Jump to content
Annons

Bygga Högtalare med element från Hifikit.se


Derileec

Recommended Posts

Vill bygga ett par högtalare.

Med ett riktigt tryck och djup tänkte design :

Elac%20ELAC%20305%20Crystal%20Edition-188306.jpg

Dom ser så kompakta ut!

Vill ha den designen.

Tänkte mig 6.5/5 tums bas och någon bra diskant, eller om det går att bygga en 3 vägs högtalare!

Vad behövs Låda-->delningsfilter-->diskant--->mellanregister--->bas

Kollat på element på HIFI KIT

Tanken är inte det finaste ljudet "highend" vill pumpa skiten. Och gärna så lätt driva som möjligt! men med hög effekt om det går!

Redigerat av Derileec
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Driva lätt... Kolla lite på Rila-horn, de ska ha bara en enda coax-högtalare. De ger ett ruggigt tryck med lite watt. Men elementen blir dyra tror jag. I gengäld räcker det med ett enda per sida, och du slipper köpa och trassla med delningsfilter. Horn är lösningen om man vill ha tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Driva lätt... Kolla lite på Rila-horn, de ska ha bara en enda coax-högtalare. De ger ett ruggigt tryck med lite watt. Men elementen blir dyra tror jag. I gengäld räcker det med ett enda per sida, och du slipper köpa och trassla med delningsfilter. Horn är lösningen om man vill ha tryck.

Ska kolla in Horn.

Så du menar på horn+mid/bas eller Horn + bas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla in Horn.

Så du menar på horn+mid/bas eller Horn + bas?

Ett element räcker! En av gubb-polarna har två liknande med en ynklig högtalare i varje, magneten väger väl några gram bara, och föstärkaren är väl på mindre än 10 watt, men h-e vilket tryck det ger. Om man tänker sig kaggeslagen så kommer de liksom rusande upp i ansiktet på en och smäller till en på ett sätt inga normala högtalare gör. Hornet ger en mekanisk förstärkning av ljudet på kanske 7 ggr det normala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sök på Hifikits sida:

Fostex FE206E

Det är såna don jag tänker på.

okej! Men den ligger ju bara på 90 W Tänkte mig iaf 200+

typ :

Seas Excel E0042-08S W18NX001

Typ: Bas/Mellanregister

Membranstorlek: 6.5 Tum

Membrantyp: Papper med Nextelcoating

Impedans: 8 Ohm

Frekvensomfång: 30-3000 Hz

Effekt: 250 W/80 W

Känslighet: 87.5 dB/SPL

Resonansfrekvens: 40 Hz

Vas: 24 L

Qts: 0.34

Rek. delningsfrekvens: --------

Yttermått: Ø 176 mm

Monteringshål: Ø 121.5 mm

Vikt: 2.15 Kg

Peerless 104DT2672SF HDS 810921

Typ: Diskant

Membrstorl (tum): 1

Membrantyp: Textil

Impedans: 8 Ohm

Frekvensomfång: 1500-20000 Hz

Effekt: Kommer inom kort

Känslighet: 93 dB/SPL

Resonansfrekvens: 700 Hz

Vas: --------

Qts: --------

Rek. delningsfrek: >2000 Hz

Yttermått (mm): Ø 104

Monthål (mm): Ø 79

Vikt: 0.5 kg

inte för att jag vet om det blir bra med dessa men så ja tänkte typ!

Eller pa element

Eighteen Sound 6ND430

Typ: Bas

Membranstorlek: 6 Tum

Membrantyp: Papper

Impedans: 16 Ohm

Frekvensomfång: 63-5500 Hz

Effekt: 500 W

Känslighet: 92.5 dB/1 W/1 m

Resonansfrekvens: 63 Hz

Vas: 13.4 L

Qts: 0.39

Rek. delningsfrekvens: --------

Yttermått: Ø 162 mm

Monteringshål: Ø 148 mm

Vikt: 1.25 Kg

Redigerat av Derileec
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett "typ 90 watt" horn spelar säkerligen mycket starkare än en normal 200 watts högtalare. Det är nog omöjligt att fatta det innan man hör det.

På den här gamla filmen från 94 syns ett bashorn i bakgrunden, har sån j-a ångest att jag kastade dem när jag var idiot. med två såna där och ett steg på 2 ggr 500 watt fyllde vi hela Smokey Camping i Anderstorp och 10,000 knuttar med baskaggetryck så det räckte o blev över. Det är tvp st tremeters gångar i de där. Trycket var som att bli sparkad av en häst. Googlar du på horn kommer du att bli mer o mer intresserad. Tänk på att de flesat PA-diskanter är horn, det är basen som behöver en längre gång för att ge effekt.

Tänk i decibell, inte i watt...

Filmat med skitljud men ändå:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Du bygger lådan med hänsyn till elementet och inte tvärt om.

Om lådan ska vara liten så måste du bygga en basreflexlåda. Det är viktigt att lådan är rätt avstämd till det element du väljer.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in modellen SQ-50 på Valutronics Hemsida. Hemsidan är fruktansvärt ful men högtalarna kickar det mesta upp till förbannat dyrt-klassen. Det finns flera nöjda SQ-50 användare på forumet (sök och du skall finna). De spelar grymt snyggt och har en nedre gräns på 33 Hz.

Har precis lagt ut i en annan tråd mina tankar om att bygga en större modell av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in modellen SQ-50 på Valutronics Hemsida. Hemsidan är fruktansvärt ful men högtalarna kickar det mesta upp till förbannat dyrt-klassen. Det finns flera nöjda SQ-50 användare på forumet (sök och du skall finna). De spelar grymt snyggt och har en nedre gräns på 33 Hz.

Har precis lagt ut i en annan tråd mina tankar om att bygga en större modell av den.

Intressant sida. En intressant kombination i en studio kanske vore ett par av deras VH-1

http://www.valutronic.se/english.html

på golvet, sen har man två pytte men bra monitorer ovanpå dem som man mixar det mesta i. När man vill lyssna hur det låter med värre tryck kan man spela i VH-1orna. Stupsäkert ger de rejäla kaggeklubbs-tasksparkar. Horn is the shit. De där tar ju nästan ingen golvyta heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Mitt råd om du vill ha en referenshögtalare är att bygga en sluten konstruktion. Den blir ganska stor men det blir minimalt med hokus-pokus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade inga priser där? SQ-50 verkade superintressant, den fick ju väldigt bra kritik. Knepig sida som sagt...

Hade han fixat till sin sida så hade han garanterat sålt fler högtalare.

de kostar 865:- per sats Bas/mid-elemet + diskant + delningsfilter

SQ-50 högtalarsats

Om man googlar på dem så får man upp många nöjda användare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade han fixat till sin sida så hade han garanterat sålt fler högtalare.

de kostar 865:- per sats Bas/mid-elemet + diskant + delningsfilter

SQ-50 högtalarsats

Om man googlar på dem så får man upp många nöjda användare.

Det blir alltså 2 ggr det priset plus nåt material att bygga av. Är det MDF som är vanligast?

Subbasegenskaper stod det. Låter finemang det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir alltså 2 ggr det priset plus nåt material att bygga av. Är det MDF som är vanligast?

Subbasegenskaper stod det. Låter finemang det.

Jepp plus frakt om man inte hämtar i GBG.

en styck skiva 16mm 120x240 går åt. Jag har använt MDF eftersom jag gillar det bättre att arbeta med men Valutronic själva hävdar att spånskiva låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp plus frakt om man inte hämtar i GBG.

en styck skiva 16mm 120x240 går åt. Jag har använt MDF eftersom jag gillar det bättre att arbeta med men Valutronic själva hävdar att spånskiva låter bäst.

16mm är lite för tunt i praktiken. Ju tjockare och tyngre låda desto bättre för basåtergivningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

16mm är lite för tunt i praktiken. Ju tjockare och tyngre låda desto bättre för basåtergivningen.

Jag upplevde inga som helst problem med det i "praktiken" med mina SQ-50. Har däremot byggt ett par 18" subbasar en gång och då var det grym skillnad när jag provspela innan och efter jag hade stagat upp dem inuti samt dubblerat tjockleken på bakväggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplevde inga som helst problem med det i "praktiken" med mina SQ-50. Har däremot byggt ett par 18" subbasar en gång och då var det grym skillnad när jag provspela innan och efter jag hade stagat upp dem inuti samt dubblerat tjockleken på bakväggen.

Du har alltså inte provat dessa med tjockare låda? Jag kan garantera att du hör skillnad när du lyssnar på högre volymer. Baffelsidans tjocklek är viktigast eftersom elementen sitter där och den är håltagen och därmed försvagad = mer resonansbenägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...