Jump to content
Annons

Datorbygge


Mp3chrille

Recommended Posts

Hej alla hemstudiovänner!

Nu vill jag ha råd, nu är jag nämligen trött på att få dela "min" 😉 "studioburk" med annan skit 😛 , såsom diverse tankning, mailning, spel och annat. Nu är det dax för en "clean" studioburk så därför gick jag ut på Datorbutikens hemsida och gjorde där ett försök till "hembygge". NU vill jag ha HJÄLP av Er PROFFS, för jag är det INTE...ÄN 🙁 .

Jag utgår från mina redan inköpta prylar, nämligen en hårddisk och ljudkort (Audiophile 2496). Jag behöver ju inte nåt nätverkskort eller annan skit 😄 då jag vill ha den så clean som möjligt.

Nå säg vad ni tycker!

Datorsystem enligt nedan

Låda: Black Thunder Miditower Black/Silver 300W ATX

Chassifläkt: Zalman 80x80x25 38.6/20.6cfm 34.4/20dBA 3pin

Moderkort: Abit IS7-E2 i865PE 2DDR-DIMM 5PCI SATA Audio LAN Socket478 ATX

ABIS7E2

Prolle: Intel Pentium 4 Prescott 2.4GHz 1Mb 533MHz bulk/tray Socket478

P4S478P533-24B

Prollefläkt: Arctic Cooling Super-Silent 4 ULTRA TC Socket478

ACSS4ULTC

Ramminne: A-DATA 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz 512DDRAD400X2

Grafikkort: Asus V9520 Magic GeForce FX 5200 128MB DDR TV-out RETAIL AGP

ASV9520M128

Kan tilläggas att jag kör Cubase VST v5 idag men har väl lite tankar om en uppgradering 😏

Jag vet att ni kan detta och kan ge mig bra förslag.

OBS! Ej FÖR dyra och avancerade prylar, men väl fungerande.

Tack på förhand/Mp3chrille

Redigerat av Mp3chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
SystemF (oregistrerad)

Tänk på att vissa kombinationer av minne/moderkort fungerar riktigt dåligt med cubase, vet dock inte exagt vilka märken.

Så se till att du köper komponenterna med öppet köp eller bytersrätt ifall det skulle krångla. En polare fick byta moderkort 2 gånger innan han fick sin musikdator att funka problemfritt.

Vet inte om andra program förutom cubase, men det bäst att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pat Kramer (oregistrerad)

Jag byggde musikdator för ett tag sedan och köpte då ett Asus p4p800 deluxe moderkort och twinmos minne, har kört cubase sedan dess utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så se till att du köper komponenterna med öppet köp eller bytersrätt ifall det skulle krångla. En polare fick byta moderkort 2 gånger innan han fick sin musikdator att funka problemfritt.

:rolleyes: Jag skulle gjärna vilja veta var du får öppet köp på datorprodukter (och dessutom har möjlighet att plugga in dom)... det kommer i så fall bli min framtida butik för datorinköp!

Bransh starndard är, om jag inte har fel!

*Asus p4p800 deluxe

*Valfri proccessor (intell)

*ang. minne, Har själv aldrig haft problem, jag brukar köpa billigast/snabbast. funkar kannon. fast kanske lämpligt att köpa ett minne med passande busshastighet till asus kortet (800mhz)..

*Matrox dualhead grafik kort...

/

Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på ett Abit IS7-E med en P4 2,4 GHz (FSB 800 MHz) och det funkar bra ihop med mitt E-MU 1820m. Men om det inte är alltför stor prisskillnad så kan du lika gärna satsa på ett Asus P4P800 deluxe. De bygger på samma chipset (Intel 865 PE) men P4P800 verkar vara mer etablerat.

Jag har också Arctic cooling Suoper Silent-fläkt till cpu'n och ärligt talat vet jag inte om det blev så mycket tystare. Om du köper processorn in-a-box (med fläkt alltså) kan du lika gärna pröva med den först.

Ser att du valt ett billigt geForce, det är en bra idé. Min erfarenhet är att dom inte bråkar med moderkort eller ljudkort.

Ett tips, vad det gäller val av moderkort (och minne till det) är att söka efter användare av Audiophile 2496 och se vilka kombinationer som verkar funka bäst. Det sista man vill ha, när man bygger själv, är ett moderkort som tittar snett på ljudkortet eller vice versa.

Sist rekommenderar jag ett stabilt chassi med gott om utrymme och kraftfullt (och gärna tyst) nätaggregat. Ett rymligt chassi har flera fördelar. Det rymmer mer, håller sig svalare (kanske marginellt) och är framförallt enklare att montera komponenter i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...