kurvor är det bara att lägga fler filter efter varandra. Eller att asigna tex. alla pottarna i en parametrisk eq till samma highpass-frekvens.

Beror på lite vilken EQ som används:

http://www.fabfilter.com/help/ffproq-manual.pdf

sid 11 (Linear-phase processing).

• Gäst ändrade titeln till Hej

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.