Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå där!

Nyligen så köpte jag en Beg ESP Eclipse med Floyd Rose och det är en riktig UBER Gura.

Det jag skulle vilja veta är historien bakom ESP ECLIPSE FR.

- Hur började det?

- Vem kom på idén?

- Hur många Exemplar gjordes den första svängen?

osv osv

Det jag har fått höra är att ursprungsserien gjordes på beställning i Sverige och ENDAST i 6 EXEMPLAR.

Vore kul och veta om det stämmer eller inte då gitarren jag köpt kan vara en av dom 6 Exemplaren... Påstår den tidgare ägaren.

/ Jimmy

Annons
Postat
Hallå där!

Nyligen så köpte jag en Beg ESP Eclipse med Floyd Rose och det är en riktig UBER Gura.

Det jag skulle vilja veta är historien bakom ESP ECLIPSE FR.

- Hur började det?

- Vem kom på idén?

- Hur många Exemplar gjordes den första svängen?

osv osv

Det jag har fått höra är att ursprungsserien gjordes på beställning i Sverige och ENDAST i 6 EXEMPLAR.

Vore kul och veta om det stämmer eller inte då gitarren jag köpt kan vara en av dom 6 Exemplaren... Påstår den tidgare ägaren.

/ Jimmy

Kul att du köpt en Eclipse! Det är en riktigt bra gitarr.

Med risk för att göra dig besviken måste jag säga att Eclipse byggts med Floyd Rose tidigare, när de

första byggdes vet jag dock inte. Tror det rör sig om 10-15 år sedan, på den modell av eclipse som

inte riktigt ser ut som den gör idag. Den är lite avfasad i cutawayen bland annat. Tror också att de lackades

i see-through, medan din är matt eller blank svart om jag inte gissar fel? Det är fullt möjligt att det endast

gjordes sex st med just de speccarna som du har på din, men det är absolut inte första produktionsomgången.

Iden är inte heller ny, det har monterats Floyd Rose på Les Pauler i decennier. Lite lurigare än på

platta guror, men det går alldeles utmärkt. Kirk Hammett har haft en signaturgitarr som varit en kopia på

en Gibson Melody Maker (väldigt lik eclipse), och den tillverkades med Floyd Rose som standard.

Den släpptes så vitt jag minns i mitten av nittiotalet.

• 3 månader senare...
Postat

Tjena,

Jag skulle söka efter en bild på denna Ecplise till ett helt annat forum när jag googlade in mig på det här inlägget. Tror jag har lite info även om den här tråden förmodligen är lite väl gammal nu.

Jag spelar gitarr i bandet Mark:Black och det var den andre gitarristen i bandet som tillsammans med Janne Helgé, ägare av för Växjö-bor bekanta Helges Håla, beställde den här "custom" versionen av Eclipsen. Jag tror det var 6 st som tillverkades i den vändan, det var billigare för både Janne Helgé och Martin (killen i mitt band) att beställa fler än bara en. Tror att Janne dessutom lyckades få de andra sålda innan de ens kom till butiken.

För att få reda på exakt hur det gick till så kan du alltid kontakta Janne Helgé, jag har bara hört det i andra hand och kan ha missat detaljer.

Han har en hemsida www.helgeshala.com där det finns kontaktinfo.

/Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.