Jump to content
Annons

Konsert i kyrka


blumenfluss

Recommended Posts

Jag ska sköta ljudet på en konsert i en kyrka med en etablerad sångerska.

Jag har gjort rockklubbar, utomhuskonserter, teater, men aldrig en kyrka. Finns det något särskilt att tänka på? Tips? Ska man be till gud och hoppas på det bästa? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag ska sköta ljudet på en konsert i en kyrka med en etablerad sångerska.

Jag har gjort rockklubbar, utomhuskonserter, teater, men aldrig en kyrka. Finns det något särskilt att tänka på? Tips? Ska man be till gud och hoppas på det bästa? 🙂

Du kan nog vara sparsam med reverb 😉

Skämt åsido, det beror väl lite på hur bla. taket i kyrkan ser ut, om det är, som det finns i vissa gamla kyrkor, kupoler, eller travener (tror jag det heter), så kan sångerskans position bli lite avgörande, se till att ställa henne mellan två av kupolerna, annars kan det bli så att mycket ljud studsar runt inne i kupolen bara. Är det en stor kyrka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska sköta ljudet på en konsert i en kyrka med en etablerad sångerska.

Jag har gjort rockklubbar, utomhuskonserter, teater, men aldrig en kyrka. Finns det något särskilt att tänka på? Tips? Ska man be till gud och hoppas på det bästa? 😉

Inte så mycket du kan göra … Du lär ju inte behöva lägga på något reverb iallafall och om du har en gate på varje kanal så kan du tacka gud …

Link to comment
Dela på andra sajter

Är artisten van att jobba med in-ear så är det en lösning för att slippa att scen-ljudet gör att sången bli "bumlig" pga att akustiken är dålig. Körde ett jobb i en kyrka med nästintill evighets-klang för ett par år sedan. Bara två personer visserligen, flygel och ackgura/sång. Vi löste det så att de fick var sitt inear och så använde de bara en av snäckorna... En smidig lösning rent tekniskt och de var jätte nöjda med att de både fick väldigt rent och nära sångljud i snäckorna men även kunde uppleva hur akustiken svarade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gör ofta konserter i kyrkor.

Akustiken skiljer sig rejält mellan de olika så det är svårt att säga.

En del kan vara riktigt torra och ha närmast perfekt akustik utan något extra, andra kan ha efterklang som håller på i all evighet.

I "blöt" akustik så försvinner texten lätt. Det kan man möjligen förbättra genom att ha smalstrålande högtalare i höjdled -- typ en line array. Oavsett är det bra ide att lyfta upp högtalarna en bit ovanför huvudhöjd så att det blir direktljud.

Ta med långa nätkablar, precis som vanligt när man kör PA. Glöm inte Gaffa för att tejpa ner kablarna ordentligt i gångar.

Har ni gott om tid och möjlighet att prova er fram så kan det spela stor roll var man står i kyrkan. Det allmänna tipset är att inte stå mitt i kyrkan -- ljudet studsar då i det välvda taken och ställer till ljudbilden. Det är bättre rent akustikt att om möjligt stå osymmetriskt mot en sidovägg eller liknande. Ibland, inte alltid.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...