Jump to content
Annons

Spdif via M-Audio Projectmix


LejonLeo

Recommended Posts

För att utöka mina resurser vad gäller kanaler och hörlursutgångar och in och utgångar i allmänhet tänkte jag koppla ihop min Mindprint TRIO med M-Audio Projectmix via optisk SPDIF in och ut mellan enheterna. (Mindprint TRIO har endast optisk SPDIF, inte coaxial)

I manualen till M-Audio Projectmix står det såhär: "ADAT Optical: Connect ADAT optical cables to the rear-panel optical jacks (ADAT IN and OUT) of the ProjectMix I/O. These jacks can be configured to accept standard S/PDIF optical signals as well.

SPDIF: Connect a coaxial S/PDIF device to the rear-panel S-PDIF IN and OUT jacks."

Jaha. Glad i hågen routar jag Projectmixen att emot digitala signaler, sätter den på SPDIF och inte ADAT, sätter den på optisk och inte coaxial, och slavar TRIOn till Projectmixen och kopplar in kablarna.

Ingenting. Tystnad.

Tills jag kopplar över till ADAT mode och då fräser det till i högtalarna nåt ohyggligt och jag kopplar över till SPDIF mode igen och sitter och stirrar på skärmen.

Vad i helvetes jävla skit. Varför funkar ingenting på det sätt som det är meningen att det ska göra?

Jag får väl spela in utan hörlurar imorn då. Chansa på när jag ska komma in och i vilket tempo.

Försöka duger. Inte.

Jag vet inte om ni kan se på bilden men det är endast coax ingångarna som är märkta SPDIF. De optiska ingångarna är märkta med ADAT. Det väcker vissa misstankar.

Men i mjukvaran kan man koppla om följande: input: adat eller spdif samt spdif input port: optical eller coaxial.

Så det borde fan funka.

Men uppenbarligen gör det inte det.

Jag blir bara så jävla less.

Har försökt vända mig till Maudio och deras support databas men hitta inget där och nej, jag vill inte regga mig på ännu en sida, ännu ett forum, i detta fall nämligen deras amerikanska forum dit man hänvisas med sina frågor.

Herregud

jag vill ju bara koppla in en jävla kabel...

post-4675-1270408263_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Digital Port Selection Sub-Window (digital port selection)

This section selects the active digital inputs and outputs, as well as the formats for each:

< Input Settings (input adat or spdif): When adat is selected, the digital input channels on the mixer page will appear as ADAT inputs 1

through 8.

When spdif input is selected, the digital input channels on the mixer page will appear as spdif inputs L and R. The spdif input port option

will be displayed, where you can choose the format of the optical digital input - ADAT or S/PDIF. "

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Ja, jag har synkat TRION mot Projectmixen. Som jag jag skrev.

Och man kopplar alltså, precis som jag skrev, först mellan ADAT eller SPDIF (mycket riktigt dyker 8 ADAT kanaler upp eller SPDIF som en stereo)

och i SPDIF läge bestämmer man om den ska vara optisk eller coax, vilket i mitt fall ska vara optisk då TRION enbart har optisk.

Signalen kommer varken in eller ut via SPDIF. Däremot har jag kört ett annat ljudkort, Frontier Wavecenter PCI uppkopplat mot Mindprint TRIO via optisk SPDIF utan problem.

Enda slutsatsen jag kan komma fram till är att man gjort ett hejdundrande tryckfel hos M-Audio och inte alls har optisk SPDIF utan endast via coax.

De optiska in och ut är enbart till för ADAT. Om man tittar på bilden jag bifogade innan så ser man att det borde bara så. Men alltså inte enligt manualen...

Någon som sitter inne med M-Audio Projectmix och vet hur det verkligen förhåller sig? Tar den optisk SPDIF?

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag äntligen lyckats få ljud i min Mindprint TRIO via optisk SPDIF från M-Audio Projectmix. Det märkliga är att det är enbart går att skicka ut ljudet via SPDIF om man på SPDIF utgången väljer AUX, och då får gå in i den interna mixen för Projectmixen och välja hur mycket signal som ska skickas till aux-porten för varje kanal. Så vill man ju inte ha det. SPDIF-porten ska ju kunna skicka från MAIN-regeln som alla andra utgångar?? Jag bifogar två bilder om detta så det inte blir några missförstånd. På den första bilden ser ni hur man kopplar om ADAT till SPDIF samt väljer mellan SPDIF coax eller optisk. Inga konstigheter.

På den andra bilden ser ni de utgångar som finns på Projectmixen. 1/2 kan ses som Main out Left/Right. 3/4 är två utgångar till. That's it. Snålt med analoga utgångar med andra ord.

Men så har vi då SPDIF Out bredvid dessa. Som ni ser så är den satt som "aux" som källa medan de andra är satta till "main". Och det är ju main jag vill ha. Men då låter det som sagt ingenting. En annan märklig egenskap är att metern på SPDIF "rycker" och inte alls följer signalen. På bilden ser ni de gröna staplarna på alla utkanaler utom på 3/4 för den var inte aktiv och utom på SPDIF för den verkar vara cp.

Vad är det med det här ljudkortet egentligen?

Jag vet att det finns andra här inne som också sitter på Projectmix. Har ni haft samma problem. Manualen säger inget om detta. M-audios hemsida hänvisar bara till forum i USA.

Fuck USA. I'm from Sweeeeden

post-4675-1272270130_thumb.jpg

post-4675-1272270145_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...