Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå! har setat och pillat fram och tillbaka med lite olika gitarrljud och har fått till ett riktigt bra distat ljud, men när det kommer till det rena ljudet så är det svårt att få till just det ljudet jag söker. Därför undrar jag om någan av er med mer erfarenhet möjligtvis skulle kunna hjälpa mig på traven?

ljudet jag söker är ett ska aktigt ljud med mycket punch. Något i stil med det här bandets rena ljud: http://www.youtube.com/watch?v=0Ax9WPXN0UM Lyssna runt 00:28 så ska ni nog förstå ungefär vad jag är ute efter!

Jag antar att dom har komprimerat ganska hårt, men även om jag gör det så får jag inte till det där klickiga, punchiga ljudet.

hoppas nån förstår vad jag är ute efter och kan hjälpa mig! =)

//Mikael

Annons
Postat
Hallå! har setat och pillat fram och tillbaka med lite olika gitarrljud och har fått till ett riktigt bra distat ljud, men när det kommer till det rena ljudet så är det svårt att få till just det ljudet jag söker. Därför undrar jag om någan av er med mer erfarenhet möjligtvis skulle kunna hjälpa mig på traven?

ljudet jag söker är ett ska aktigt ljud med mycket punch. Något i stil med det här bandets rena ljud: http://www.youtube.com/watch?v=0Ax9WPXN0UM Lyssna runt 00:28 så ska ni nog förstå ungefär vad jag är ute efter!

Jag antar att dom har komprimerat ganska hårt, men även om jag gör det så får jag inte till det där klickiga, punchiga ljudet.

hoppas nån förstår vad jag är ute efter och kan hjälpa mig! =)

//Mikael

En väldigt ren signal, utan mycket överstyrning. Singlecoil kommer nog att underlätta, och fingertoppskänsla med

treblekontrollen, det får inte bli vasst. Svårast är att få till nypet i de lägre frekvenserna. Dämpa med

handen också, så tonerna inte får ringa ut. Snabb attack för full styrka i anslaget gör nog också sitt till. Och som du skriver;

kompression.

Postat

Gissar att pickup-väljaren på gitarren är satt i eggläge. Dvs båda mickarna på en Les Paul och på en strata förmodligen hals- plus mittmicken tillsammans.

Bra sound förresten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.